رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی در این استان ضعیف است و تلاش بر این است از سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه حمایت شود.

به گزارش جارچی اخبار، خلیل نیکشاد با بیان اینکه مجوز ایجاد صنایع برای تبدیل بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی از سوی سازمان جهاد کشاورزی  استان صادر شده است افزود: سیاست‌های هدایتی و حمایتی از سرمایه‌گذارانی که قصد ورود در حوزه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی را داشته باشند انجام می‌گیرد تا از خام فروشی محصولات کشاورزی جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: در صنایع تبدیلی و تکمیلی به پیشرفته‌ترین امکانات و دستگاه‌ها نیاز است تا قدرت ماندگاری تولید محصولات سبزی و صیفی افزایش یافته و محصولات با کیفیت هم به بازارهای داخلی و خارجی صادر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های حوزه کشاورزی را مهم دانست و گفت: باید از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کارآمد در این بخش استفاده کرد تا تولید کشاورزی با ارزش افزوده بیشتر همراه باشد.و

ی بر لزوم حمایت‌ مالی مستقیم و غیرمستقیم از بخش کشاورزی با پوشش بیمه‌ای و کاهش عوارض گمرکی و تامین قیمت تضمینی تاکید کرد و افزود: آنچه که در تولید تأثیر منفی می‌گذارد سیاست‌های مقطعی در بخش کشاورزی است که این خود زمینه تغییرات و نوسانات را در امر تولید بخش کشاورزی به وجود آورده است.

نیکشاد گفت:علاوه بر چالش صنایع تبدیلی چالش‌های دیگری را در بخش کشاورزی شاهد هستیم که یکی از این چالش‌ها فرسایش خاک و از بین رفتن منابع اصلی تولید است که نه تنها به تولید بلکه به محیط زیست و منابع آب خسارت عمده‌ای را وارد می‌کند.

وی ضرورت روان‌سازی فرآیندها در صدور مجوزها را یادآور شد و گفت: با هدف بهبود فضای کسب و کار و جهش تولید و اشتغال ،تسهل صدور مجوز ها برای سرمایه گذاران مد نظر قرار گرفته و تلاش براین است مهلت صدور مجوز ها و استعلام کاهش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از ممنوعیت صدور مجوز دامداری و مرغداری در اردبیل، نمین و مشگین‌شهر خبر داد و گفت:به منظور توسعه صنایع طیور و دام در این شهرستان ها پیگیر هستیم موانع موجود برطرف شود.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۴۰ هزار هکتار آن باغ، ۲۲۵ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۳۰۵ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

اردبیل در تولید بسیاری از ارقام و محصولات کشاورزی از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.