معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان تهران با بیان اینکه ۷۲درصد مشترکان برق، الگوی مصرف را رعایت می کنند، گفت: ۲۸ درصد مشترکان تحت پوشش این شرکت در شهرستان های استان، مشمول افزایش تعرفه های جدید برق شدند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از شرکت توزیع نیروی برق استان تهران، مصطفی بابایی با اشاره به تقسیم بندی مشترکان در پنج گروه خانگی، کشاورزی، صنعتی، عمومی و سایر مصارف، افزود: هریک از گروه های مذکور تعرفه برق مخصوص به خود را دارد و بیش از ۷۸ درصد مشترکان این شرکت در بخش خانگی قرار دارند.

وی با تأکید بر اینکه نحوه محاسبه تعرفه برق خانگی در مناطق عادی و گرمسیر نیز با یکدیگر متفاوت است، ادامه داد: شهرستانهای استان تهران در تقسیم بندی جغرافیایی در منطقه عادی قرار دارند و جهت محاسبه پله مصرف برق خانگی در مناطق عادی، متوسط انرژی مصرفی و زمان مورد استفاده از لوازم برقی و روشنایی در یک واحد مسکونی معمولی در نظر گرفته می شود.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان تهران در تبیین لوازم برقی مورد نیاز یک واحد مسکونی، گفت: یک دستگاه یخچال، یک دستگاه فریزر، ۲۴ عدد لامپ LED و کم مصرف، تلویزیون، رایانه، سشوار، ماشین لباسشویی، اتو، جاروبرقی، مایکروفر و کولر آبی در ماه های گرم سال(البته در مناطق گرمسیر کولر گازی لحاظ می شود) مجموع لوازم برقی هستند که امروزه برای رفاه یک خانواده نیاز است.

بابایی افزود: الگوی مصرف در ماه های غیر گرم سال(مهر تا اردیبهشت) ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه و در ماه های گرم با توجه به اینکه وسایل سرمایشی به مدار می آیند، ۳۰۰ کیلووات ساعت است و خوشبختانه مصرف برق ۷۲ درصد مشترکان خانگی شهرستانهای استان تهران در چارچوب الگوی تعیین شده، قرار دارد و مشمول هیچ افزایش قیمتی نشده اند.

وی بیان داشت: قیمت پایه هر کیلووات ساعت برق مصرفی مشترکین مذکور تغییری نکرده است؛ یعنی از صفر تا ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه به قیمت ۶۰۰ ریال  و از ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه به قیمت ۷۰۰ ریال محاسبه می شود.

بابایی در تشریح پله های مصرف برای مشترکانی که بیش از الگو، برق مصرف می کنند، گفت: ۲۰ درصد از مشترکین تا ۱.۵ برابر بیش از الگو برق مصرف می کنند (بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه)، که در پله اول قرار دارند؛ پنج درصد از مشترکان، بین ۱.۵ تا ۲ برابر الگو(بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه) برق مصرف می کنند و در پله دوم قرار دارند؛ تنها سه درصد از مشترکان بیش از ۲ برابر الگو برق مصرف می کنند(مازاد بر ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه) و به اصطلاح در پله سوم قرار دارند.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان تهران افزود: بدیهی است هر پله نرخ های مختص به خود را دارد و هر چقدر که مصرف بیشتر شود، نرخ ها بالاتر می رود.

وی ادامه داد: منظور از هزینه تأمین برق، هزینه مرتبط با تولید برق است که در سال جاری برای حمایت از مصرف کنندگان خانگی برای مشترکانی که مازاد بر ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف می کنند، با ضریب ۷۵ درصد محاسبه می شود.