مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اعلام کرد: برنامه های بزرگداشت نظامی گنجوی در این استان فردا با گشایش نمایشگاه نگاره های نظامی در مجتمع سینمایی ۲۹ بهمن تبریز آغاز می‌شود و در آن حدود ۱۰۰ قطعه نگاره چاپی از آثار این شاعر توانمند به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، سید قاسم ناظمی، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن ۲۱ اسفند روز بزرگداشت نظامی گنجوی، گفت: به همین مناسبت برنامه های متعددی در سطح کشور و این استان تدارک دیده شده است و این برنامه ها از فردا به شکل رسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران و به تبع آن در استان های مختلف و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور آغاز می شود.

وی اظهار داشت: در کتابخانه ملی تبریز نیز تعدادی از نسخه های خطی مربوط به نظامی گنجوی نگهداری می شود و نمایشگاهی تخصصی و محدود برای بازدید اصحاب رسانه و پژوهشگران در مخزن این مرکز دایر می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، برگزاری نمایشگاه نسخ خطی در نهاد کتابخانه های استان، جشنواره ادبی نیایش و تحمیدیه از سوی انجمن ادبی تبریز، همایش علمی نظامی از سوی نهاد کتابخانه های استان، همایش معرفی نظامی پژوهان خارجی از سوی موسسه نظامی و بزرگداشت پروین اعتصامی و نظامی از سوی بنیاد فرهنگ پروین اعتصامی را از جمله برنامه های استان برای بزرگداشت نظامی گنجوی اعلام کرد.

ناظمی، ادامه داد: نقد و بررسی چهار اثر برگزیده هنری نظامی، معرفی نگاره های نظامی گنجوی، برگزاری نمایشگاه آثار چاپی نظامی و ۴۰ نشست نظامی خواهی از دیگر برنامه های موسسه نظامی و اداره کل کتابخانه های استان است.

وی یادآوری کرد: از سوی آموزش و پرورش استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شهرستان های مختلف استان نیز برنامه ها و نشست هایی برای بزرگداشت نظامی گنجوی تدارک دیده شده است.

ناظمی با اشاره به اینکه بیشتر کشورها به دنبال هویت سازی هستند، افزود: بدون هویت و ریشه های تاریخی، یک ملت نخواهد توانست نقش مهمی در عرصه بین المللی و ایجاد فرصت برای گفت و گو بین ملت ها و دولت ها ایفا کند.

وی اظهار داشت: در جغرافیای ایران فرهنگی، شخصیت های علمی، ادیبان، شاعران، فیلسوفان، ریاضی دانان و بزرگان زیادی وجود داشته و در دوره های مختلف تاریخی برای ملت و کشور خود به عنوان سرمایه اجتماعی نقش ایفا کرده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: این شخصیت ها با آثار خود توانسته اند فرصتی را برای ملت ها ایجاد کنند تا به جای اینکه با زبان خشونت، اسلحه و سیاست با هم حرف بزنند با زبان فرهنگ با هم گفت و گو کنند.

ناظمی، با بیان اینکه شخصیت هایی مانند حافظ، شهریار، نظامی گنجوی، ابن سینا، رودکی، خسرو دهلوی و بیدل دهلوی از سرمایه های مشترک معنوی و جهانی هستند، ادامه داد: این شخصیت ها در محدوده جغرافیایی نمی گنجند بلکه سرمایه ها و افتخارات بشری به شمار می روند.

وی یادآوری کرد: آذربایجان شرقی و تبریز به علت آرمیدن حدود ۴۰۰ شاعر، حکیم و عارف معروف در مقبره الشعرا از امتیاز ویژه ای برخوردار است و این استان به داشتن چنین سرمایه های معنوی افتخار می کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه «نظامی» از شخصیت‌های جغرافیای ایران فرهنگی به شمار می‌رود، گفت: آثار و شعرهای این شاعر توانمند را باید به نسل جدید معرفی کرد.