شهردار قم از اجرایی شدن تقاطع غیر همسطح شهید کیوانفر در سال ۱۴۰۱ خبر داد و آن را از پروژه‌های بسیار مهم شهرداری قم برای سال آینده اعلام کرد.

به گزارش جارچی اخبار، سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت قرار داشتن در آستانه روز شهردار برگزار گردید، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به ارائه گزارشی از عملکرد شهرداری قم در سال ۱۴۰۰ پرداخت و اظهار داشت: شهرداری قم در حال آماده کردن تفریغ بودجه امسال است و نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری قم بیش از ۹۰ درصد محقق شده است.
وی به شاخص ترین پروژه های سال جاری اشاره و عنوان کرد: فاز سوم خیابان روحانی یا خیابان سردار شهید صادقی و پروژه بلوار شهیدان برقعی که در آخرین مرحله افتتاح پروژه‌ها در اختیار مردم قرار دارد از شاخص ترین پروژه‌های امسال بوده است.
شهردار قم همچنین از نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: امسال قرارداد ۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر با سازمان شهرداری ها امضا شد تا در ارتباط با حمل و نقل عمومی دیگر دغدغه نداشته باشیم.
وی همپنین در راستای بافت‌های فرسوده خاطرنشان کرد: مدیریت بافت فرسوده به تفویض اختیار نیاز دارد؛ دو قطعه زمین در پردیسان از دهه ۷۰ به شهر قم برای بازآفرینی شهری اختصاص داده شده بود اما در برهه‌ای همین زمین‌ها هم به مسکن ملی اختصاص داده شد.
سقائیان نژاد افزود: شهرداری قم در زمین‌های ۴۸ هکتاری ۱۶ میلیارد تومان هم هزینه کرد. حتی قرار بود عوارض شهرداری و سهم ماده ۱۰۱ هم واگذار شود تا مشکلات بافت فرسوده حل شود اما متاسفانه این فرایند از سوی دولت تعطیل شد.
وی بزرگترین مشکل بافت فرسوده را نبود مدیریت واحد دانست و افزود: این پراکندگی مدیریتی ایجاد مشکل می‌کند. در سال‌های گذشته مجلس تصویب کرده بود که هر سال ۱۰ درصد بافت‌های فرسوده با بودجه دولتی احیا شود که به خاطر گرفتاری‌های دولت‌ها این کار نشد.
او در خصوص شروع فصل جدید همکاری‌های مدیریت شهری و دولت بیان کرد: در دولت جدید و در سفری که ریاست محترم جمهور به قم داشتند، بنا شد ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری به قم بازگشته و قرار شد ستاد بازآفرینی استان قم دوباره تشکیل شده و این تفویض اختیار دوباره به استان داده شود.
وی افزود: چند مصوبه خوب در این سفر برای مدیریت شهری قم اتفاق افتاد که از جمله می‌توان به اختصاص زمین برای بافت حاشیه‌ای بوستان جوان اشاره کرد.
شهردار قم با اشاره به اینکه سال آینده دومین سال برنامه قم ۱۴۰۴ است، گفت: اهداف این برنامه بیشتر مربوط به مسائل نرم‌افزاری مانند مسئله اعتمادسازی است که این موضوع به تکریم ارباب رجوع و شفاف‌سازی و مسائلی مانند این نیاز دارد که در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: نظم و ساماندهی شهری از موضوعات مهم دیگر در برنامه دوم شهرداری قم است.
سقائیان‌نژاد بیان داشت: مسئله ایمن‌سازی شهری، ساماندهی علائم راهنمایی و رانندگی و رعایت مسائل زیست محیطی از دیگر اهداف مهم برنامه قم ۱۴۰۴ است.
شهردار قم با اشاره به اینکه تقاطع غیر همسطح شهید کیوانفر در سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: تقاطع فردوسی و صدوق از دیگر پروژه‌های بسیار مهم سال آینده برای شهرداری قم است.
وی اضافه کرد: همچنین برای سال آینده ۶۷ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نماز اختصاص داده شده است که روگذر آن تا اواسط اردیبهشت ماه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه بودجه سال آینده شهرداری قم و سازمان‌های تابعه نزدیک به ۴ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان خواهد بود، عنوان کرد: شاهد رشد ۱۷ درصدی بودجه و سهم ۲۷ درصدی بودجه جاری برای سال آینده هستیم که این سهم بودجه جاری و عمرانی در هیچ یک از شهرداری های کشور سابقه ندارد.
شهردار قم با اشاره به مصوبه مجلس برای افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد برای سال آینده اضافه کرد: با این مصوبه هزینه حقوق و دستمزد برای ما به ماهی ۱۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید و این مصوبه بودجه جاری ما را افزایش و بودجه عمرانی ما را کاهش می‌دهد.
وی ادامه داد: با همه این اوصاف متخصصان معتقدند حتی ۵۰ درصد بودجه عمرانی در شرایط کنونی اقتصادی هم مطلوب است.
وی پارکینگ شرقی حرم مطهر را از جمله پروژه‌های مهم خواند و خاطرنشان کرد: در حال بررسی هستیم که پروژه را به دست سرمایه‌گذار دهیم یا خودمان آن را پیش ببریم که هنوز در این راستا به جمع‌بندی نرسیده ایم.
شهردار قم در پایان با اشاره به اینکه پروژه‌های مهمی برای اطراف حرم مطهر در دستور کار شهرداری قم قرار دارند، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین آن‌ها تعیین تکلیف تجاری‌های متصل به حرم مطهر از جمله مجموعه شیخان است که نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد.