شب فرهنگی مراغه در هتل لاله تهران برگزار و همزمان با آن دفتر نمایندگی شرکت توسعه گردشگری ایران در مراغه نیز افتتاح شد تا سرآغازی برای توسعه گردشگری باغ‌شهر ایران باشد.

به گزارش جارچی اخبار،  این دفتر نمایندگی  در پی امضای سندهای تفاهم بین شرکت توسعه گردشگری ایران و شهرداری مراغه در بخش نخست با حضور «علی همتی مدیرعامل شرکت توسعه‌ گردشگری ایران» و «رحیم خاکی معاون برنامه‌ریزی این شرکت» و «محمد مقتومی شهردار مراغه» و «رقیه سعیدی رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلای شهر» راه‌اندازی شد.

تفاهمی که در قدم نخست با سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد ریالی برای ساخت مجموعه گردشگری رفاهی تفریحی در روستای «اسفستانج» مراغه کلید خورد و ابراز علاقه مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران به توسعه گردشگری باغ‌شهر ایران، امیدواری برای توسعه بخش گردشگری این کهن‌شهر را بار دیگر در دلها زنده کرد.

«رحیم خاکی»، معاون برنامه‌ریزی شرکت توسعه گردشگری ایران در مورد اهداف این تفاهم‌نامه همکاری گفت: هدف این است که افق ۵۰ ساله توسعه گردشگری مراغه در قالب یک طرح جامع گردشگری ترسیم شود.

وی ادامه داد: اینکه قابلیت‌های گردشگری مراغه می‌تواند اولویت توسعه این باغ‌شهر باشد، بر کسی پوشیده نیست اما افق توسعه این بخش باید در قالب برنامه‌های اجرایی کوتاه‌مدت و با نگاه بلندمدت ترسیم شود و با برنامه‌ریزی مدیران شهری متناظر باشد.

به گفته وی مجموعه مدیریت شهری مراغه برای توسعه این بخش پیشقدم شده است و تک‌تک آنان با پیگیری الزامات توسعه از سازمانی ملی کشور، نگاه آینده‌نگرانه نسبت به این بخش دارند.

معاون برنامه‌ریزی شرکت توسعه گردشگری ایران اضافه کرد: در راستای تحقق همین هدف نیز شرکت توسعه گردشگری ایران یک گروه سه نفری زیر نظر هیئت‌مدیره تشکیل داده است و توسعه گردشگری مراغه را به عنوان یکی از ۱۰ شهر دارای بافت تاریخی کشور دنبال می‌کند.

به گفته «خاکی» تاسیس اولین شعبه شهرستانی این شرکت برای نخستین‌بار در مراغه مصداق بارز نگاه توسعه‌محور نسبت به ظرفیت‌های مغفول گردشگری کشور محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: دفتر نمایندگی شرکت توسعه گردشگری ایران در مراغه هماهنگ با استان و به صورت مستقیم موضوعات توسعه گردشگری مراغه را راهبری خواهد کرد و از نخبگان مراغه و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری کشور نیز دعوت می‌شود برای تسهیلگری در زمینه رونق گردشگری این کهن‌شهر وارد عمل شوند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک و با احداث مجموعه‌های مدرن گردشگری در مراغه، علاوه بر ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، سطح معیشت مردم منطقه ارتقا یابد و سایر ظرفیت‌های مراغه در زمینه‌های مختلفی چون صنایع دستی، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و غیره نیز رونق بگیرد.

«خاکی» با تاکید بر اینکه مراغه از قدیم مرکز مهمی از تولیدات صنایع دستی کشور بوده است، ادامه داد: وقتی گردشگران به مراغه بیایند، سایر بخش‌ها از جمله صنایع دستی نیز رونق خواهد گرفت.

وی به پیوست رسانه‌ای این تفاهم‌نامه نیز اشاره و بیان کرد: از اصحاب رسانه و فعالان شبکه‌های اجتماعی مراغه دعوت می‌شود به صورت فعال در زمینه معرفی قابلیت‌های گردشگری مراغه فعال شوند.

«خاکی» همچنین از اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی در مراغه که به تاریخ و گردشگری علاقه دارند نیز خواست تا ظرفیت‌های اکوتوریسم این باغ‌شهر در فضای مجازی را برجسته کنند.

وی برجسته‌سازی تلاش‌های شخصیت‌های تاریخی از جمله خواجه نصیرالدین طوسی، اوحدی و عبدالقادر مراغی همزمان با توسعه صنعت گردشگری باغ‌شهر ایران را مورد تاکید قرار داد و افزود: مراغه زمانی مهد سفالگری و شیشه‌گری بوده است و با کمی تامل می‌توان از این قابلیت‌های برای معرفی این کهن‌شهر بهره گرفت.

وی همچنین به وجود منطقه فسیلی مراغه به عنوان بهشت فسیلی دیرینه‌شناسان جهان و یک فرصت جهانی اشاره و بیان کرد: فعالیت‌های بخش گردشگری این شهرستان باید همزمان و همسو دنبال شود تا شاخص‌های گردشگری آن متحول شود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت توسعه گردشگری ایران وجود دره‌های طبیعی و زیبا در دامنه‌های جنوبی سهند را فرصتی برای ایجاد هتل‌کمپ‌ها عنوان کرد و ادامه داد: اقامت در این هتل کمپ‌ها و مشاهده کهکشان در آسمان صاف این باغ‌شهر در شب‌های تابستان می‌تواند بسیاری از گردشگران علاقه‌مند به نجوم و اکوتوریسم را به مراغه روانه کند.

«خاکی» ساماندهی و توسعه روزافزون رصدخانه تاریخی مراغه به عنوان یادگاری خواجه نصیرالدین توسی را یادآوری کرد و اظهار داشت: زیرساخت‌های مختلفی برای رونق گردشگری این باغ‌شهر از جمله هتل پنج ستاره و امکانات تفریحی و رفاهی باید ایجاد شود و بر همین اساس از برخی دستگاه‌های اجرایی شهرستان به خصوص جهاد کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی انتظار می‌رود تا از سرمایه‌گذاران این بخش پشتیبانی کرده و موانع احتمالی را رفع کنند.

شعبه شرکت توسعه گردشگری ایران در خانه خیابانی مراغه مستقر می‌شود

شهردار مراغه نیز گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که در شب فرهنگی هنری مراغه امضا شد، شرکت توسعه گردشگری ایران – شعبه مراغه در خانه تاریخی خیابانی استقرار می‌یابد و تسهیلگری در زمینه سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کند.

محمد مقتومی افزود: مجموعه مدیریت شهری مراغه در زمان حاضر برای توسعه گردشگری این شهر عزم جدی دارد و امضای این تفاهم‌نامه و استقرار شرکت توسعه گردشگری ایران در مراغه را فرصتی برای تحقق این هدف به شمار می‌آورد.

شب فرهنگی مراغه در تهران به «یونس مرواریدی» تقدیم شد

هر برنامه از سلسله شب‌های فرهنگی و هنری مراغه به بزرگی از اهالی فرهنگ و هنر این کهن‌شهر می‌شود و شب فرهنگی مراغه در تهران نیز به «یونس مرواریدی» نویسنده کتاب مستطاب «مراغه افرازه‌رود» تقدیم شد که منبعی غنی برای آشنایی با این باغ‌شهر به شمار می‌رود.

اجرای موسیقی توسط گروه صبا که با ساز عاشیقی «غلامعلی هوشمند فیاض» و ساز کوبه‌ای «پرهام کچه‌چیان» همراه شد، در کنار پخش قطعه‌هایی از موسیقی آذری و شعرخوانی «بابک نجفی» از شاعران باذوق مقیم تهران نیز از دیگر بخش‌های شب فرهنگی هنری مراغه در پایتخت بود.

به گفته حاضران سخنان دکتر «صدرالاسلامی» درباره مراغه، اجرای موسیقی پاپ توسط «علی حلوی» و پخش کلیپی از زنده‌یاد «یدالله صمدی» را در کنار استندآپ کمدی «سینا نجفی» از بازیگران مراغی تئاتر، تلویزیون و سینما نیز در این شب فرهنگی و هنری مورد استقبال قرار گرفت.

اجرای تک‌نوازی سنتور توسط «مهران اسدی» و عکس یادگاری جهت ثبت در تاریخ نیز پایانی بر شب فرهنگ هنری مراغه در تهران و سرآغازی برای توسعه گردشگری باغ‌شهر ایران به شمار می‌رفت.