معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک میلیارد ریال اعتبار برای انتقال گورخر به پارک ملی کویر گرمسار استان سمنان نیاز است و با تامین اعتبار لازم ۱۰ راس گورخر دیگر به این پارک منتقل می شود.

به گزارش جارچی اخبار، حسن اکبری عصر چهارشنبه در پایان سفر به سمنان اظهار داشت: در تلاش هستیم تا احیای گونه در پارک ملی کویر استان سمنان با جمعیت خالص باشد و به همین منظور یا از جمعیت طبیعی  گورخر در پارک ملی توران شاهرود استفاده می‌شود یا از پارک ملی کرمان این جانور منتقل می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بهرام گور استان فارس و توران استان سمنان ۲ زیستگاه گورخر ایرانی است و  تلاش می‌شود ژنتیک دو گونه تلاقی نداشته باشد و به همین دلیل انتقال گورخرها در پارک ملی کرمان که از توران به آن منطقه رفته و سازگار شدند از گزینه‌های انتقال به پارک ملی کویر استان سمنان است.

وی اضافه کرد: در استان فارس یکهزار راس گورخر ایرانی وجود دارد ، اما در پارک ملی توران استان سمنان  ۱۵۰ راس جمعیت گورخر وجود دارد، اما تنوع زیستی زیاد است و این موضوع ارزشمند است.

تاخیر در اجرای طرح احیای جمعیت گورخر در پارک ملی کویر به دلیل تاخیر در تخصیص اعتبارات

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجرای طرح احیای جمعیت گورخر در پارک ملی کویر استان سمنان در دستور کار است که به دلیل تاخیر در پرداخت اعتبارات به سال آینده موکول شده است.

وی ادامه داد: تعویق در تخصیص اعتبارات موجب شد تا طرح احیای جمعیت گورخر در پارک ملی کویر استان سمنان واقع در شهرستان گرمسار به فصل سرد سال برسد، اکنون گورخرها سنگین و حامله هستند و به همین دلیل باید صبر کرد و سال آینده طرح را اجرا کرد.

وی با اشاره به محدودیت منابع مالی در حوزه محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی تاکید کرد: اعتبارات در حوزه محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی باید در طول سال تزریق شود و افزایش نیز داشته باشد.

اکبری تصریح کرد: کارهای حفاظت از حیات وحش که معمولا در مناطق صعب العبور قرار دارد هزینه‌بر است و اعتبارات در این زمینه کافی نیست.

وی افزود: تقویت زیرساخت‌های قانونی لازمه حفاظت از محیط زیست است ، چرا که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی با اجرای طرح‌های عمرانی زیستگاه حیات وحش را تهدید و در مواردی تخریب می‌کنند و زمانی که خانه حیات وحش تخریب شود دیگر حفاظت معنایی ندارد.

۲۰ قلاده یوزپلنگ آسیایی باقیمانده این گونه ارزشمند در کشور

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جمعیت یوزپلنگ‌ها قابل سرشماری نیست چرا که گونه‌ای گوشتخوار و شبگرد هستند، اما با استفاده از دوربین تله‌‎ای جمعیت تخمین زده می‌شود و اکنون تخمین جمعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران ۲۰ قلاده است.

وی ادامه داد: وقتی جمعیت گونه از ۵۰ قلاده کمتر می‌شود، از نظر ژنتیک در معرض خطر است و باید با توجه ویژه حفاظت شود.

وی بیان کرد: یوزپلنگ پرتحرک و دارای قلمرو وسیع است چرا که این حیوان به گونه‌ای تکامل یافته است که نیاز به قلمرو وسیع دارد و باید در قلمرو این گونه ارزشمند به منویات مقام معظم رهبری توجه و جرم‌انگاری شود.

اکبری تقویت حفاظت و مدیریت زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی به منظور کاهش آسیب را از جمله اقدامات حفاظت از این گونه جانوری عنوان کرد و افزود: تشکیل کمیته ساماندهی امور دام در دفتر زیستگاه با همکاری اداره کل محیط زیست استان سمنان برای نظارت بر حضور دام در مرتع، ارتقای ایمن‌سازی جاده‌ها و ارتقای سطح مناطق حفاظت شده و تقویت نیروی انسانی از دیگر اقدامات حفاظتی ضریب حفاظتی زیستگاه یوزپلنگ است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: کارهای انجام شده به وسیله کارشناسان استان سمنان شاید در جوامع بین الملل بتواند یک مرجع از اقدام موفقیت آمیز باشد.

تخصیص هشت هزار میلیارد ریال اعتبار به بخش محیط زیست طبیعی و تنوع  زیستی استان سمنان 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال هشت هزار میلیارد ریال اعتبار در حوزه معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی به استان سمنان در نظر گرفته شد.

اکبری افزود: ۵۰ میلیارد ریال پیرو سفر رئیس جمهور به استان سمنان برای پاسگاه‌‎های محیط بانی استان و ۳۰ میلیارد ریال برای تجهیزات یگان حفاظت محیط زیست استان و حفاظت ویژه از یوزپلنگ آسیایی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: ۳۰ دستگاه موتورسیکلت و دیگر تجهیزات نیز از سوی سازمان محیط زیست به استان سمنان برای تقویت تجهیزات حفاظت کمک شده است.

وی بیان کرد: بیشترین اعتبارات در حوزه معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع  زیستی در بین  استان‌های کشور به سمنان اختصاص یافته است.

اکبری ابراز داشت: تلاش می‌شود اعتبارات در حوزه محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان سمنان افزایش یابد ، چرا که اعتبارات  در زمینه حفاظت کافی نیست.

وی افزود: کنترل بیماری‌های حیات وحش، سرشماری‌ها و انجام کارهای حفاظتی  و احیایی هزینه‌بر  است و انتظار می‌رود اعتبارات در این بخش تقویت شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: عدم تخصیص به موقع اعتبارات  از چالش‌های حوزه محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی است به طور مثال پایان سال مالی چهار ماه دیگر است و اعتبارات استان سمنان به تازگی تخصیص پیدا کرده، قطعا هزینه‌کرد مطلوب اعتبارات نیازمند زمان است.

اکبری برای حضور در آیین تکریم و معرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان به این استان سفر کرده بود.