وقتی بیماری در عین نداری به سراغش آمد، کهولت و زمین‌گیر بودنش را به حساب نیاورده بود و خدا می‌داند که اگر خادم‌یاران و یاوران رضوی مراغه پا به میدان نمی‌گذاشتند، این پیرزن تنها چقدر باید درد بیماری را به خاطر ناعلاجی تحمل می‌کرد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا،  ساعت در این شب سرد از  ۲۳ فاصله گرفته و رئیس کانون خدمت رضوی مراغه با یکی از پزشکان خادم‌یار پا به رکاب شده‌اند تا ویزیت این پیرزن در منزلش را به خدمات بی‌منت و رضوی خود اضافه کنند.

این پزشک خادم‌یار که تاکنون هزار و ۹۵۸ بیمار را با عشق رضوی و به صورت رایگان در منزل ویزیت کرده، نسخه‌اش را به نتیجه آزمایش موکل می‌کند و فردای آن روز داروی رایگان هم برای این پیرزن خانه‌نشین تهیه می‌شود تا یکی از برکت‌های کانون خدمت رضوی در مراغه به بار نشیند.

اما خدمات این کانون به موارد متعدد حوزه سلامت محدود نیست و فعالیت‌های خادم‌یاران و یاوران رضوی تا حدی گسترده است که رد پای آنان را در هر امر خیری می‌توان مشاهده کرد.
«جعفر قهوه‌چیان»، رئیس کانون خدمت رضوی مراغه می‌گوید که کانون مرکزی طی سال ۱۳۹۶ در این شهرستان تاسیس شد و اکنون ۲۲ کانون خدمت رضوی در محله‌ها فعالیت دارد که چهار مورد از آنها در روستاهای «آهق»، «علویان»، «ورجوی» و «قرطاول» فعال است.

به گفته وی ۱۹ کانون موضوعی تخصصی نیز در عرصه‌های مختلفی چون سلامت، جوانان، شعر و ادب، مشاوره، مددکاری و غیره نیز زیر نظر کانون مرکزی خدمت رضوی مراغه فعالیت دارد.

وی اضافه می‌کند: خادم‌یاران و یاوران رضوی مراغه هم تخصص دارند و هم ابتکار تا جایی که طرح «درمان در بستر» را از این کانون برای کل کشور ارایه کرده‌اند که در جشنواره سراسری سالانه نیز مورد پذیرش قرار گرفت.

رئیس کانون مرکزی خدمت رضوی مراغه ادامه داد: طرح «جمع‌آوری داروهای اضافی خانگی» هم توسط خدیجه رزمی از اهالی روستای «قرطاول» مراغه ارایه شد که نقش مهمی در تامین داروی رایگان برای بیماران نیازمند دارد.

به گفته «قهوه‌چیان» در قالب این طرح داروهای دارای تاریخ مصرف خانگی جمع‌آوری می‌شود و در اختیار برخی داروخانه‌ها قرار می‌گیرد تا در عوض برخی از نسخه‌های دارویی نیازمندان از طریق همین داروخانه‌ها تامین ‌شود.

۷۵۰ عمل جراحی از سال ۱۳۹۷ تاکنون

دکتر داوود قادری از پزشکان خادم‌یار رضوی که در جایگاه معاون کانون مرکزی مراغه قرار دارد نیز با اشاره به فعالیت گسترده این کانون در عرصه سلامت می‌گوید: پزشکان مراغه و حتی تبریز همکاری بسیار گسترده‌ای با کانون مرکزی خدمت رضوی این شهرستان دارند و از سال ۱۳۸۷ تاکنون حدود ۷۵۰ عمل جراحی رایگان از سوی آنان انجام شده است.

وی به ذکر نام تعدادی از آنان از جمله «دکتر ایوب عاشق‌وطن»، «دکتر رامین مومن»، «دکتر مهسا اصغری»، «دکتر محمدحسین کیقبادی»  بسنده کرده و بیان می‌کند: برخی از داروخانه‌ها برای مشارکت در این خدمت رضوی حق فنی دریافت نمی‌کنند، مراکز تصویربرداری تخفیف اعمال می‌دهند و  برخی عینک‌فروشی‌ها از جمله عینک‌فروشی «محسن ضیاءالملکی» هم با معرفی کانون عینک رایگان در اختیار نیازمندان قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: دکتر حسین علیخواه رئیس بیمارستان سینا و علیرضا داداشی مدیر داخلی این بیمارستان نیز مشارکت قابل توجهی با کانون خدمت رضوی مراغه دارند و همین موضوع روند ارایه خدمات سلامت به نیازمندان این شهرستان را تسهیل می‌کند.

وی به برگزاری ۷۵ اردوی جهادی سلامت‌محور نیز اشاره و بیان می‌کند: در این ارودها علاوه بر ویزیت رایگان، دارو، خدمات آزمایشگاهی و مشاوره‌ای رایگان نیز عرضه می‌شود.
معاون کانون مرکزی خدمت رضوی مراغه با بیان اینکه شهید «یوسف رهبر» به عنوان اولین شهید مدافع سلامت مراغه نیز جزو کانون موضوعی سلامت بود، بیان کرد: با تاسیس

کانون‌های خدمت رضوی، امکان خدمتگزاری به عشق امام رضا (ع) در سراسر کشور فراهم شد.
به گفته دکتر قادری کانون مراغه اکنون ۲۰۰ خادم‌یار دارد که ۱۷۱ نفر از آنان فعال هستند و ۲۵۰ یاور رضوی نیز در کنار این خادم‌یاران فعالیت می‌کنند.

رقابت برای خادمی در حرم رضوی

معاون کانون مرکزی خدمت رضوی مراغه می‌گوید: خادم‌یاران با فعالیت در مسیر خدمت رضوی به دنبال خادمی در حرم مقدس ثامن‌الحجج هستند و سالانه هشت کشیک به آنان تعلق می‌گیرد اما در برخی از موارد به خادم‌یاران فعال کشیک‌های بیشتر هم اعطا می‌شود.

دکتر قادری اظهار داشت: فعالیت‌های کانون خدمت رضوی بسیار گسترده و مخاطبان آنان نیازمندانی هستند که به شیوه‌های مختلف شناسایی می‌شوند تا خدمت رضوی در جای‌جای این مرز و بوم به افراد نیازمند ارزانی شود.

این خدمات رضوی اگرچه به صورت پنهانی و با حفظ شان نیازمندان صورت می‌گیرد اما رفته‌رفته در سطح جامعه گسترش می‌یابد و گامی در راستای تقویت روحیه انقلابی مردم به شمار می‌رود.

پس از اینکه آیت‌الله رئیسی از جانب رهبر معظم انقلاب به تولیت آستان مقدس رضوی منصوب شدند، دستورالعملی از جانب معظم‌له به ایشان داده شد که یکی از این دستورات تاکید بر توسعه خدمت بود و بر همین اساس زمینه گسترش عطر و بوی ولایت در همه شهرهای کشور فراهم شد.