آذر کریم زاده

شهروندان نقش مهمی در تسهیل عملیات برف­‌روبی داشته و در فصل زمستان با پیروی از دستورالعمل­‌های بیان شده طبق مقررات شهرداری‌­ها به بهبود ایمنی و کیفیت برف‌­روبی کمک می‌­کنند.

 شهروندان می­‌توانند با انجام اقدامات ساده، به اطمینان از ایمنی خود، تسهیل عملیات برف‌­روبی در محله خود و اطمینان از برف­روبی از دارایی خود بدون آسیب رساندن به جاده‌­های عمومی کمک کنند. زمستان هر شهروندی را به هوشیاری بیشتر برای به اشتراک گذاشتن جاده با سایر کاربران (رانندگان، دانش‌آموزان، عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، برف‌روب­ها و غیره) فرا می‌خواند.

مدیریت حمل و نقل عمومی در شرایط بحران، شهروندان را ۲ دسته در نظر می­‌گیرد:

۱- عابرین پیاده : جامعه می‌­تواند با صدور دستوری از ساکنان نزدیک جاده‌­های عمومی بخواهد پیاده­‌روهای جلوی خانه‌­های خود را پاکسازی کنند. این تعهد شامل پیاده‌­روهای فاقد مسکن مجاور نمی­‌شود که توسط خدمات فنی مراقبت می­‌شود. مبانی صدور این فرمان به شرح زیر است : ۱- قانون عمومی ادارات محلی. ۲-  مقررات بهداشتی اداره جامعه که وجود آن در قانون بهداشت پیش بینی شده است و قوانین فنی بهداشتی از جمله نظافت معابر و اماکن عمومی را وضع می‌کند که در متون دیگر تصریح نشده است.

برف­‌روبی توسط ساکنان شامل جارو کردن و انباشت برف است. منطقه مورد نظر فضایی را در بر می‌­گیرد که یا بدون پیاده­‌رو و ناودان، در طول ساختمان در امتداد جاده عمومی و در عرضی معادل نیمی از جاده گسترده شده است. این فرمان همچنین ممکن است مقرر کند که در صورت وقوع طوفان یخ، ساکنان باید ماسه، نمک یا خاکستر پخش کنند. برقراری ارتباط منظم در مورد این مصوبه (مطبوعات، اینترنت، نمایش در تالار شهرداری و …) ضروری است تا مردم از اعمال این مقررات مطلع شوند. با این حال، بعضی از شهرداری‌­ها خودشان مسئولیت برخی از مهم‌ترین محورهای عابر پیاده را بر عهده می­‌گیرند. سپس سطوح خدماتی برای پیاده‌­روها، فضاهای عابر پیاده (محوطه­‌های عابر پیاده، مناطق ملاقات) و راه‌­های سبز به اجرا در می­‌آید تا آنها را توسط خدمات فنی در اولویت قرار دهد.

۲- دوچرخه سواران : این نوع کاربر ثباتی مشابه خودروها ندارد و به همین دلیل به سطح لغزنده حساسیت بیشتری دارد. در نتیجه، در نظر گرفتن آنها مستلزم برخورد متفاوت با مناطق مربوطه است. دوچرخه سواران در واقع موظف‌اند در خطوط مشترک با وسایل نقلیه و همچنین در خطوط یا مسیرهای دوچرخه سواری یا راه‌­های سبز حرکت کنند. برخی شهرها به تناسب امکانات خود این محورهای اختصاصی را در تدابیر خود گنجانده‌­اند.

همکاری شهروندان و مشارکت اجتماعی

شهروندان تمایل به اصلاح یا تقویت برخی رفتارها برای تسهیل در برف‌­روبی دارند. آگاهی، آموزش و اطلاع رسانی در مورد بسیاری از موضوعات از جمله رانندگی در زمستان، استفاده از یخ­شکن­‌های پیاده‌­روی، محل سطل زباله، حفاظت از اموال و درختان، پارکینگ پلکانی و غیره مورد بحث و بررسی قرار گرفت. راه حل­‌های رفتاری برای کاهش سفر در شرایط طوفانی پیشنهاد شده است و شرکت‌­ها، کارفرمایان و کارگران را به چالش می­‌کشد : دورکاری، تعطیلی، تعدیل برنامه‌­ها و حمل و نقل عمومی رایگان. همچنین اشکال مختلف حمایت اجتماعی توسط شهروندان پیشنهاد شده است. ریختن غیرقانونی برف توسط شهروندان محکوم می­‌شود. جای تأسف است که شهروندان یا ادارات، برف را از پارکینگ‌ها، راه‌های ورودی، پشت بام یا خودروهای خود برداشته و بدون مجوز برف‌های خود را در خیابان، پیاده‌رو یا مسیرهای دوچرخه‌سواری بریزند. مشکل مربوط به فضای ذخیره برف در زمین‌­های شخصی در سال­‌های اخیر افزایش یافته است : تراکم شهری، نسبت بیشتر فضای اشغال شده توسط پارکینگ‌­ها و ورودی‌­های عابر پیاده، شهروندانی که خودروهای خود را در خیابان پارک می­‌کنند تا امکان برف‌­روبی از پارکینگ خود را فراهم کنند، محوطه سازی آسیب پذیر و غیره. این واقعیت جدید مستلزم فراخوانی از همه و تلاش جمعی برای تسهیل نگهداری زمستانی جاده‌­های عمومی است.

برای ایمنی شما در زمستان:

تدابیری که از شهروندان جهت مشارکت در تسهیل عملیات برف‌­روبی طلب می­‌شود موارد ذیل را در بر می­‌گیرد :

⊲نصب لاستیک‌­های زمستانی بر روی وسیله نقلیه یا دوچرخه خود و همچنین کلیه تجهیزات مناسب را تهیه کنید. ⊲رانندگی خود را با شرایط آب و هوایی تطبیق دهید، سرعت خود را با توجه به شرایط زمستانی تنظیم کنید. ⊲اولویت وسایل نقلیه تعیین شده برای برف­روبی را در نظر داشته باشید. صبور باشید و فضایی را برای تجهیزات برف‌­روبی بگذارید، سرعت خود را کم کنید و در فاصله ایمن پشت وسایل نقلیه قرار بگیرید. از قرار گرفتن در نقطه کور آنها بپرهیزید و مطمئن شوید که دیده می­‌شوید. ⊲حرکات خود را در بارش‌­های شدید محدود کنید. اگر باید بیرون بروید، مسیری را برنامه‌ریزی کنید که از خیابان‌ها، پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه‌سواری به عنوان اولویت استفاده کند. ⊲چه راننده، عابر پیاده یا دوچرخه سوار هستید، مطمئن شوید که همیشه به وضوح قابل مشاهده هستید. ⊲ به یاد داشته باشید که استفاده از حمل و نقل عمومی می­‌تواند رفت و آمد را آسان­تر کند. ⊲کودکان را از خطر ساختن قلعه­‌ها، تونل­‌ها و قصرهای برفی در حاشیه جاده آگاه کنید. ⊲ورودی­ها و بالکن‌های خود را خالی کنید تا در مواقع اضطراری امکان دسترسی داشته باشید. ⊲برف را در اسرع وقت از روی پشت بام‌­ها به ویژه سقف­‌های شیب­دار نزدیک پیاده­‌روها طبق مقررات و بدون ایجاد مانع در تردد خارج کنید.

بدین ترتیب، مسئولیت‌­های شهروندی در رعایت مقررات مختلف برای کلیه فعالیت‌­های مربوط به برف‌­روبی ضروری است. نقش شهروند در زندگی روزمره عملیات­‌های مختلف بسیار مهم است. به عنوان مثال، در رابطه با مسئولیت های شهروندی ثبت شده در قانون شهرداری پاریس اینچنین آورده شده است :

– لاستیک­های زمستانی. قوانین استانی رانندگان را ملزم می­کند تا وسیله نقلیه خود را به چهار لاستیک زمستانی جهت حرکت از ۱۵ دسامبر تا ۱۵ مارس مجهز کنند.

– حفظ دسترسی به شیر آتش نشانی. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، شهر از شهروندان خود می­‌خواهد که شیر آتش نشانی واقع در جلوی ملک خود را پاک نگه دارند. اتصال هر چیزی به شیر آتش نشانی اکیداً ممنوع است.

– ممنوعیت ریختن برف در معابر عمومی. هنگامی که شهروندان یا پیمانکاران برف را در خیابان یا پیاده‌­رو قرار می­‌دهند، کار برف­روبی را به میزان قابل توجهی کاهش می­‌دهند و ایمنی کاربر را تحت تأثیر قرار می­‌دهند. از این رو پخش کردن، هل دادن یا انباشتن برف در معابر و پیاده‌­رو برای عموم ممنوع است. به شهروندان و پیمانکاران برف­روبی که این آئین نامه را رعایت نکنند جریمه تعلق می‌­گیرد.

– سطل­‌های غلتکی و زباله. شهروندان باید همیشه سطل‌­های زباله و سطل‌­های چرخ دار خود را در دو طرف ورودی راهرو، در حاشیه یا پشت پیاده­‌رو و نه در خیابان قرار دهند.

– پارک کردن در خیابان. به منظور بهبود کارایی عملیات مختلف، شهروندان باید همواره به تابلوهای موجود در محل و یا تابلوهای متحرک نصب شده بر روی بسترهای برفی که بر تابلوهای ثابت اولویت دارند، احترام بگذارند. بنابراین، تا حد امکان از پارک کردن در خیابان باید اجتناب شود تا به میزان قابل توجهی اجرای روان عملیات تسهیل شود.

– حق تقدم خیابان. ساخت و ساز غیر از چمن، درختچه و سنگفرش در یک متری حاشیه خیابان ممنوع است.

– سازه محافظ خودرو. یک شهروند بایستی مقررات مربوط به موقعیت سرپناه خودرو را رعایت کند یعنی بطور صریح بایستی دو فوت از حاشیه یا پیاده‌رو و چهار فوت از سنگفرش یک خیابان فاصله باشد.

قانون اختیارات شهرداری، عرض جغرافیایی و انعطاف‌­پذیری را به هر شهر اعطا می­کند تا بتواند خدمات برف­روبی خود را با نیازهای شهرداری، که متنوع و در حال تحول هستند، تطبیق دهد. تغییرات اقلیمی، بافت اقتصادی، مسائل زیست محیطی، ویژگی­‌های اجتماعی و جمعیتی، تراکم شهری، ارزش­‌ها و نگرانی­‌های جمعیت، نوآوری سریع و غیره. در چنین محیط در حال تحول و پیچیده‌­ای، شهر کبک مایل است رویه­‌هایی را اتخاذ کند تا آینده‌­ای مسئولانه از نظر برف­روبی را تضمین کند. برف­روبی یک فعالیت ضروری است که اثرات زیست محیطی و مالی قابل توجهی دارد. این یک مسئولیت مشترک است که باید در سطوح مختلف و حوزه‌­های مختلف مدیریت شهری بر عهده بگیرد. از اینرو در ذیل به بررسی قوانینی که در این شهر در روزهای برفی از شهروندان انتظار می­رود می­‌پردازریم :

تسهیل عملیات برف­روبی

قبل از زمستان – محوطه سازی. ⊲نشانه‌­های بصری را برای نشان دادن ویژگی‌­هایی (دیوارهای کم  ارتفاع، پله ها، پرچین ها) که نیاز به محافظت دارند، نصب کنید. ⊲محافظ زمستانی را روی اموال و گیاهانی که ممکن است آسیب ببینند نصب کنید. ⊲تزئینات، یراق آلات یا مبلمان موقت را جلوی خانه اضافه نکنید که ممکن است در اثر وزش برف آسیب ببینند. ⊲به مقررات مربوط به موقعیت سرپناه خودرو احترام بگذارید. ⊲اگر فضای کافی در زمین مقابل وجود ندارد، مجوز برف­روبی بگیرید تا بتوانید خودتان یا توسط پیمانکار خصوصی برف را در حاشیه خیابان رها کنید. ⊲در صورت نداشتن پارکینگ اختصاصی و یا عدم وجود فضای کافی برای پارک تمامی وسایل نقلیه ساکنین محل سکونت، با در نظر گرفتن ممنوعیت پارک در خیابان­ها در شب در فصل زمستان و علائم موقت نصب شده در مکان­های خاص در حین عملیات برف­روبی، پارکینگ‌­های جایگزین برای پارک خودروها در نظر بگیرید. ؛ ⊲فضای کافی در مقابل محل سکونت خود برای اطمینان از برف­روبی از خیابان عمومی و ورودی خصوصی خود فراهم کنید.

بدین ترتیب، حتی در طول زمستان نیز شهروندان نقش مهمی در عملیات برف­روبی دارند و می­توانند به طرق مختلف کمک کنند، به ویژه :    • با عدم ایجاد مانع در معابر عمومی با وسیله نقلیه خود در هنگام برف­روبی از خیابان­‌ها. • رعایت ممنوعیت پارک در شب. • با قرار دادن سطل زباله، بازیافت، کمپوست یا زباله در ورودی خانه و نه در جاده یا پیاده رو. • با عدم انباشتن برف در اماکن ممنوعه : خیابان­‌ها، پیاده‌­روها، شیرهای آتش نشانی. • با نصب سرپناه خودرو در فاصله ای دور از شیر آتش نشانی، حاشیه یا پیاده‌­رو با رعایت مقررات. • با نصب حفاظ روی بوته‌­ها، پرچین­‌ها، درختان. • با نصب نشانگرهای بصری برای نشان دادن امکانات آن مانند دیوارهای کم ارتفاع، پله­‌ها، پرچین­‌ها. • با برف­روبی از سقف‌­های شیبدار نزدیک پیاده‌­روها. در پی بارش برف یا عملیات یخ زدایی، پاکسازی دریچه روبه روی ورودی خودروها بر عهده شهروندان است.

با پایان یافتن فصل زمستان، شهرداری­‌ها قطعاً در حال بررسی شکایات مختلف شهروندان برای تجمع قابل توجه برف در زمین­‌های خود در زمستان هستند. صاحبان زمین­‌هایی که حیاط‌شان اجازه انباشته شدن برف زیاد را نمی‌­دهد و سراسر پوشیده از برف شده‌­اند شهرداری­‌ها را مقصر روش نادرست برف­روبی می دانند. از این رو لازم است اختیارات شهرداری در این گونه موارد را طبق قانون بررسی نماییم :

اولاً، شهرداری‌­ها حق دارند برف را از جاده‌­های عمومی به زمین­‌های شخصی بریزند. شهروندان نمی­‌توانند از آن شکایت کنند یا حداقل نمی‌­توانند آن را استفاده غیرقانونی از اموال خصوصی بدانند. در واقع، قانون اختیارات شهرداری به طور کامل مشخص می­‌کند که شهرداری می­‌تواند برفی را که یک جاده عمومی را می­پوشاند به زمین­‌های خصوصی مجاور انتقال دهد. بنابراین شهرداری برای انباشت برف از جاده عمومی در مقابل ملک خود به هیچ مجوزی از مالک نیاز ندارد. با این حال باید مراقب بود که از زمین‌­های شخصی به عنوان انبار برف با پرتاب یا پاشیدن بی رویه برف در جلوی سایر املاک خودداری شود. بنابراین، مالک خصوصی باید در طول زمستان تحت برف­روبی و تجمع برف در جلوی ملک خود و کمی فراتر از آن قرار گیرد. چنین مالکی نمی‌­تواند از شهرداری بخواهد که روش برف­‌روبی خود را تغییر دهد تا به جای انباشت برف در زمین خصوصی، برف را با برف­پاش حذف کند.

ما معتقدیم که این قانون در مورد برف­روبی در معابر عمومی نیز صدق می­‌کند. آیا شهروندی که از انباشته شدن بیش از حد برف در ملک خود شکایت دارد، از ناراحتی مشخصی نسبت به سایر همسایگان در بخش خود رنج می برد؟ آیا این تجمع بیشتر صرفاً به دلیل روش برف­روبی شهرداری است یا بهتر است بگوییم پیکربندی زمین، توپوگرافی آن یا جهت بادهای غالب؟ واضح است که چندین عامل را می‌­توان در نظر گرفت تا متوجه شد که چگونه بسیاری از زمین­‌ها می‌­توانند در نهایت از برف اشباع شوند و اینکه روش برف­روبی شهرداری لزوماً همیشه مورد سوال نیست. حتی اگر روش مورد بحث باشد، شهروندی که مزاحمتی متمایز از سایر محله‌های خود نداشته باشد، مستحق دریافت غرامت نیست و نمی‌تواند تغییری در روش برف‌روبی از شهرداری مطالبه کند.

مشاوره با متخصصان در این زمینه به شهرداری­‌ها این امکان را می‌­دهد که شکایات مختلف دریافتی در مورد انباشت برف را به درستی تجزیه و تحلیل کنند و در نتیجه تشخیص دهند که آیا روش‌­های اتخاذ شده توسط شهرداری با قانون مطابقت دارد یا خیر.

مسئولیت شهروندی و قانون برف‌­روبی

وظیفه شهروندان در ایام برفی بر اساس دو مقوله در نظر گرفته می­‌شود که منوط به قوانین شهرداری خواهد بود :

در صورت وجود دستور شهردار، باید پیاده‌­رو جلوی منزلتان را پاکسازی کنید. این حکم در تالار شهرداری یا توسط علائمی در نزدیکی خانه­‌ها نمایش داده می­‌شود.

در صورتی که حکم شهرداری جهت برف­روبی وجود نداشته باشد، شهرداری مسئول برف­روبی از معابر عمومی است. در صورت وقوع حادثه، متضرر (عابر، مالک و…) می­تواند با دستور دادگاه، مسئولیت آن را بر عهده شهرداری بیاندازد. با این حال، مسئولیت ساکنان محلی (مالک ساختمان یا مستاجر) نیز ممکن است به دلیل سهل انگاری، حتی بدون حکم شهرداری مبنی بر برف­روبی، مسئول شناخته شود. مثال : اگر برف از پشت بام خانه سر خورده و به ماشینی در منطقه‌ای که در زمان‌های خاصی از سال بارش برف سنگینی را تجربه می‌کند آسیب برساند.

برف­روبی شامل پارو کردن برف و نمک پاشی یا شن­‌ریزی در صورت یخ زدگی است. این عملیات تا انتهای پیاده­‌رو و بدون انسداد دهانه­‌های فاضلاب­‌ها برای عبور جریان آب انجام می­‌شود. ساکنان موظفند برف جلوی منازل خود را پاکسازی کنند. در برخی مناطق خاصی که بسیار تحت تأثیر برف قرار دارند، شهردار می‌تواند یکی از راه‌حل‌های زیر را نیز اعمال کند : نصب حفاظ برف‌گیر بر روی پشت بام ساختمان‌های مجاور معابر عمومی. حذف یخ‌های ایجاد شده در لبه پشت بام‌­ها یا در امتداد آبراهه‌­ها.

پاکسازی در خیابان‌­ها، پیاده‌­روها و مسیرها

در طول زمستان، همه پیاده‌­روها از برف پاک نمی­‌شوند. از کاربران دعوت می­شود برای سفر خود به شریان­‌های اصلی بپیوندند. همچنین این امکان وجود دارد که تیم‌­های برف­‌روبی برف را در سمتی از شهر (بخش بین خیابان و ملک شهروندی متعلق به شهر) افکنده یا برف را آنجا بپاشند. هدف این عمل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌­ای از کامیون­‌های حمل برف بوده و تسریع برف روبی از خیابان­‌ها به کاهش هزینه­‌ها نیز می‌­انجامد.

برای اینکه عملیات برف­روبی مؤثر باشد و خیابان­های ما همیشه برای عابران پیاده و رانندگان ایمن باشد، همکاری شهروندان با رعایت مثلاً مقررات پارکینگ شهرداری، با تطبیق رانندگی جاده با شرایط زمستانی و غیره ضروری است چرا که به بهبود کیفیت زندگی شهروندان در قلمرو خود مربوط می­‌شود.

 

منابع :

https://www.ville.chambly.qc.ca/deneigement/#toggle-id-۴

https://www.cerema.fr/system/files/documents/۲۰۱۷/۱۲/technicite_no۲۵۶_VH_bis_cle۰۹۱۹a۹.pdf

https://www.ville.quebec.qc.ca/citoyens/deneigement/docs/politique-viabilite-hivernale.pdf

https://www.sam.ca/deneigement-des-voies-publiques-et-accumulation-de-la-neige-sur-les-terrains-prives/