گزارش از خبرنگار جازچی اخبار  زهره نعلبندی

تاریخچه پروژه‌ی احداث مونوریل در ایران به شهر قم برمی‌گردد و حالا بیش از ۱۲ سال از کلنگ زنی این پروژه می‌گذرد و قرار بود این پروژه در سال ۹۰ به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت ۱۰ سال از این تاریخ همچنان مردم این شهر لذت جابه جایی با قطار شهری را نچشیده‌اند.
به گزارش جارچی اخبار، حالا بعد از اینکه این پروژه در بلاتکلیفی به سر می‌برد و با موانعی روبه رو شده که امکان بهره برداری را از زائرین و مجاورین قم گرفته،  تنها امید شهروندان قمی برای رهایی از ترافیک شهری، بهره برداری از پروژه مترو است؛ پروژه‌ای که از سال ۹۰ اجرای آن در قم آغاز شده و حدود ۱۰سال از کلنگ زنی ساخت آن می‌گذرد.
این پروژه نیز از موانع در امان نبوده و کمبود بودجه و تحریم‌ها بهره برداری آن را بارها به تاخیر انداخته است.
قرار است خط ۱ پروژه مترو شمال غربی شهر قم را به جنوب شرقی آن متصل می‌کند که ۱۴ کیلومتر طول و ۱۴ ایستگاه دارد و در  ۲ فاز تعریف شده‌است، فاز ۱ از ایستگاه قلعه کامکار تا میدان مطهری و فاز ۲ از میدان مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران ادامه خواهد یافت.
در اواخر فروردین ماه سال ۱۴۰۰ منصور درویشی مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از روند اجرای پروژه قطار شهری قم از شتاب گیری روند اجرای پروژه خط یک مترو قم خبرداد و گفت: شهروندان قمی در سال ۱۴۰۰ سوار مترو می‌شوند.
اما اکنون در آخرین روز از سال ۱۴۰۰ به سر می‌بریم و همچنان طلسم این پروژه شکسته نشده و شهروندان قمی هنوز در انتظار تکمیل این پروژه و بهره برداری از آن هستند.
اما چندروز قبل شهردار قم اعلام کرد که متروی قم آماده تست گرم است و برای این موضوع به واگن نیاز دارد.
مرتضی سقائیان نژاد در این راستا گفت: تفاهم‌نامه‌ای با تهران امضا شده تا این واگن به صورت موقت از شهرداری تهران تامین شود.
وی افزود: در ابتدا گفته شد که باید پول نقد یا تضمین بانکی بدهید؛ اما همچنان در حال مذاکره هستیم و به محض اینکه این رام سه واگنه به قم برسد تست گرم آن طی ۴۰ روز با جابه جایی مسافران انجام می‌شود و در همین مرحله می‌توانیم بازدید عمومی داشته باشیم.
شهردار قم تامین واگن اصلی برای متروی قم را از دیگر مسائل دانست و خاطرنشان کرد: دولت با شرکت چینی پوژن قراردادی داشت که قرار بود واگن چند کلان‌شهر با این قرارداد تامین شود که قم نیز به کمک نمایندگان وقت شهر به این قرارداد اضافه شد.
او ادامه داد: به دلیل مسئله تحریم‌ها و فراز و نشیب‌های ارتباط ایران و چین، این قرارداد با مشکلاتی مواجه شد.
سقائیان‌نژاد همچنین بیان کرد: چینی‌ها به دلیل قیمت واگن‌ها به دنبال تعدیل قرارداد هستند و مسئله بعدی آن‌ها ضمانت است که به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه شده است.
وی اضافه کرد: قرار بود در وزارت خارجه این موضوع دنبال شود که این هم به دلیل تغییر دولت به تعویق افتاد و اکنون دوباره این مسئله فعال شده است.
شهردار قم در پایان اظهار داشت: ما در حال دنبال کردن این موضوعات هستیم اما زمان می‌برد تا این پیگیری‌ها منتهی به نتیجه شود.

حالا با وجود این موانع، تنها سوالی که در گوشه ذهن شهروندان قمی نقش بسته و به‌دنبال پاسخ آن هستند این است که آیا پس از ۱۱ سال انتظار، در سال ۱۴۰۱ طلسم متروی قم شکسته می‌شود یا خیر؟