ششمین دوره مسابقات شطرنج آزاد بین‌المللی جام خاوران گرامیداشت سردار دل‌ها با حضور شطرنج‌بازانی از ایران و چند کشور جهان در هتل سپهر بیرجند آغاز شد.

به گزارش جارچی اخبار، مسابقات شطرنج جام خاوران از پنج سال قبل هر سال بین روزهای پنجم تا دهم فروردین به میزبانی بیرجند برگزار می‌شود و از سه سال قبل قرار بود این رقابت‌ها بین‌المللی برگزار شود که با شیوع ویروس کرونا عملی نشد تا اینکه با تدابیر ستاد کرونا از یک ماه قبل تصمیم بر برگزاری این مسابقات به شکل بین‌المللی گرفته شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی روز جمعه در آیین افتتاحیه این مسابقات که رییس فدراسیون شطرنج نیز حضور داشت، گفت: امروز در استان میزبان ورزشکاران و شطرنج‌بازانی از چند کشور جهان و استان‌های مختلف کشورمان هستیم.

سید محمدرضا طالبی افزود: در کنار برگزاری این مسابقات تلاش داریم میهمانان از اوقات خوبی برخوردار شوند و لحظاتی که در استان حضور دارند خاطرات به یاد ماندنی برایشان رقم بخورد.

وی از خراسان جنوبی به عنوان استانی بسیار غنی در حوزه فرهنگی یاد کرد و گفت: همچنین مردم استان بسیار مهمان‌نواز، خونگرم، ولایی و انقلابی بوده که همیشه پشت نظام بوده‌اند.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: این استان دارای حداقل ۶ پدر علم از جمله پروفسور محمدحسن گنجی پدر علم جغرافیا و دانشمند برتر هواشناسی، دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران، دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات نوین ایران و دکتر مهدی بلالی مود پدر علم سم شناسی ایران است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است گفت: اداره کل میراث فرهنگی برای بازدید میهمانان از این جاذبه‌ها در مرکز استان آمادگی لازم را دارد.

طالبی یادآور شد: در حوزه ورزشی نیز استان خراسان جنوبی دارای مفاخر بزرگی بوده و در تیم‌های ملی متفاوت از استان عضویت دارند.

وی افزود: همچنین اخیرا از هندبال چند نفر از هم‌استانی‌های ما به تیم ملی دعوت شدند و در برخی هیات‌های ورزشی نیز افتخاراتی در استان داریم.

رییس هیات شطرنج خراسان جنوبی هم گفت: مسابقات بین‌المللی شطرنج جام خاوران پنجم تا دهم فروردین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بیرجند برگزار می‌شود.

محمد خسروی افزود: مسابقات بین‌المللی شطرنج جام خاوران در چهار جدول ریتد آزاد و زیر ۱۸ سال همراه با بلیتس ریتد و مسابقه تیمی سیامی به روش سوئیسی با حضور بیش از ۳۵۰ شطرنج باز داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شطرنج‌بازانی با پرچم کشورهای دانمارک، عراق و افغانستان در این رقابت‌ها حضور دارند اظهار داشت: استانداری خراسان جنوبی برای برگزاری این دوره از مسابقات ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار تامین کرده است.

رییس هیات شطرنج خراسان جنوبی گفت: این رقابت‌ها در چهار جدول A با حضور شطرنج‌بازان با رنکینگ بالای ۲ هزار، جدول B با حضور شطرنج‌بازان با رنکینگ زیر ۱۸۰۰، جدول پسران زیر ۱۶ سال و جدول دختران زیر ۱۶ سال برگزار می‌شود.