مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری جشنواره تئاتر ترکی در تبریز را بسیار تاثیرگذار در منطقه و دیپلماسی فرهنگی ایران عنوان کرد.

به گزارش جارچی اخبار،  “کاظم نظری” در نشست مشترک با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره ارزشمند و پراهمیت با محوریت ایران می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد و خوشبختانه ظرفیت بالای هنری و هنرمندان این استان نیز زمینه را برای برگزاری این جشنواره  فراهم آورده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این رویداد فرهنگی و هنری را بسیار جذاب و کارساز برشمرد و اظهار کرد: اگر اقدامات لازم در این خصوص توسط مسئولین و اهالی تئاتر استان انجام شود، در حد توان حمایت‌های لازم را از برگزاری این جشنواره خواهیم داشت.

وی، تئاتر تبریز و استان را دارای جایگاهی برجسته در سطح کشور دانست و گفت: هنرهای نمایشی با توجه به ظرفیت بالایی که در بطن و متن خود دارد می‌تواند آورده اقتصادی خوبی نیز به همراه داشته باشد و باید با هم‌افزایی و همراهی همه‌ نهادها تقویت شود.

نظری، همراهی و هم‌افزایی دیگر نهادها و ادارات در استان را برای گسترش و تعمیق فعالیتهای هنری حائز اهمیت دانست.

تئاتر آذربایجان شرقی از چتر حمایتی بیرون آمده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در این نشست گفت: با تدابیری که انجام شده و همراهی و هم‌افزایی مسئولین و اصحاب فرهنگ و هنر، پس از تهران، آذربایجان‌شرقی در امر واگذاری مراکز خوب عمل کرده و برخی از فعالیتهای فرهنگی و هنری به سمت اقتصادی شدن سوق یافته‌اند که یکی از این موارد تئاتر است.

“سیدقاسم ناظمی” با بیان اینکه تئاتر در آذربایجان‌شرقی توانمند شده و پررونق است، افزود: تئاتر در استان ما از چتر حمایتی بیرون آمده و توانمند شده و می‌تواند آورده‌ اقتصادی داشته باشد.

ناظمی تصریح کرد: فعالان و هنرمندان حوزه تئاتر با همتی که دارند، در جشنواره‌های مختلف تئاتر در خارج از ایران شرکت و عناوینی ارزشمند را برای تئاتر کشور کسب می‌ کنند اما ادامه این روند نیازمند همراهی و حمایت است.

وی با اشاره به صبغه تبریز در حوزه هنر نمایش، گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده پس از تهران تبریز در تعداد فارغ‌التحصیلان هنر نمایش،‌ در جایگاه دوم کشوری قرار دارد و تعدد آموزشگاههای آزاد هنری برای آموزش تئاتر و تعداد اجراهای نمایش و تماشاگران تئاتر حاکی از رونق تئاتر و وضعیت مطلوب این هنر در استان  است.

ناظمی همچنین بازسازی و بازگشایی مجموعه تئاتر شهر را یکی از نقاط قوت این حوزه برشمرد و گفت: خوشبختانه بازسازی و تجهیز این مجموعه در رونق هنر نمایش در تبریز تاثیر قابل توجهی داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، توجه به شهرستانها و تقویت زیرساختهای این هنر در شهرستانها را از دیگر رویکردهای این اداره کل برشمرد و گفت: در این راستا نیز در طی ماههای گذشته چندین جشنواره با گستره ملی در شهرستانهای استان برگزار شده و در ایام دهه فجر نیز شاهد برگزاری جشنواره های متعدد تئاتر در شهرستانهای استان بودیم.

ناظمی در ادامه خواستار همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی تئاتر استان برای برگزاری جشنواره تئاتر ترکی آذربایجانی شد و گفت: با توجه به جایگاه تبریز در میان کشورهای همسایه در حوزه هنر نمایش و مرجعیت تبریز در منطقه شمالغرب کشور، این ظرفیت در حوزه هنر نمایش و فعالان این عرصه در استان وجود دارد و امیدواریم شاهد برگزاری این جشنواره با قدرت و قوت در استان باشیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به تبریز با چند تن از هنرمندان پیشکسوت تئاتر استان آذربایجان شرقی دیدار و از مجموعه تئاتر شهر تبریز و تالار مرکزی این شهر بازدید کرد و همچنین به تماشای تئاتر “کوراوغلو” نشست.

حضور در هفتمین جشنواره سراسری تئاتر ارس از دیگر برنامه های سفر مدیرکل هنرهای نمایشی به استان است.