شهردار منطقه هشت فرهنگی – تاریخی تبریز گفت: گذر تاریخی «پاساژ» به منظور تبدیل آن به پیاده راه گردشگری، سنگفرش و جداره سازی می شود.

به گزارش جارچی اخبار، رضا جان فشان نوبری روز شنبه در جمع خبرنگاران ، افزود: با هدف هویت بخشی به بافت تاریخی فرهنگی تبریز، شهرداری منطقه هشت در نظر دارد طرح سنگفرش پیاده راه پاساژ به همراه جداره سازی و مرمت نماهای خارجی این مسیر را طی ماه های آتی اجرایی کند تا این مسیر تاریخی به محور گردشگری تبریز تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه گذر «پاساژ» تبریز در دوره قاجار احداث شده و در آن زمان علاوه بر وجود چندین کنسولگری در این مسیر، دارای اولین هتل تبریز با نام «گرند هتل» و اولین سینمای ایران با نام سینما «سولی» بود، اظهار داشت: نام این گذرگاه، پاساژ، برگرفته شده از زبان فرانسوی به معنی پیاده راه می باشد که نشان دهنده احداث اولین پیاده راه کشور در این بلوک تاریخی می باشد.

جان فشان نوبری ادامه داد: اکنون ما برآنیم تا اصالت و هویت تاریخی این منطقه را با سنگفرش کردن و مرمت جداره های تاریخی مسیر احیاء کنیم و امیدواریم با اجرای این طرح و تبدیل آن به پیاده راه بتوانیم تبریز قدیم را در این منطقه تاریخی شهر احیاء کنیم

وی همچنین از صدور اخطاریه به مالکان بناهای واقع در این مسیر برای ساماندهی ناودان ها و تابلوهای بدمنظر گذر تاریخی پاساژ خبر داد و یادآوری کرد: طرح پیرایش شهری و حذف زواید بصری ناشی از ناودان ها و تابلوهای بدمنظر مشاغل در محور تاریخی پاساژ توسط عوامل خدمات شهری منطقه در حال اجراست و در این راستا از روز گذشته، برگ های اخطاریه بین اصناف و مالکانی که ناودان کشی و نصب تابلوهای غیر اصولی شان، منجر به مزاحمت و آنتروپی بصری سطح حوزه شده اند، توزیع شد.

جان فشان افزود: در قالب این طرح، طی ماه های آتی تمامی ناودان های بدمنظر و تابلوهای مزاحم مشاغل موجود، حذف و جمع آوری  و این محور تاریخی ساماندهی خواهد شد.

آنچه که امروزه با نام «پاساژ» در میان تبریزیان شناخته می شود، بخش شمالی محله «ارمنستان» این کهن شهر است که در پی احداث خیابان های شریعتی شهناز و سه راه امین در فاصله ۱۸-۱۳۰۰ از بافت شهری پیرامون خود جدا شد.

سکونت ارامنه و آشوری ها و حضور چشمگیر اتباع خارجی، وجود کلیساهای متعدد، مدارس جدید، کنسولگری ها و مراکز تجاری جدید، چنان حالتی به «پاساژ» داده بود که آن را « پاریس کوچک» می نامیدند، اما وقوع جنگ جهانی دوم، بازگشت اتباع خارجی، اشغال آذربایجان و تبریز توسط ارتش شوروی و مهم تر از همه مهاجرت چشمگیر اقشار تحصیل کرده و متجددین تبریز به تهران موجب کاهش اعتبار بلوک تاریخی «پاساژ» و تبدیل آن به محله ای کم و بیش متروک و مطرود شده است.

کنسولگری انگلیس، قدیمی‌ترین نمایندگی سیاسی خارجی در تبریز بود که در سال ۱۸۳۷ میلادی تأسیس شد و در محدوده بلوک امروزی «پاساژ» (کوچه پستخانه قدیم)، در کوچه زرگرباشی قرار داشت؛ کنسولگری روسیه نیز که کمی پس از آن تاریخ فعالیت خود را آغاز کرد، در شمال بلوک پاساژ، در کوچه کنسولگری واقع شده بود. کنسولگری فرانسه نیز در سال ۱۸۶۶ میلادی در همین کوچه گشایش یافت و به همین دلیل این کوچه به سبب وجود این دو کنسولگری به نام «کوچه کنسولگری» معروف شد.