رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تخصیص ندادن ارز از سوی بانک مرکزی و تامین ریالی آن توسط سازمان برنامه و بودجه را علت اصلی افزایش قیمت دارو دانست و گفت: مصوبه مجلس شفاف است و بر اساس آن قیمت دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی نباید نسبت به شهریور ۱۴۰۰ افزایش می‌یافت.

به گزارش جارچی اخبار، حسینعلی شهریاری با اشاره به جلسه امروز کمیسیون بهداشت مجلس افزود:با توجه به افزایش قیمت دارو‌ها و تجهیزات و مواد مصرفی پزشکی و مشکلات ایجاد شده برای مردم و بیماران امروز از تمامی مسئولان دست اندرکار حوزه دارو دعوت کردیم تا با حضور در نشست مشکلات را مطرح کنند چرا که مردم به شدت نگران هستند و با توجه به اینکه تنها به نمایندگان مجلس دسترسی دارند بنابراین از نمایندگان خواستار پیگیری موضوع افزایش قیمت دارو شدند.
وی ادامه داد: در نشست امروز مشخص شد که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مسسببان اصلی مشکلات هستند، زیرا ارز لازم را اختصاص نداده و در این مهم تعلل کرده اند.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس ارز ترجیحی را حذف نکرد بلکه تصمیم گیری در مورد آن را در اختیار دولت گذاشت و تاکید کرد که دولت به هر نحوی می‌تواند آن را عملیاتی و اجرایی کند و اگر امکان تخصیص ارز ترجیحی را دارد ممنوعیتی ندارد و اگر نمی‌خواهد ارز ترجیحی اختصاص دهد مجلس منابع ریالی آن را در بودجه تامین کرده است، اما متاسفانه دولت هیچکدام از این کار‌ها را انجام نداده است.
شهریاری یادآور شد: بین ۶ تا ۸ میلیون نفر تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و مجلس ۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه آن‌ها در نظر گرفته، اما مشخص نیست چه زمانی قرار است این کار انجام شود؛ متاسفانه بسیاری از اقلام دارویی تحت پوشش بیمه‌ها نیست و در صورت افزایش قیمت، فرانشیز افزایش می‌یابد و مردم با مشکل مواجه می‌شوند.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مصوبه مجلس شفاف است و بر اساس آن قیمت دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی نباید نسبت به شهریور ۱۴۰۰ افزایش یابد و باید این مهم مورد توجه جدی دولت قرار گیرد؛ برخی مسئولان حوزه بهداشت و درمان موضوع پرداختی از جیب مردم را مطرح می‌کنند که در این رابطه تذکر می‌دهیم که پرداختی از جیب مردم ممکن است در نهایت اتفاق افتد، اما مصوبه مجلس این نیست که شما می‌گویید و باید این مصوبه اجرا شود.
وی افزود: ما به طور مداوم پیامد‌های حذف ارز ترجیحی دارو را مطرح و تاکید کردیم این کار نباید اتفاق بیفتد، اما اتفاق افتاد و در حال حاضر هم ساکت نمی‌نشینیم و قسم خوردیم که از حق مردم دفاع کنیم و دفاع خواهیم کرد.