*مجید حقیقی

با ۱۸۹ رأی موافق، تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در دولت قبل مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفت. نمایندگان با بررسی موضوعاتی چون؛ ابهام در خصوص صادرات فرآورده های نفتی، بررسی طرح موسوم به برندینگ، طرح دوگانه سوز کردن یک و نیم میلیون خودروی عمومی، قراردادهای پژوهشی، حمل و نقل به ویژه دریایی، عملکرد شرکت در خصوص نحوه تأمین کاتالیست و… گام بلندی در خصوص نظارت بر خواهند داشت.

بر کسی پوشیده نیست که مهم ترین وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی همین تحقیق و تفحص هاست که می تواند در روند مبارزه با کج روی ها و سومدیریت ها و فساد موفق عمل کند. همینجا هم هست که مجلس می تواند لیاقت افراد را در آن جایگاهی که هستند مشخص کند. در کل توجه نمایندگان مجلس یازدهم بر نظارت بیشتر بر دستگاه های اجرای را باید قدر دانست و انتظار می رود سرعت ورود به بحث نظارت را هم تقویت کنند.

از دیگرسو مرور اتفاقات سالهای اخیر نشان می دهد که از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ معادلات حوزه نفت و فرآورده های نفتی دستخوش اتفاقات بزرگی بوده است که نماینگان مردم می بایست ببیشتر به آنها توجه داشته باشند و در کنار تحقیق و تفحص، اعداد و ارقام و اتفاقات مثبت و منفی را هم با دوره های مختلف مقایسه کنند.

طبق آمار موجود، سال ۹۶ در ایران ۵۹ میلیون لیتر بنزین در روز تولید می شد که این عدد در طول ۴ سال به روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر رسید، در واقع پیش از این ایران را در بازار به عنوان مشتری و وارد کننده بنزین می شناختند اما پس از افزایش دو برابری تولید و کسب رتبه نخست تولید بنزین بین کشورهای اوپک، ایران به عنوان یکی از صادر کنندگان در بخش بنزین مطرح شد.

به طور مثال در ۱۲ ماهه سال ۹۹ و با وجود تحریم های شدید بین المللی، ۷.۸ میلیون تن بنزین از ایران صادر و حدود ۳ میلیارد دلار از صادرات بنزین درآمد کسب شده است. اما پشت این موفقیت بزرگ، طرح ها و حمایت های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بود. افتتاح فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس، طرح تشویقی دوگانه سوز کردن خودرو های عمومی و هر طرح و ایده دیگری که در آن زمان باعث کاهش مصرف و افزایش تولید بنزین شد.

این شرایط از سال گذشته تا امروز معکوس شده است. بنا به هر دلیلی مصرف بنزین در کشور افزایش و تولید نیز کاهش یافته است و امروز در آستانه وارادت بنزین ایستاده ایم. صادرات بنزین متوقف شده و کشورهای منطقه که تا پیش از این نیاز خود را از مبادی رسمی تامین می کردند هم اکنون دست به دامن قاچاقچیان سوخت در کشور شده اند، در واقع منحنی مثبتی که در طول ۴ سال شکل گرفته بود، به یک باره سر به زیر برده و هر روز پایین تر می آید.

از قدیم گفته اند قطار در حال حرکت را سنگ می زنند و قطار ایستاده را نه. حال باید آن همه حرکت مثبت و اتفاقات خوب را دید و مقایسه کرد با قطاری که تنها کارش ایستادن است.

با توجه به شرایط فعلی بنزین در کشور که باید هر چه سریع تر به آن رسیدگی شود، بهتر است نمایندگان مجلس در کنار امر مهم تحقیق و تفحص، به مدیریت جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز پیشنهاد دهند که هرچه سریعتر به موضوع منفی شدن تراز تولید و مصرف و قطع صادرات و تبدیل شدن احتمالی مان به واردکننده بنزین رسیدگی کنند زیرا در آینده نزدیک نوبت به آنها نیز می رسد.