رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) وظیفه امروز حوزه علمیه و علما را شناخت و معرفی امام به جهانیان دانست و گفت: ما باید امام را بشناسانیم و این شخصیت عظیم را درست معرفی کنیم که هنوز نتوانستیم ایشان را درست معرفی کنیم.
به گزارش جارچی اخبار، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار مسئول جدید مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قم با تقدیر از تدوین کتاب ارزشمند دانشنامه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، اظهار داشت: واقع مطلب این است یکی از کارهای ضروری که حتماً باید در مورد امام راحل می‌شد همین بود که یک دانشنامه‌ای حاوی همه ابعاد امام از جهت علمی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، تألیف شود.
وی با تاکید بر اینکه امام راحل شخصیتی است که در هر بُعدی ابعادی و در هر فنی فنونی دارد، افزود: در مورد فقاهت باید کتاب‌ها راجع به روش اجتهادی امام نوشته شود. هنوز روش اجتهادی امام روشن نشده حتی به برکت پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی و ده سال رهبری امام باز آن مبانی فقهی امام در تمام فقه، روش اجتهادی امام، مبانی اصولی امام منقح نشده و لازم است اینها در یک میدان پژوهشی قوی قرار داده شود و آثار و ثمرات هر یک از این مبانی بیان شود. نظیر بحث خطابات قانونیه که از جمله بحث‌هایی است که من در موردش مفصل بحث کردم و بحمدالله چاپ هم شده.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: در بُعد علمی باید کتاب‌ها راجع به روش علمی امام نوشته شود و آراء و نظرات امام در فقه، فلسفه، تفسیر، اخلاق، عرفان، و حتّی مسائل سیاسی و اجتماعی تبیین شود که خیلی نیاز به کار دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امام راحل را یک شخصیت کم‌نظیر و در خیلی از ابعاد و مباحث علمی بی‌نظیر دانست و ابراز کرد: یک چنین شخصیتی که ابعاد منحصر به‌فرد و وسیع دارد، باید به مراکز علمی نسل امروز و آینده معرفی شود و یکی از راه‌ها تدوین همین دانشنامه‌هاست تا مورد مطالعه محققین قرار بگیرد و منبعی باشد برای آیندگان که بخواهند امام را درست بشناسند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم نقش شاگردان و بازماندگان را در معرفی و ادامه راه امام راحل بسیار خطیر ارزیابی کرد و گفت: بالاخره بزرگانی که از شاگردان امام هستند ـ هرچند متأسفانه اکثر آنها به رحمت خدا رفته‌اند شاید تعداد انگشت شماری باقی مانده باشد ـ همچنین بیت امام و یادگارهای ایشان مخصوصاً برادر بزرگوارمان آیت الله حاج سید حسن آقا، باید به میدان معرفی امام، دفاع از اندیشه‌ها و نیز تحکیم اندیشه‌های امام بیایند.
آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: البته بحمدالله این‌کار یک قدم بسیار بزرگی است که برداشته شده و من به سهم خودم از حاج حسن آقا و مؤسسه نشر آثار امام و همه ۲۶۰ نفری که در این کتاب قلم زده‌اند و جناب آقای مرتضوی که سر ویراستاری علمی آن را انجام داده‌اند و این کتاب فاخر را به جامعه علمی عرضه داشتند تشکر و تقدیر می‌کنم. این کار نه فقط خدمت به امام بلکه خدمت به اسلام و انقلاب و جزء سرمایه‌های حوزه‌های علمیه است.
وی در ادامه با بیان اینکه علمای گذشته را از طریق آثارشان می توان شناخت و چنین آثاری جزء سرمایه‌های حوزه است خاطرنشان کرد: آنچه که انتظار و توقع من است و از خدا هم می‌خواهم که واقع شود این است که این کار مقدّمه‌ای باشد برای شناساندن بیشتر امام به نسل حاضر و آینده حوزه و دانشگاه.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) وظیفه امروز حوزه علمیه و علما را شناخت و معرفی امام به جهانیان دانست و گفت: ما باید امام را بشناسانیم و این شخصیت عظیم را درست معرفی کنیم که هنوز نتوانستیم ایشان را درست معرفی کنیم، این کار خدمت بسیار بزرگی است و ان شاء الله اجر فراوانی هم بر آن مترتب است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم خطاب به مسؤول جدید مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قم بیان کرد: امیدوارم جنابعالی در این مسئولیتی که پذیرفته‌اید موفق شوید این مجموعه را تفوق و رونق ببخشید و با افکار و طرح‌ها و ایده‌های خیلی نو پژوهشهای عمیقی را ارائه دهید ان شاء الله.
وی با تاکید بر اینکه بقای حوزه علمیه از امام است و اگر امام نبود اثری از این حوزه‌ها و این مراکز علمی و پژوهشی که در حوزه‌ها ایجاد شده نبود، اظهار داشت: همین مرکز کوچکی هم که ما داریم همه از برکات امام است. ما خود را همیشه مدیون امام می‌دانیم، نه ما بلکه همه حوزویان باید خودشان را مدیون امام بدانند، امام بر همه ما حق دارد هرچند متأسفانه به این امر توجّه نمی‌شود.