خبرنگار زهره نعلبندی

کلیه تکالیف دین اسلام براساس مصالح و مفاسدی تعیین شده و هیچ کدام از احکام بدون حکمت برای بشریت آورده نشده است، اما عقل آدمی محدود است و نمی تواند به همه جزئیات احکام دست یابد و قادر به درک برخی از این مصالح نیست.
روزه داری در ماه مبارک رمضان نیز یکی از احکامی است که انسان به مرور به مزایای آن پی برده و امروزه متخصصان بسیاری به تاثیر شگرف آن بر روح و جسم انسان اذعان دارند.
روزه داری اثراتی بر روح انسان دارد و موجب تزکیه نفس و تقویت تقوا در مکلف می‌شود، و علاوه بر این و مطابق با نظر متخصصان، تاثیراتی شگرف بر سلامتی جسم نیز دارد و فرصت مناسبی برای استراحت دستگاه گوارش انسان می‌باشد.

یکی دیگر از تاثیرات شگفت انگیز روزه گرفتن تقویت حافظه، هوش و ذکاوت انسان است؛ روایتی از حضرت‌ امیرالمؤمنین (ع) نیز در این خصوص وارد شده است که فرمودند: ” سه‌ چیز حافظه‌ را تقویت‌ می ‌کند؛ مسواک زدن‌ دندان‌ها، روزه‌ داشتن و خواندن‌ قرآن.
علتش این است که پرخوری ایجاد کسالت می‌کند و در طی روزه دستگاه گوارش در حال استراحت است و نیاز به جذب خون ندارد و لذا خون بیشتری به مغز می‌رسد که آن را فعال تر می‌کند.

مطالعات اخیر دانشمندان نیز  این مسئله را اثبات کرده که امساک از خوردن غذا به صورت متناوب باعث تقویت قدرت مغز و حافظه می شود.

روزه گرفتن همچنین موجب می‌شود که بدن از مواد سمی پاکسازی شود و فرایند بازسازی سلول‌ها را بهبود می‌بخشد که این مسئله موجب داشتن پوستی سالم تر و درخشان تر می‌شود و علاوه بر این موجب کاهش قند خون و تجزیه چربی‌ها می‌شود که بر همین اساس کاهش وزن را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

دکتر ابراهیم قربانی متخصص طب سنتی قم در گفت و گو با خبرنکار جارچی اخبار به خواص روزه داری برای جسم و روح انسان اشاره و عنوان کرد: روزه گرفتن مواد مضر را از بدن خارج می‌کند و باعث تقویت کبد و قلب می‌شود.
وی روزه داری را نه تنها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن نمی‌داند، بلکه آن را به نوعی عاملی برای پیشگیری از بیماری‌ها تلقی می‌کند و می‌گوید: اگر روزه داری به شیوه صحیح انجام گیرد، نه تنها آسیبی برای بدن نخواهد داشت، بلکه دفع سموم بدن به واسطه روزه داری باعث تقویت جسم و سیستم ایمنی بدن می‌شود.
دکتر قربانی بر مدیریت خوردن و آشامیدن در وعده های افطار تا سحر تاکید و خاطرنشان کرد: قاعده کلی ماه مبارک رمضان و روزه داری، نخوردن و استراحت دادن به بدن است و نباید از افطار تا سحر در خوردن زیاده روی شود.
وی کاهش وزن در این ماه را کاملا طبیعی و افزایش وزن را خارج از اصول و قاعده می‌داند و بر جلوگیری از پرخوری در این ماه تاکید دارد.
ابراهیم قربانی متخصص طب سنتی استان قم همچنین به تاثیر روزه داری بر تقویت روح انسان اشاره و‌ عنوان کرد: وقتی به دلیل یک امر اعتقادی به نفس خود نه می‌گویی این عمل به مرور باعث تقویت روح خواهد شد و وقتی روح قوی شود راه خیلی از تفکرات نا به جا بسته خواهد شد.