زهره نعلبندی

اگرچه مدتی است که وضعیت کرونایی کشور روبه بهبودی است و آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از آن، به صورت چشمگیری کاهش یافته اما همچنان این آمار به صفر نرسیده است و همین مسئله ایجاب می‌کند تا دستورالعمل‌های بهداشتی همچنان جدی گرفته شوند تا دوباره شاهد اوج گیری این ویروس در سطح کشور و بروز موج‌های جدید آن نباشیم.
بدون شک واکسیناسیون یکی از بهترین روش‌ها برای مبارزه با همه‌گیری کرونا است، واکسن‌ها با ایجاد ایمنی در برابر ویروس، به طور قابل توجهی باعث کاهش پیشرفت بیماری کرونا و عواقب جدی ناشی از آن می‌شوند،اما همچنان برخی از مردم با تفکرات غلط و پیش زمینه های ذهنی اشتباه، از تزریق واکسن سرباز می‌زنند.
آمارها نشان می دهد شهروندان قمی در هر سه دز، پایین تر از میانگین کشوری، واکسن تزریق کرده اند، این درحالیست که مسئولین بر تزریق واکسن تأکید مکرر دارند.
مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم روز گذشته اعلام کرد: در شبانه روز منتهی به سی‌ام فروردین‌ماه جاری ۲۰ تَن مشکوک به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.
وی تعداد بیماران کرونا مثبت را ۱۵ تَن اعلام کرد و گفت: سه بیمار بدحال نیز در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.
مصری همچنین خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای طرح همگانی واکسیناسیون کرونا در قم، یک میلیون و ۸۴۷ هزار و ۴۰۰ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده است.
وی افزود: قم از بیست‌وهشتم اسفندماه سال گذشته در فهرست مناطق زرد و نسبتا پرخطر کرونایی کشور قرار دارد.
حالا در آخرین روز از فروردین ماه ۱۴۰۱، آمار بستری کرونا مثبت در قم ۱۴ نفر و آمار بستریان مشکوک به کرونا ۹۱ نفر و تعداد بیماران بدحال ۳ نفر اعلام شده است که این آمارها نشان می‌دهند که همچنان نیازمند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستیم.
در ابتدای شیوع ویروس کرونا و موفقیت چند کشور در ساخت واکسن، یکی از انتقادهای شدید برخی از مردم عدم ورود واکسن به کشور و انجام واکسیناسیون بود و مدتی کوتاه بعد از آن، ایران موفق به ساخت واکسن شد واکسن‌هایی که حالا در مجلات معتبر دنیا خوش درخشیده‌اند.
علی‌رغم هجمه‌هایی که از سوی رسانه‌های معاند علیه واکسن‌های ایرانی وجود داشت و بیگانگان در تلاش بودند تا کارآمدی نظام بهداشت و درمان کشور را زیر سوال ببرند، اما تلاش‌های آنان بی نتیجه ماند و در فاز سوم تست انسانی واکسن کوو ایران برکت، درحالی که تنها به ۲۰ هزار نفر برای ورود به مطالعه نیاز بود؛ بیش از ۱۰۰ هزار هموطن ایرانی داوطلب شدند تا به پیشبرد یک پروژه علمی در کشور کمک نمایند.
چندی پیش اولین مقاله مطالعات بالینی کوویران برکت با عنوان «ارزیابی خاصیت خنثی کنندگی واکسن کوو ایران روی واریانت‌های نگران‌کننده ویروس کرونا» در یکی از معتبرترین مجلات دنیا به نام «Clinical Microbiology and Infection» چاپ شد که از نظر ضریب تاثیر، این مجله جزو پنج مجله برتر دنیا در زمینه بیماری‌های عفونی است و مقاله‌ای دیگر از نتایج مطالعات کارآزمایی بالینی مراحل اول و دوم واکسن کووایران- بی‌ای ۱ (BIV۱-CovIran) کرونا (واکسن برکت) در هفته نامه مطالعات پزشکی بی‌ام‌جی اوپن (BMJ Open) انگلیس منتشر شد.
از سوی دیگر واکسن برکت تنها واکسن تولید شده توسط محققان ایرانی نبود و پس از آن واکسن های رازی، پاستوکووک، اسپایکوژن، فخرا و نورا و… نیز به مرور زمان توانستند مجوز مصرف اضطراری را دریافت کرده و وارد سبد واکسیناسیون کشوری شوند که هرکدام از این واکسن‌ها نیز موفقیت‌هایی را در سطح بین المللی کسب نموده‌اند.
حالا پس از موفقیت‌هایی که واکسن‌های ایرانی در سطح دنیا کسب نموده‌اند، اما همچنان برخی از مردم از تزریق واکسن سرباز می‌زنند و زیربار تزریق آن نمی‌روند که اگر این افراد در تصمیم خود تجدیدنظر کنند و دست از پافشاری بکشند، شاید به زودی بتوان شاهد رخت بربستن این ویروس و نابودی کامل آن بود.

حکم تزریق واکسن در حین روزه داری

مطابق با حکم مقام معظم رهبری تزریق واکسن مبطل روزه نمی‌باشد و لذا مطابق با حکم ایشان در ماه مبارک رمضان نیز مانعی برای تزریق واکسن وجود ندارد و افرادی که سلامتی خود، خانواده و هموطنان برایشان دارای اهمیت است، می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون به تزریق دزهای مختلف این واکسن اقدام نمایند تا نقشی در کاهش هرچه بیشتر آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری ایفا نمایند.