معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) از هدفگذاری برای تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: سهم سال ۱۴۰۱ با کمک مجلس تصویب شده است.

به گزارش جارچی اخبار،  «محمود کمانی» شامگاه پنج‌شنبه در جلسه بررسی ایجاد نیروگاه های خورشیدی در استان همدان اظهار داشت: توسعه نیروگاه های خورشیدی و بادی اولویت‌های دولت است که با توجه به شرایط اقلیمی کشور با قدرت دنبال می شود.

وی اضافه  کرد: در سال جاری با کمک مجلس شورای اسلامی ایجاد چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی به تصویب رسید و بودجه لازم برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است.

معاون وزیر نیرو گفت: در برنامه هدفگذاری شده برای چهار سال آینده علاوه بر توسعه نیروگاه های خورشیدی، سه هزار مگاوات نیروگاه بادی و سه هزار مگاوات نیروگاه های خودتامین صنعتی برنامه ریزی شده که در حال اجرا است.

کمانی با تاکید بر حمایت دولت از سرمایه گذاران نیروگاه های نوین، گفت: در راستای تامین زمین متقاضیان را پشتیبانی می کنیم و در این خصوص  کارخانه ها و واحدهای تولیدی و صنعتی می توانند پیش قدم شده و از این فرصت برای تامین برق موردنیاز واحد خود بهره مند شوند.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق خاطرنشان کرد: علاوه بر صنایع، رایزنی هایی برای ایجاد پنل های خورشیدی با ظرفیت پنج کیلووات در بام منازل افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی انجام شده است که نیازمند همکاری و تعامل مسئولان استانها است.

به گفته او، سرمایه لازم از طریق تسهیلات چهار درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله در اختیار مددجویان قرار گرفته و با کسر مبلغ ۶۰۰ هزار تومان اقساط، ماهیانه یک میلیون تومان از محل خرید انرژی برق تولید شده، درآمد نصیب خانوارها خواهد شد.

معاون وزیر نیرو همچنین از اعلام آمادگی شهرک‌های صنعتی کشور برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی در این مناطق خبر داد و افزود: بخشی از اراضی شهرکها میتواند برای تامین نیروی برق واحدهای مستقر اختصاص داده شود.

کمانی با اشاره به مشکلات وزارت نیرو در تامین برق مستمر و پایدار در زمستانی که گذشت ابراز امیدواری کرد: با مشارکت استانداران می توانیم شهرکهای خورشیدی در نقاط  مختلف کشور راه اندازی کنیم تا از این طریق نیاز برق کشور را تامین کرده و به جهش لازم در صنعت انرژی های تجدید پذیر دست یابیم.