جمع خطوط واگذار شده همراه در کشور اکنون به حدود ۲۰۹ میلیون مشترک رسیده که از این تعداد حدود ۱۴۰ میلیون خط فعال هستند.

به گزارش جارچی اخبار،  سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور در فصلنامه آماری، به انتشار جزئیاتی از شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان سه ماه چهارم ۱۴۰۰ پرداخته و آخرین اطلاعات در این حوزه را با عموم مردم به اشتراک گذاشته است.

بر اساس این گزارش تعداد اشتراک‌های تلفن ثابت اکنون به ۳۸ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۹۳۷ خط منصوبه رسیده که از این تعداد بیش از ۲۹ میلیون از خطوط دایر هستند. اکنون ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور ۳۴.۹۶ بوده و در یک قدمی ۳۵ درصد ایستاده است.

۵۱ هزار و ۳۷۹ روستا دارای ارتباط هستند. ۳ میلیون و ۹۷۴ هزار اشتراک روستایی برقرار است و میزان موفقیت در برقراری مکالمه بیش از ۵۶ درصد رسیده است.

۲۰۹ میلیون مشترک خطوط همراه در کشور 

وضعیت توسعه تلفن همراه در سه ماه چهارم ۱۴۰۰ حکایت از ضریب نفوذ ۱۶۶.۶۳ درصدی تلفن همراه در کشور دارد. اکنون که به واسطه شیوع کرونا استفاده از تلفن همراه بیش از هر زمان دیگری شدت گرفته، ضریب نفوذ آن در کشور بالا رفته است.

جمع خطوط واگذار شده همراه در کشور اکنون به حدود ۲۰۹ میلیون مشترک رسیده که از این تعداد حدود ۱۴۰ میلیون خط فعال هستند.

همراه اول ۱۰۵ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۱۲۴ خط به مشترکان خود واگذار کرده که از این تعداد ۷۴ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۶۰۹ خط اکنون فعال هستند.

اپراتور ایرانسل ۹۵ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۸۹ خط واگذار شده و ۶۰ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۶۰۰ خط فعال دارد. رتبه سوم خطوط فعال سیم‌کارت‌ها متعلق به رایتل است. از تعداد هشت میلیون و ۳۱۷ هزار و ۷۴۶ خط واگذار شده این اپراتور، پنج میلیون و ۱۶۲ هزار و ۶۷۰ خط فعال و در حال استفاده هستند.

۱۱۸ هزار و ۳۷۹ سایت BTS در کشور

یکی از کارهایی که باید اپراتورهای برای توسعه اینترنت و پوشش سراسری آن در کشور انجام بدهند، احداث سایت‌های BTS است. اکنون در کشور ۱۱۸ هزار و ۳۷۹ سایت با تکنولوژی ۲G، ۳G و ۴G فعال هستند. بیش از ۴۲ هزار سایت به تکنولوژی نسل دوم اینترنت، بیش از ۳۹ سایت به نسل سوم اینترنت و بیش از ۳۵ هزار سایت به نسل چهارم اینترنت مجهز هستند. نسل پنجم اینترنت هنوز در کشور ما پیاده‌سازی نشده است و فقط در چند نقطه محدود به صورت پایلوت به مرحله اجرا درآمده است.

اینترنت ثابت در مسیر رو به پیشرفت

مدت زیادی بود که ضریب نفوذ اینترنت در کشور روی عدد ۱۲ ثابت باقی مانده بود و پیشرفت زیادی نداشت. اما بنابر این گزارش در سه ماه پایانی ۱۴۰۰، ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت در کشور با ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار و ۲۴ اشتراک به ۱۳.۵ درصد رسیده است.

اینترنت سیار به دلیل توسعه‌یافتگی بیشتر این روزها در کشور مشتری زیادی دارد. اکنون این تکنولوژی در دسترس و راحت، ۹۵ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۲۵۲ مشترک دارد که ضریب نفوذ اینترنت را به ۱۱۴ درصد رسانده است. ضریب نفوذ مجموع ارتباطات پهن‌باند در کشور امروز از ۱۲۷ درصد عبور کرده است.

۲۵۷ میلیون مرسوله پستی در ۳ ماه پایانی ۱۴۰۰

در آماری که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر کرده است، تعداد مرسولات پستی در سه ماه پایانی سال گذشته ۲۵۷ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۱۵۲ مرسوله و سرانه تعداد مرسوله برای هر فرد ۳.۷ عدد بوده است.  اکنون ۲ هزار و ۵۳۹ واحد پستی در کشور فعال هستند.

۲۰۹ میلیون مشترک خطوط همراه در کشور