اکران گسترده سازه های فرهنگی و تجاری پایتخت با مضمون «روز جهانی قدس»، افزایش خدمات شرکت مترو در مراسم راهپیمایی روز قدس، پاکسازی تالاب ماملو و همچنین جمع آوری مراکز غیرمجاز عرضه دام در خیابان مولوی از مهمترین اخبار شهر تهران است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از سازمان زیباسازی شهر تهران، رضا صیادی مدیرعامل این سازمان از اکران سازه‌های فرهنگی و تجاری در آستانه روز قدس خبر داد و در این باره گفت: ماه رمضان امسال کمپینی با مضمون «به امید خدا» در روند اکران‌های فرهنگی مورد توجه قرار گرفت که در دل آن، موضوع روز قدس نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه روز قدس قرار داریم، این کمپین به شکل گسترده‌تری به مضامین این روز مقدس و مهم می‌پردازد بنابراین طرح‌های مختلفی با متونی نظیر «به امید خدا قدس را آزاد می‌کنیم» و «به امید خدا جشن پیروزی می‌گیریم» آماده شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تأکید کرد: با توجه به نقش پررنگ چهره‌های نامداری مانند شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در روند مبارزه با استکبار و ظلم ستیزی، بخشی از طرح‌ها نیز به تصاویر این چهره‌های مهم فرهنگی اختصاص داده شده است.

صیادی بر اهمیت روز قدس تأکید کرد و گفت: روز قدس، برای همه مسلمانان جهان، یک نماد مهم در عرصه استکبار ستیزی است که از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی تأکیدی جدی بر آن شده است بنابراین ما تمام سعی خود را به کار بردیم تا بتوانیم این رویداد مهم را در عرصه اکران شهری به شکل پرشکوهی پوشش دهیم.

وی از پوشش سراسری کلیه مناطق راهپیمایی با پویش روز جهانی قدس خبر داد و گفت: در این روز کلیه سازه‌های تجاری و فرهنگی متعلق به سازمان زیباسازی و مناطق که در مسیر راهپیمایی روز قدس قرار دارند، پوشش داده می‌شود. اکران سایر طرح‌ها در سایر مناطق ۲۲ گانه شهر نیز با توجه به اهمیت آن بخش‌ها انجام خواهد شد و پوششی سراسری نیز در کل شهر خواهیم داشت.

افزایش خدمات‌رسانی مترو هم‌زمان با برگزاری مراسم روز جهانی قدس

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه اعلام کرد: برای سهولت در تردد شهروندان و راهپیمایان، فاصله حرکت قطارها در خط چهار مترو تهران از ابتدا تا پایان مراسم روز جهانی قدس، کاهش خواهد یافت.

احسان حامدمقدم، افزود: فاصله حرکت قطارها در خط چهار از ابتدا تا پایان مراسم از هفت به چهار دقیقه کاهش خواهد یافت همچنین تمامی ایستگاه‌های این خط بویژه ایستگاه‌های میدان انقلاب اسلامی، تئاتر شهر، شادمان، توحید، دکتر حبیب اله و استاد معین که در مسیر راهپیمایی قرار دارد، آماده ارائه خدمات مناسب به شهروندان خواهد بود.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه خاطرنشان کرد: این شرکت آمادگی دارد تا در صورت نیاز برای سرویس‌دهی مناسب‌تر به شهروندان و مسافران، قطارهای فوق‌العاده را در تمام خطوط اعزام کند.

پاکسازی تالاب ماملو در هفته زمین پاک

شهردار منطقه ۱۳ از پاکسازی تالاب ماملو در منطقه محافظت شده خجیر با مشارکت  اداره محیط زیست و توسعه پایدار منطقه، جمعی از دبیران کانون محیط‌زیست منطقه، جمعی از فعالان محیط‌زیست و پرسنل اداره پارکهای ملی خجیر و سرخه‌حصار در هفته زمین پاک خبر داد.

علی احمدی در این باره گفت: این اقدام به منظور تاکید بر حفاظت از تالاب ها، تقویت حس مشارکت و مسئولیت‌پذیری در حفاظت از محیط‌زیست و زمین به ویژه زیست‌بوم ارزشمند تالابی اجرا شد.

وی در ادامه خواستار استفاده صحیح و برخورد مناسب با اکوسیستم تالاب شد و اظهار داشت: به عنوان عضوی از مدیریت شهری برای حفاظت از این تالاب ها تلاش کرده  و در این راستا از مشارکت شهروندان و فعالان محیط زیست استفاده می کنیم برپایی میز آموزش چهره به چهره در ایستگاه مترو شهدا، ارائه آموزش در زمینه عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و غیرقابل بازیافت در مناسبت‌های مذهبی در مساجد، مدارس و حسینیه‌ها و کارگاه آموزش حضوری با موضوع مدیریت پسماند و مسابقه نقاشی برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را از دیگر برنامه‌های هفته زمین پاک برشمرد که در این منطقه اجرا می شود.

جمع‌آوری مراکز غیرمجاز عرضه دام در خیابان مولوی

شهردار منطقه ۱۲ از جمع‌آوری مراکز غیرمجاز عرضه دام در خیابان مولوی با هدف جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی برای شهروندان منطقه خبر داد.

امیر یزدی ضمن گرامیداشت هفته زمین پاک گفت: احساس تعهد به محیط زیست شهری از شاخص‌های اصلی جوامع توسعه‌یافته و از مهم‌ترین اقدامات در دستیابی به توسعه پایدار است.

وی توجه به پاکیزگی و زدودن آلاینده‌ها از فضاهای عمومی در اختیار شهروندان را از مأموریت‌های اولویت‌دار در شهرداری منطقه ۱۲ به عنوان یکی از مناطق مرکزی شهر تهران خواند و گفت: با توجه به آلودگی بالای آلاینده‌های زیست‌محیطی، پاکسازی پارکینگ جوادی واقع در خیابان صاحب‌جمع، نبش سرای خاقات در دستور کار شهرداری منطقه قرار گرفت.

شهردار قلب طهران افزود: به این منظور طی بازدید صورت‌گرفته از محل در حضور مدیران ارشد شهری منطقه، رؤسای مرکز بهداشت شرق تهران، نماینده دامپزشکی تهران، پلیس اماکن و سازمان تعزیرات حکومتی در مورد کشتار غیرمجاز دام در این مکان به صورت غیر بهداشتی تصمیم گیری شد.

وی با تأکید بر اهمیت مشارکت شهروندان در دستیابی به محیط زیستی ایده‌آل یادآور شد: بدون شک تا زمانی که شهروندان به عنوان صاحبان اصلی شهر در حفظ پاکیزگی آن نکوشند، به نتایج دلخواه در این زمینه نخواهیم رسید و از این نظر، فرهنگ‌سازی و آموزش‌های شهروندی برای توجه به محیط زیست، بهترین اقدام به شمار می‌رود.

یزدی ادامه داد: مقرر شد ظرف ۲۴ ساعت مالکان همه دام‌های حاضر در محل را جمع‌آوری و آن محیط را پاکسازی کنند.

با اصلاح زمانبندی چراغ‌های راهنمایی تقاطع شهید دکتر آیت؛ فاز تمام قرمز برای عبور بدون خطر شهروندان فراهم شد

شهردار منطقه هشت اعلام کرد: تقاطع خیابان شهید دکتر آیت یکی از نقاط حادثه خیز و پرخطر در محدوده شهری منطقه بود که برای ایمن شدن تردد شهروندی و مسافران، تیم مدیریت شهری شهرداری منطقه اقدامات ترافیکی خود را در چند محور در این تقاطع انجام داد.

فاطمه تنهایی تصریح کرد: با جمع‌آوری ایستگاه شهید دکتر آیت شرقی و انتقال و تجمیع آن با ایستگاه شهید دکتر آیت غربی در خیابان دماوند توسط شهرداری منطقه هشت در این نقطه حادثه خیز امکان تمرکز، ایمنی و جلوگیری از پراکندگی عابرین و مسافران دورن شهری و کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداشت فراهم شد.

وی ادامه داد: بعد از تجمیع و رفع این مشکل در سطح محدوده در اقدامی نو و برای اولین‌بار در پایتخت اصلاح زمانبندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در تقاطع خیابان  شهید دکتر آیت صورت گرفت.

تنهایی خاطرنشان کرد: هدف از انجام این‌ زمانبندی اجرای فاز تمام قرمز برای خودروها است که در این فاز، تمام چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به مدت ۲۰ ثانیه قرمز می‌شوند و در این مرحله چهارطرف تقاطع بسته و امکان عبور بدون خطر عابرین و شهروندان امکان پذیر می‌شود.

برپایی پردیس فرهنگی منطقه ۱۹ در مسیر راهپیمایی روز قدس

شهردار منطقه ۱۹ گفت: پردیس فرهنگی این منطقه در مسیر راهپیمایی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس در ضلع شمال غربی چهار راه ولیعصر برپا می شود.

مهدی هدایت با اشاره به اینکه برنامه‌های روز قدس در راستای تقویت روحیه استکبار ستیزی و با محور وحدت و مقاومت امت اسلامی اجرا می‌شود افزود: برپایی نمایشگاه عکس و کاریکاتور با عنوان تابلو مقاومت، تدارک ویژه برنامه های هنری برای کودکان و نوجوانان و توزیع محصولات فرهنگی و کتابچه از برنامه های پردیس فرهنگی مقاوت منطقه ۱۹ است.

به گفته این مسئول برپایی شب های شعر با محور ادبیات مقاومت در سرای محله خانی آباد جنوبی، تکریم نوجوانان و جوانان انقلابی در مساجد تحت عنوان تکریم راه مقاومت و اجرای سرود های گروهی در معابر پر تردد منطقه، تولید محتوا، موشن و مسابقه نقاشی هنر مقاومت در فضای مجازی از جمله برنامه های فرهنگی  تدارک دیده شده در مساجد و سراهای محلات ویژه روز قدس است.

شهردار منطقه ۱۹ از هماهنگی و تسهیل حضور اقشار مختلف شهروندان با محوریت پایگاه های بسیج، مساجد و سراهای محلات تحت عنوان جلوه حضور خبر داد.

هدایت همچنین از فضاسازی اماکن از جمله سرای محلات، مساجد و معابر منطقه خبر داد و گفت: به همین منظور ۳۰ عدد بنر با محتوای ادبیات مقاومت در معابر اکران شد و خودرو آرایی و موتور آرایی نیز انجام خواهد شد.

ارتقای ایمنی محله های منطقه۱۴ با ظرفیت گروه های مردمی «دوام»

شاهین مظفری معاون بازیابی، توانمند سازی و مشارکت جامعه محور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ضیافت افطاری جمعی از مدیران خانه های دوام محلات با شهردار منطقه ۱۴، با بیان اینکه گروه های دوام با بیش از۲۱ هزار نفر از بزرگترین تشکیلات ساماندهی شده، از برگزاری دوره های تخصصی ویژه اعضای دوام و بهره مندی از ظرفیت این گروه های مردمی برای فرهنگسازی و ارتقای ایمنی بیشتر خانواده ها و محلات خبر داد.

شهردار منطقه ۱۴ نیز با اشاره به نقش مثبت و موثر گروه های دوام برای سلامت و ایمنی شهروندان و زیست محیط شهر، گفت: علاوه بر اینکه در زمان اضطرار و شرایط احتمالی بحران  می توان به نحوی شایسته از آموزه ها و فعالیت دوامیان برای حفظ آمادگی و ایمنی شهر و شهروندان در مواجهه با این حوادث بهره برد، در همه مباحث شهری و اجتماعی و موضوعات مرتبط با ایمنی مدارس و بافت فرسوده فعالیت گروه های دوام به عنوان بازوی توانمند برای مدیریت شهری کارگشا و مثمر ثمر است.

محمد امین سالاری پور با تاکید بر نقش خانه دوام و ایمنی به عنوان تشکلی مردمی و داوطلبانه، از برنامه مدیریت شهری برای هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود محلی چون نخبگان و فعالیت مضاعف این تشکل در سرای محله منطقه ۱۴در راستای ارتقاء فرهنگ پیشگیری، آمادگی، ایمنی  شهروندان  و اداره بهتر شهر و خدمات به مردم دارالمومنین خبر داد.