رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یازدهم با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی ذاتاً فساد زا است ، گفت: افزایش قیمت‌ها نه‌تنها در کشور، ما بلکه در همه کشورها اتفاق افتاده است، زیرا روسیه و اوکراین۳۰ درصد غله جهان را تولید می‌کردند که با جنگ این دو کشور، جهان با کمبود غله مواجه است.

به گزارش جارچی اخبار، “محمدجواد عسکری” در گفت‌وگو با ایرنا در مورد سیاست ارز ترجیحی، اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی ذاتاً فساد زاد است و معتقدیم که باید جلوی فساد گرفته شود، از طرفی این ارز مشکلاتی مثل قاچاق آرد و دیگر کالاها را برای کشور ایجاد کرده است.

وی افزود : البته به دولت اعلام کردیم که برای حذف و اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی، باید سازوکارها را تعریف شود و تصمیم گیران هماهنگی داشته باشند؛ همچنین هم یک فضای اغنایی در جامعه شکل بگیرید.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم گفت: تجربه خوبی در بحث هدفمندی یارانه داریم، زیرا وقتی یارانه‌ها خواست هدفمند شود، فضایی اغنایی در کشور ایجاد شد، پول به حساب خانوارها واریز و همه مردم و مسوولان هماهنگ شدند و بعد این اتفاق افتاد که مشکل خاصی هم رخ نداد.

عسکری در مورد افزایش قیمت گندم و سایر غلات در جهان، ادامه داد: روسیه و اوکراین ۳۰ درصد غله جهان را تولید می‌کردند و با توجه به جنگی که بین این دو کشور ایجاد شد، کشورها با کمبود غله مواجه هستند و این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت‌ها نه‌تنها در کشور ما بلکه در همه کشورها اتفاق افتاد، منتها باید این موضوع را مدیریت کنیم؛ مدیریت کردن با اقدام و تصمیم گیری عجولانه متفاوت است.

این نماینده مجلس با اشاره به تجربه هدفمندسازی یارانه‌ها، ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی چون فسادزا است، باید حذف شود و منتها برای آن باید برنامه ریزی کنیم، اینکه مابه التفاوت آن چگونه می‌خواهد به دست مردم برسد و این نکته مهمی است. در مجلس در این مورد تاکید کردیم که باید غذا و خوراک مردم باید مدیریت شود و مابه التفاوت ارز ترجیجی و ارز موجود باید در اخیتار مردم قرار گیرد.

عسکری گفت: اگر دولت مبلغی را به حساب مردم واریز کند، اثر بخشی خیلی خوبی دارد؛ منتها این اتفاق نیفتاده و  فضا را پرتلاطم کرد. این موضوع را روز یکشنبه آینده در کمیسیون کشاورزی با حضور مسوولان بررسی می‌کنیم.

وی در مورد اصلاح قیمت آرد صنف و صنعت، بیان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته این‌گونه بود که آرد به کشورهای افغانستان، ترکیه و بعضاً عراق قاچاق می‌شود که باید در این موضوع جمع بندی و تصمیم گیری کنیم، البته اقدام دولت در کاهش قاچاق آرد به کشورهای منطقه قطعاً تاثیر گذار است.