وزیر بهداشت مدعی است دارو گران نشده و قیمت داروها طبق سال گذشته خواهد بود. در حالی که معاون او، افزایش قیمت داروها را تأیید کرده است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از مهر، موضوع گرانی دارو، این روزها به مهم‌ترین چالش حوزه سلامت کشور تبدیل شده است. به طوری که مشاهدات میدانی از سطح داروخانه‌ها نشان می‌دهد که دارو گران شده است. در همین حال، مسئولان مربوطه که در رأس آنها، وزیر بهداشت قرار دارد، منکر افزایش قیمت داروها شده است و اصرار دارد که دارو با قیمت سال گذشته در دسترس مردم و بیماران قرار می‌گیرد.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، پس از حضور در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در جمع خبرنگاران گفت: جلسه خوبی بود و تصمیم گرفته شد که قیمت دارو هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته باشد، حداقل افزایش قیمت را در چند ماه اخیر داشتیم و نمودارها هم بیانگر این موضوع است.

البته این اظهار نظر وزیر، با ابهاماتی همراه است. زیرا، مشخص و صریح نگفته که بالاخره قیمت دارو نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و اگر افزایش یافته است، چرا مدعی شده که قرار نیست قیمت دارو گران شود.

در ادامه وزیر گفته است که حداقل افزایش قیمت را در چند ماه اخیر داشته ایم و طرح همین نکته، بیانگر گران شدن دارو در ماه‌های اخیر بوده است.

در همین حال، بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو، در گفتگو با مهر مدعی شده است که افزایش قیمت دارو در سال ۱۴۰۰ به خاطر رشد هزینه‌های تولید بوده ولی بسیار کمتر از تورم عمومی جامعه بوده است.

وی با عنوان این مطلب که تغییر قیمت برخی اقلام دارویی ناشی از تغییر قیمت ارز بوده است، ادامه داد: در یک مقطعی مثل ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ ارز به دارو تعلق نگرفت، یا در مقطعی به دلیل محدودیت منابع ارزی، ارز نیمایی به دارو تعلق گرفت.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در مقطعی مانند ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ ارز ترجیحی به دارو با تأخیر چند ماهه اختصاص پیدا کرد، گفت: در مقطعی به دلیل محدودیت منابع ارز ترجیحی، برای جلوگیری از کمبود دارو از منابع ارز نیمایی استفاده شد.

البته نکته قابل تأمل، تناقض گویی مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است. به طوری که رئیس سازمان غذا و دارو، اخیراً در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، منکر گرانی دارو شد و به این شکل، تمامی ادعاهای خودش را در گفتگو مهر ، نقض کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو، در آن نشست که ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد، با اشاره به موضوع گرانی دارو که در چند ماه گذشته سر تیتر رسانه‌ها شده است، گفت: افزایش قیمت چند قلم را نمی‌توان به کل بازار دارویی کشور تعمیم داد. زیرا، این افزایش قیمت شاید مشمول ۵ درصد بازار دارویی کشور باشد.

نکته قابل تأمل، واکنش رئیس سازمان غذا و دارو به گرانی دارو است که مردم گلایه دارند.

وی مدعی شده که مشاهدات مردم مربوط به افزایش قیمت داروهای بدون نسخه است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ارز دولتی داروهای OTC طی دو سال گذشته و در دولت قبل حذف و نیمایی شد. بر این اساس مردم شاهد افزایش قیمت داروهای بدون نسخه بودند.

اما واقعیت امر این است که دارو گران شده و حالا که صدای اعتراض و گلایه بیماران به گوش می‌رسد، مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا دارو، به دنبال آرام ساختن جو حاکم بر بازار دارویی کشور هستند.

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان، در واکنش به اظهارات مدیران وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت ادعا می‌کند که دارو گران نشده است.

وی افزود: حقیقت ماجرا این است که داروها گران شده و این گرانی و تورم را می‌توان با پوست و گوشت خود لمس کرد.

محسنی بندپی یادآور شد: رئیس سازمان غذا و دارو تاکید می‌کند دارو گران نشده است، اما چرا مردم از گرانی دارو معترض هستند.