معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان از سر دغدغه و امید به آینده کنشگری می‌کنند، معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها باید ضمن ارایه فرصت برای کنشگری، هزینه خطاها را کاهش و اجازه کنشگری را به آنها بدهند و آن را به خوبی مدیریت کنند.

به گزارش جارچی اخبار،  عبدالحسین کلانتری در پنجاه و ششمین نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها با عنوان دانشگاه مسوول و آرمانگرا به از سرگیری آموزش حضوری بعد از بیش از ۲ سال اشاره کرد و افزود: در این مدت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها ادامه داشت؛ اما تعطیلی آموزش حضوری دانشگاه‌ها و کمبودهای بودجه‌ای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را با رخوت شدیدی روبرو کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در این مدت در فضای مجازی پیش رفت و از حوزه برنامه ریزی مدیریت فرهنگی خارج شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: باید از فرصت فضای مجازی استفاده و تهدیدهای آن را مهار کنیم. اگر برنامه ریزی و مدیریت فعالانه بر فضای مجازی نداشته باشیم، این فضا به تهدید تبدیل می شود.

کلانتری از معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور حاضر در این نشست  ۲ روزه خواست با مشارکت در کمیسیون های سیاستی و برنامه ای و اجرایی مسایل مرتبط با فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را طرح کنند تا به اطلاع وزیر علوم برسد و از نهادهای مرتبط دیگر مانند مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادها پیگیری شود.

وی همچنین گفت: با وجود انباشت مسایل مختلف مقابل معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها بعد از ۲ سال آموزش مجازی، این مسایل نباید مانع از توجه و اجرای برنامه های اثباتی و ایجابی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی شود.

از هر ظرفیتی برای تغییر و تحول در دانشگاه استفاده کنیم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنی  اظهار داشت: دانشگاه سرشار از فرصت در فضای فرهنگی و اجتماعی است؛ باید از فرصت وجود جوانان در دانشگاه استفاده کرد. باید نگاه فرصت محور و نه تهدیدمحور نسبت به دانشگاه‌ها داشته باشیم.

کلانتری به این عبارت رهبر معظم انقلاب «جوانان مومن، انقلابی» اشاره و خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ مامن و خانه جوانان مومن و انقلابی است. تشکل های کم‌نظیر یا بی‌نظیر انقلابی و دانشجویانی که هنوز به زنگارهای میانسالی و کهن‌سالی نشده اند در دانشگاه هستند.

وی تصریح کرد: این جوانان از سر دغدغه و امید به آینده کنشگری می کنند؛ باید به کنشگری آنها فرصت داد، این کنشگری را کم هزینه کرد و هزینه خطاها را پایین آورد، اجازه کنشگری داد و آن را به خوبی مدیریت کرد.