روزهای پس از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ که هماهنگ کننده برجام از ایجاد وقفه در مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای خبر داد گویی دو فرد بیش از دیگران پیگیر از سرگیری مذاکرات و خروج روند احیای برجام از بن‌بست هستند؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نهاد متبوعش هماهنگ کننده برجام است و البته امیر قطر که تلاش دارد کشورش را به عنوان تسهیل‌گر این روند معرفی و تثیت کند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  ایلنا، انریکه مورا که ۲۲ اردیبهشت پس از سفری دو روزه تهران را به مقصد بروکسل ترک کرد، جزئیاتی را از رایزنی‌هایش در اختیار جوزپ بوررل قرار داد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعتی بعد و در حاشیه اجلاس گروه ۷ از خروج مذاکرات از بن‌بست خبر داد و توافق در وین را نیز در دسترس دانست.

روز پنجشنبه دو هفته گذشته همزمان با حضور هماهنگ‌کننده برجام در تهران، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی نیز سفری یک روزه به تهران داشت؛ سفری که بسیاری آن را تلاش امیر قطر برای کمک به خروج مذاکرات از بن‌بست و حصول توافق دانستند.

حضور همزمان مورا و شیخ تمیم این نوید را می‌داد که آغاز هفته در ایران با خبرهای خوبی همراه باشد اما این امید در سخنان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در همان روز جمعه باقی ماند.

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران تنها یکبار و در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت از دیدارهایش با هماهنگ‌کننده برجام سخن به میان آورد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همان اندازه که در فرآیند مذاکرات و انجام تعهدات بین‌المللی از جمله در موضوع توافق برای رفع تحریم‌ها جدی است، در عدم اعتماد به دشمن و عدم اتکا به بیگانگان برای مصونیت از تحریم هم راسخ و مصمم است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما عصر روز گذشته و در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان بار دیگر موضوع مذاکرات وین را مطرح کرده است. براساس خبری که دستگاه دیپلماسی در اختیار خبرگزاری‌ها قرار داده است، بوررل ضمن تاکید بر ابتکارات مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات وین، ابراز داشت: ما اکنون در مسیر جدید تداوم گفت‌وگو و تمرکز بر راه‌حل‌ها قرار داریم. وی با بیان اینکه ما مصمم هستیم در تماس مستمر بین تهران و واشنگتن به منظور نزدیک ساختن دیدگاه‌ها به تلاش خود ادامه دهیم، عنوان کرد: برای رسیدن به نتیجه خوب امیدوار هستم.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفت‌وگو، با اشاره به سفر اخیر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گفت: در سفر وی ابتکاراتی مورد بررسی قرار گرفته است. وی با اشاره به جدی بودن جمهوری اسلامی ایران در توافق قوی و پایدار اظهار داشت: تهران حسن نیت و اراده لازم را برای رسیدن به یک توافق داراست.

این بار نیز گویی که نام امیر قطر با مذاکرات برای احیای برجام گره خورده باشد،  شیخ تمیم در دیدار با صدراعظم آلمان به موضوع برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات وین هم پرداخت و گفت: با شولتز درباره حل و فصل مسالمت آمیز پرونده هسته‌ای ایران تأکید کردیم. ما به ضرورت توافق ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا پرداختیم و در این خصوص خوشبین هستیم. امیدواریم دو طرف به توافق دست یابند و قطر آماده مشارکت در حل و فصل این پرونده است.

روزهای پس از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ که هماهنگ‌کننده برجام از ایجاد وقفه در مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای خبر داد، گویی دو فرد بیش از دیگران پیگیر از سرگیری مذاکرات و خروج روند احیای برجام از بن‌بست هستند؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نهاد متبوعش هماهنگ‌کننده برجام است و البته امیر قطر که تلاش دارد کشورش را به عنوان تسهیل‌گر این روند معرفی و تثبیت کند؛ پیگیری‌هایی که هر روز کمتر خبرساز شده و شاید در حال تهی شدن از اهمیت و معنا هستند.