زهره نعلبندی

استان قم یکی از قطب‌های مهم پرورش شترمرغ در کشور محسوب می شود، اما عمده‌ترین مشکلات واحدهای پرورش شترمرغ در کشور و بویژه در استان قم، مسئله پوست این پرنده و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن است.
به گزارش جارچی اخبار،این درحالیست که در کشورهایی همچون آفریقای جنوبی، حدود ۶۰ تا ۶۶ درصد درآمد حاصل از پرورش شترمرغ، از فروش پوست و چرم این حیوان می‌باشد چرا که از پوست آن چرمی با کیفیت بالا به دست می‌آید.
چرم حاصل از پوست این پرنده به دلیل مقاومت بالا، لطافت و استحکام قابل توجه است و مقاومت آن شش برابر چرم گاو می‌باشد و به همین دلایل از جمله پوست‌های گران در جهان محسوب می‌شود.
متاسفانه کمبود امکانات برای فراوری پوست با ارزش این پرنده در کشور و بویژه در استان قم، باعث دور ریزی مقدار قابل توجهی از پوست‌های این پرنده شده و درآمد حاصل از پرورش آن را برای تولیدکنندگان به گوشت و تخم آن محدود کرده است‌.

ابوالفضل رابعی یکی از تولیدکنندگان شترمرغ در قم که بزرگترین مزرعه تولید شترمرغ در استان را در اختیار دارد در گفت وگو با خبرنگار جارچی اخبار می‌گوید: استان قم زمینه این را دارد که به عنوان قطب تولید شترمرغ در کشور معرفی شود، اما یکی از موانع مهم پرورش شترمرغ در قم، نداشتن بودجه کافی است که باید تولیدکنندگان در این زمینه با تسهیلات ویژه حمایت شوند.
رابعی یکی دیگر از مشکلات اصلی این حوزه را در نبود امکانات لازم برای فراوری پوست شترمرغ اعلام کرد و گفت: متأسفانه در قم کارخانه‌ای برای فراوری پوست این پرنده وجود ندارد و جمع آوری پوست این پرنده برای تولیدکننده به صرفه نیست، چرا که باید آن را به چرمشهر ورامین بفرستد و از ۱۰۰ پوست حدود ۱۰ تا ۱۵ پوست به کار می‌آید و بقیه دور ریز می‌شود و آن تعداد کم هم با قیمت پایین از تولیدکننده خریداری می‌شوند.
او یکی دیگر از مشکلات این حرفه را در عدم وجود کشتارگاه مخصوص شترمرغ اعلام کرد و گفت: کشتار شترمرغ در کشتارگاه‌های دام سنگین انجام می‌شود و متاسفانه کشتارگاه مخصوصی در استان برای این پرنده وجود ندارد.
این تولیدکننده با انتقاد به عدم وجود اتحادیه برای تولیدکنندگان شترمرغ در استان جهت پیگیری مشکلات این حوزه اظهار داشت: برای تولیدکنندگان این پرنده در قم اتحادیه‌ای تشکیل نشده تا مشکلات خود را از طریق آن پیگیری کنند و این یکی دیگر از مشکلات مهم این حرفه در استان محسوب می‌شود.

در پیگیری مشکلات تولیدکنندگان این حوزه از سازمان جهاد کشاورزی، منصور دیان اردستانی‌ مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان قم درخصوص فراوری پوست شترمرغ و صنایع تبدیلی گفت: برای رفع این مشکل باید از بخش خصوصی و مدیریت صنایع پیگیری‌هایی انجام شود.
او درخصوص نبود کشتارگاه مخصوص شترمرغ نیز بیان کرد: درحال حاضر کشتارگاه دام هم مقرون به صرفه نیست و اگر مسائل دولتی نباشد، کشتارگاه دام هم درآمدی ندارد که بخواهیم کشتارگاهی مخصوص شترمرغ نیز در استان داشته باشیم و این مسئله اصلا توجیه اقتصادی ندارد ضمن اینکه ضرورتی برای کشتار شترمرغ در کشتارگاه‌های مخصوص این پرنده نیز وجود ندارد.
وی همچنین به دیگر مشکلات واحدهای پرورش شترمرغ در استان پاسخ داد و گفت: در بحث تشکیل اتحادیه برای این صنف اقدامی صورت نگرفته است و با توجه به عدم اخذ پروانه توسط اکثر تولیدکننده‌ها، وزارت خانه نیز مجوز صنفی صادر نمی‌کند.
اردستانی افزود: در این حوزه فقط چند پروانه فعال در استان وجود دارد و به همین دلیل تشکیل اتحادیه برای این تعداد محدود واقعا ضرورتی ندارد، اما در صودت ساماندهی واحدهای تولید شترمرغ و ثبت آمار دقیقی از تعداد واحدهای تولیدی و میزان پرورش شترمرغ در استان، می‌توان تشکیل اتحادیه برای این صنف را نیز در دستور کار قرار داد و مدتی است که اقدامات لازم برای ساماندهی واحدهای این صنف در حال انجام می‌باشد.