مشاور رئیس سازمان و مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی بر ضرورت ارتقای جایگاه سازمانی روابط عمومی ها در دستگاه های اجرایی و دولتی و بخش خصوصی تاکید کرد.

به گزارش جارچی اخبار، وحید کاظم زاده در نشست مدیران روابط عمومی دستگاه های دولتی و بخش خصوصی آذربایجان شرقی که به همت روابط عمومی های استانداری و سازمان صمت در سالن اجتماعات شرکت مهراصل در شهرک صنعتی شهید سلیمی آذرشهر برگزار شده بود با اشاره به اینکه روابط عمومی‌ ها آیینه افکار عمومی و بیانگر مطالبات به ‌حق جامعه هستند گفت: ارتقاء و تقویت جایگاه روابط عمومی در سازمانها ، دستگاه های اجرایی و دولتی و بخش خصوصی به عنوان بازوی مشورتی، ضرورتی انکار ناپذیر و راهبردی است.

وی با بیان اینکه نقش آفرینی و جایگاه ویژه روابط عمومی در سازمانها با بهره‌گیری از تکنولوژی و فناوریهای نوظهور و دقت و سرعت در امر اطلاع رسانی و ارتباط موفق با مخاطبان بیش از پیش اهمیت دارد ادامه داد: برای ایجاد روابط عمومی دانش بنیان باید روی منابع انسانی خلاق  و ارتقای مهارتها و تواناییهای علمی روابط عمومی ها سرمایه گذاری نمود و توانمندی آنها را برای بکارگیری فناوریهای نوین ارتباطی بالا برد؛ دانش‌بنیان سازی روابط عمومی با تمرکز بر پژوهشها و مطالعات ارتباطی ، تولید محتوای دانش محور و  نه داده محور میسر است.

کاظم زاده با بیان اینکه مدیران سازمانها باید به روابط عمومی‌ها به عنوان آیینه افکار عمومی و بیانگر مطالبات به‌ حق جامعه هدف توجه داشته و با تمهید ابزار و تکمیل نیروی انسانی متخصص و تامین مالی، زمینه را برای نقش آفرینی درست و به موقع و ایفای وظیفه سازمانی در شفاف ‌سازی ارتباطات بین مخاطبان و مسئولان فراهم کنند گفت: مجله معتبر لایف در فهرست مشاغل پراسترس دنیا ، کار در روابط عمومی را به عنوان چهارمین شغل پراسترس دنیا شمرده و باید گفت شغل مدیریت روابط عمومی در زیرشاخه مدیریت اداری پراسترس ترین شغل دنیا محسوب می شود در مضرات و آسیبهای این حرفه نیز که از مشاغل سخت و زیان آور  است نباید تردیدی به خود راه داد اما سئوال این است که چه حمایتی از دست اندرکاران زحمتکش و عاشق هنر مقدس روابط عمومی در کشور به عمل می آید؟ با توجه به اینکه شغل و کار روابط عمومی از کارهای سخت و پر استرس دنیاست ولی متاسفانه همکاران روابط عمومی از دریافت سختی شرایط کار محروم هستند.

وی با بیان اینکه نگرش به روابط عمومی باید از یک کارکرد تبلیغاتی به یک کارکرد ارتباطی و مدیریتی تغییرکند، اظهارداشت: برای اجتناب از روابط عمومی پلاکاردچسبان باید استانداردهای جهانی را برای ایجاد یک روابط عمومی ایرانی هوشمند در کشور پیاده سازی کرد.

سخنگوی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی بر ضرورت گذار کامل از روابط عمومی سنتی به سوی روابط عمومی تحول گرا تاکید نموده و گفت: معتقدیم روابط عمومی ما انعکاس دهنده اندیشه هاست نه ارائه دهنده خدمات، تصمیم‌ساز، برنامه‌ریز و حلال مشکلات ارتباطی سازمان است؛ روابط عمومی هوشمند، استراتژیست ارتباطی و مدیر برنامه های ارتباطی سازمان است.

وی در ادامه مواردی از قبیل استقرار و پیاده سازی نظام روابط عمومی الکترونیک، نگاهی جدی و به روز به امر توسعه مهارتهای نیروی انسانی و دانش افزائی کارکنان روابط عمومی برای ورود کامل به فناوریهای اطلاعاتی و ابزارهای الکترونیک، اصلاح آیین نامه فعالیت روابط عمومی ها مبتنی بر اقتضائات روز و تامین تخصیص بودجه کافی، تعریف پستهایی مانند کارشناس شبکه های اجتماعی، کارشناس افکارسنجی، کارشناس تالارهای گفتگو در چارت روابط عمومی ها به عنوان پیشنهادهایی سازنده در جهت پیشبرد اهداف روابط عمومی های برتر مطرح کرد.

کاظم زاده با بیان اینکه مدیران برخی از ادارات دولتی و بخش خصوصی با کارکردها، قدرت و اثربخشی روابط عمومی ها آشنا نیستند افزود: این مهم باعث شده که ارتقای روابط عمومی از اولویتهای آنها خارج شود، درحالی که در یک سازمان پویا، روابط عمومی نقش محوری ایفا می کند.

وی افزود: ارتقای جایگاه روابط عمومی، تخصیص بودجه مناسب، استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی، بهره گیری از امکانات، ابزار و تجهیزات مورد نیاز، به خدمت گرفتن نیروی متخصص و آموزش نیروهای موجود، همگی در شناسایی و تحلیل نیازهای جامعه مخاطب سازمانی مؤثر بوده و مدیریت را در شناخت درست اهداف والای سازمانی یاری می رساند.

مشاور رئیس سازمان و مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه روابط عمومی، نقاشی در هواست افزود: هرچه این نقاشی زیباتر و هنرمندانه تر باشد این عرصه بهتر خواهد شد، این هنر ماست خلاقیت ماست که چه بکشیم و چه ارائه بکنیم دست ماست بعد از هر بارانی (عملکرد سازمانی) رنگین کمانی زیبا  خلق کنیم یا ابری سیاه در آسمان به تصویر بکشیم .

وی به مشکلاتی روابط عمومی ها پرداخته و افزود: از مشکلاتی که موجب گردیده روابط عمومی ها عملاً نتوانند به وظیفه خطیر خود بپردازند  می توان به نبود امکانات به دلیل عدم جایگاه مطلوب سازمانی، نداشتن حق رای در جلسات و تصمیم گیریها، کمبود سطح اعتبارات، فقدان ردیف اعتباری مشخص، فقدان سطح تعهدات مشخص، عدم تعریف خاص از وظایف، عدم وجود نیروی متخصص در رشته روابط عمومی و نبود زمینه جذب نیرو و… اشاره کرد.

کاظم زاده در خاتمه با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در ارتقای جایگاه روابط عمومی ها افزود: برای تشکیل یک دولت مردمی و مردم مدار ، باید نظام یکپارچه ارتباطات و روابط عمومی کشور در یک ساختار نظام مند و سیستماتیک اعتلا یابد.

گفتنی است در این نشست صابر پرنیان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، رامین نظامی خواه مدیرکل روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، مجتبی کرمانی زاده مدیر روابط عمومی سازمان صمت و جمع دیگری از مدیران روابط عمومی سازمانهای اقتصادی و صنایع تولیدی استان به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.