یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: از یک سو گفته می‌شود ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی حذف شود چون فسادزا است، از سوی دیگر می‌خواهند کالابرگ الکترونیکی که خودش فسادزا است داده شود.

به گزارش جارچی اخبار، غلامرضا کاتب در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اصلاح نظام پرداخت از سوی دولت سیزدهم و تاثیرات این اقدام روی معیشت مردم و اقتصاد کشور، گفت: این‌که بتوانیم اصلاح نظام پرداختی داشته باشیم تا یارانه‌ها متعادل پرداخت شود، کار خوبی است اما در شرایطی که تورم بالا است و ارزش پول ملی افت کرده، دادن این یارانه به نفع مردم نیست.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چرا پرداخت یارانه به شیوه فعلی به نفع مردم نیست به دلیل این‌که در حال حاضر هدفمند کردن یارانه تزریق پول در جامعه است که به نوعی باعث می‌شود تورم افزایش پیدا کند؛ از سوی دیگر ارزش پول ملی روز به روز کاهش پیدا می‌کند بنابراین در چنین شرایطی به هر میزان که به مردم یارانه بدهیم هیچ ارزشی برای‌شان ندارد و همین امر باعث می‌شود مردم هیچ گونه رضایتی از هدفمندی یارانه‌ها نداشته باشند.

وی ادامه داد: همین امروز مردم می‌گویند حاضرند کالاهای مورد نیازشان را با همان قیمت قبل خریداری کنند و یک ریال هم یارانه دریافت نکنند؛ چرا؟ زیرا قیمت‌ها افزایش فراوانی داشته است. ما به افراد ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان یارانه می‌دهیم اما یک قوطی روغن از  ۹۰ هزار تومان به ۴۱۰ هزار تومان رسیده است که به نفع مصرف‌کننده نیست. در واقع ما عملا یک پولی به جامعه تزریق کرده‌ایم که نتیجه‌اش افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی است.

نماینده مردم گرمسار در مجلس دهم درخصوص دادن «کالا برگ الکترونیکی» بعد از اجرای اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها گفت: این هم یکی از اشتباهاتی است که دولت اعمال می‌کند، بنا نیست ما به ۴۰ سال گذشته بازگردیم! ما ۴۰ سال پیش به مردم کالابرگ می‌دادیم.

وی یادآور شد: از یک طرف می‌گویند ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی فساد دارد و باید حذف شود، بعد صحبت از کالابرگ الکترونیکی می‌کنند این اقدام هم فساد دارد.

کاتب گفت: زمانی فرماندار بودم، اوایل انقلاب «کالابرگ» به مردم داده می‌شد که فساد به همراه داشت. امروز هم اگر این کار صورت گیرد فساد ایجاد می‌شود. نکته این‌جاست می‌گوییم ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی را حذف کنیم که فساد از بین برود بعد می‌خواهیم کالا برگ بدهیم که خودش فسادزا است این دوگانگی در تصمیم منطق ندارد.