ترجمه رضا عالش‌زاده

پالایشگاه نفت ژاپنی “انئوس” قصد دارد با همکاری شرکت “جی پاور” این کشور برای راه‌اندازی اولین تأسیسات جذب، استفاده و ذخیره کربن ژاپن اقدام کند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از شهریار، انتظار می‌رود این تاسیسات در پایان دهه جاری میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و به شرکت‌های غول پیکر کمک کند تا انتشار کربن خود را کاهش دهند. به همین منظور، سایتی در غرب ژاپن با طراحی‌هایی که از سال آینده شروع می‌شود در نظر گرفته شده است.

خبر این پروژه درست در زمانی مخابره شده که دولت ژاپن در حال کار بر روی ایجاد ساختارهایی برای کنترل آلاینده‌های کربنی در این کشور است. دولت متعهد شده است تا سال ۲۰۳۰ یک چارچوب قانونی برای مهار کربن ایجاد کند که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد کربن تولیدی خود را ذخیره کنند. این چارچوب همچنین در هدایت استانداردهای ذخیره‌سازی و استفاده از دی‌اکسیدکربن مفید خواهد بود.

رهیافت جذب، استفاده و ذخیره کربن تکنیکی است که به طور گسترده توسط سایر کشورهایی که در راه کربن‌زدایی هستند استفاده می‌شود. از طریق این فرآیند، مقادیر قابل توجهی از دی‌اکسیدکربن آزاد شده از طریق فرآیند صنعتی را می‌توان جذب و در زیر دریا و یا از طریق راه‌های دیگر ذخیره کرد.

دولت ژاپن می‌گوید این رویکرد به رسیدن به هدف کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ کمک می‌کند. طبق گفته وزارت صنعت ژاپن، این کشور در سال ۲۰۵۰ بین ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلیون تن دی‌اکسیدکربن ذخیره خواهد کرد و پروژه‌هایی همچون پروژه فعلی نقش مهمی در این موضوع ایفا خواهند کرد.

علاوه بر جذب و ذخیره کربن، این کشور برنامه‌ای دارد که هدف آن جذب کربن از جوّ است. از طریق جذب مستقیم کربن از هوا، ژاپن قادر خواهد بود دی اکسید کربن را از جو استخراج کرده و به کاهش آلودگی کربن کمک بیشتری کند.

در چند سال گذشته رشد مداومی در بازار جهانی در مورد جذب، استفاده و ذخیره کربن وجود داشته است و انتظار می‌رود حجم سرمایه گذاری تا سال ۲۰۵۰ در این حوزه به ۱۲۰ میلیارد دلار برسد.

شرکت های نفتی در ایالات متحده قبلاً روشی کارآمد برای جذب کربن و پمپاژ آن به مخازن نفت زیرزمینی موجود اتخاذ کرده‌اند و البته این اقدام ژاپن تقریباً یک دهه پس از زمانی بوده امارات متحده عربی همین روند را آغاز کرده است. در نتیجه، آنها قادرند در حالی‌که نفت را پمپاژ می‌کنند، کربن را جذب کنند.