یکی از مطالبات مردمی از دولت سیزدهم، مبارزه با فساد و خشکاندن ریشه های فساد اقتصادی در جهت بهبود و ارتقاء معیشت مردم بوده و مردمی‌سازی یارانه‌ها، گام عملی در این راستاست.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، دولت حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدابراهیم رئیسی از ابتدای شروع به کار با شجاعت به دنبال اجرای طرحی بوده است که چشم انداز آن مبارزه با تورم و ریشه های فساد اقتصادی در ابعاد مختلف و کلان کشور باشد .

با اینکه اصلاح ارز ترجیحی و اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها در آغاز تلاطم قیمتی و کمبود برخی از کالاها را به دنبال داشت، اکنون بیشتر این کمبودها رفع شده است و اغلب کارشناسان اقتصادی و دانشگاهیان متفق القول معتقدند که باید این طرح پیش از این اجرا می شد تا آثار کاهش فساد اقتصادی و کاهش تورم اکنون در جامعه خود را نشان می داد.

تاثیر مثبت اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها بر تثبیت قیمت ها

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، اجرای طرح مردمی‌سازی پرداخت عادلانه یارانه‌ها و توزیع مناسب کالاهای اساسی، آثار مثبتی بر تثبیت قیمت‌ها دارد.

اکبر فتحی افزود: کالاهای اساسی و ضروری مردم شامل گوشت قرمز، مرغ، برنج، شکر، قند و روغن در مراکز عرضه توزیع شده و آرامش نسبی در بازار برقرار است.

وی اعلام کرد: از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران، مجوز عرضه ۷ هزار و ۶۰۰ تن شکر و برنج اخذ شده و از سه روز قبل با قیمت مصوب قبلی، در شهرستان‌های استان در حال توزیع است.

فتحی ادامه داد: در تولید مرغ و تخم مرغ نیز واحدهای مرغداری استان با ظرفیت کامل کار می کنند و هیچ کمبودی از این بابت در بازار نداریم.

وی اظهار کرد: همراهی کامل مردم با طرح مردمی سازی یارانه ها موجب آرامش نسبی بازار در آذربایجان شرقی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: در ۲ روز ابتدایی اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها در مورد روغن خوراکی نگرانی هایی وجود داشت که آن هم اکنون حل شده و ماهانه هشت هزار تن از این کالا به بازار تزریق می شود.

با این توصیف کارشناسان اقتصادی و مسئولان، مردم چشم به آثار مثبت طرح مردمی سازی یارانه ها در ماه های آینده دارند و کارشناسان معتقدند طرح مردمی سازی یارانه ها موجب افزایش قدرت خرید مردم با اختصاص کمک‌هزینه نقدی و صیانت از کالاهای اساسی خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی هم با قدردانی از دست‌اندرکاران طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها به ویژه دستگاه‌های متولی تأمین و توزیع کالاهای اساسی، نهادهای نظارتی و رسانه‌های جمعی و همچنین همکاری شرکت‌های تولید و توزیع مایحتاج عمومی در اجرای این طرح، گفت: قابل پیش‌بینی بود که اگر موانع اجرای این طرح رفع شود و به سلامت از این مرحله عبور کنیم دستاوردهای بزرگی به دنبال خواهد داشت که این‌گونه هم شد.

عابدین خرم اظهار داشت: قطعاً اجرای این طرح، فواید زیادی در آینده خواهد داشت و موجب جهت‌دهی ارزی مناسب، توزیع عادلانه یارانه‌ها، افزایش رقابت‌پذیری و بهره‌وری در عرصه تولید، ایجاد نظم و انضباط در روند واردات، افزایش قدرت خرید مردم با اختصاص کمک‌هزینه نقدی و صیانت از کالاهای اساسی خواهد شد.

وی گفت: خوشبختانه نظارت خوبی در روند اجرای طرح صورت گرفت؛ هرچند هنوز هم مشکلاتی هست که پیش‌بینی‌های لازم درخصوص آنها انجام شده و با استمرار نظارت‌ها این مشکلات هم قابل حل خواهد بود.

مردمی سازی یارانه ها به سمت بازآرایی و اصلاح حرکت می کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: در مورد موضوع مردمی سازی یارانه‌ها، سیستم به سمت بازآرایی و اصلاح حرکت می کند.

محمد فرشکاران گفت: طبیعی است هر بازآرایی و اصلاح طرح برای خود سختی هایی دارد اما حسن ها و نقاط مثبت اجرای طرح مردمی سازی بیشتر از سختی های آن است.

وی یادآور شد: اکنون هزینه ۲ ماه یارانه به طور نقدی پرداخت شده است، البته مجلس به سمت اجرای طرح کالابرگ یا موضوع کارت‌های هوشمند کالابرگ حرکت می کند تا یارانه به صورت مشخص به افراد پرداخت شود.

وی ادامه داد: البته در اجرای هر کدام از مدل های یاد شده چه به صورت نقدی و چه به صورت کالابرگ تفاوتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در هر ۲ مدل یارانه به دهک های معین شده پرداخت می شود، گفت: حمایت دولت از دهک های پایین به خصوص سه دهک پایین بیشتر خواهد بود.

فرش کاران افزود: با اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها در واقع یارانه به طور مستقیم در اختیار دهک ها قرار می گیرد.

وی اظهار کرد : سه دهک پایین درآمدی که سبد هزینه‌ای محقری دارند و همین طور دهک های چهار تا ۸ یعنی طبقه متوسط از این طرح که هزینه های زندگی آنها سر به سر است نفع بیشتری می برند تا افزایش قیمت ها در زندگی آنها تاثیر نگذارد.

فرشکاران یادآور شد: باید برای ارتقای معیشت مردم برنامه داشته باشیم که در این راستا طرح یاد شده و واریز مبالغ انجام شده است.

وی ادامه داد: اگر مخارج دولت مدیریت شود و از طرفی به سمت یارانه هوشمند و پرداخت درست یارانه حرکت کنیم به طور حتم تورم در میان مدت و بلند مدت مدیریت می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به نگرانی های مردم از اصلاح رویه ها، ادامه داد:  دوران کرونا نشان داد که با برنامه ریزی نباید نگران آینده بود زیرا با وجود فشارها و نگرانی ها در این دوران کمبود و مشکلات حاد اقتصادی به وجود نیامد.

فرشکاران خاطرنشان کرد: با این طرح رانت از بین می رود، وضعیت معیشتی و اقتصادی ترمیم می شود.

وی با بیان اینکه خرد جمعی در مسائل مختلف اقتصادی بسیار مهم است طوری که تحلیل و اجرا نیز ابعاد دیگر اقتصاد است، افزود: وقتی گفته می شود ذخایر کالاهای اساسی به اندازه کافی وجود دارد این یک واقعیت است پس مردم در خصوص کالاهای اساسی و اقتصاد معیشتی شان نگرانی نداشته باشند.

فرشکاران همچنین با اشاره به اینکه ثبت نام جاماندگان از هدفمندی یارانه ها آغاز شده و مهلت ثبت نام تمدید شده است، گفت: افرادی که تاکنون نتوانستند در طرح هدفمندی یارانه ها ثبت نام کنند می توانند با مراجعه به سامانه وزارت رفاه ثبت نام کنند و از مزایای طرح مردمی سازی یارانه ها بهره مند شوند.

وی یادآور شد: با توجه به قانون هدفمندی یارانه ها و بررسی هایی که انجام شده است دهک‌های مورد هدف جامعه به صورت دقیق تر در حال مشخص شدن است تا اصابت یارانه ها به دهک ها به خوبی انجام شود و در این خصوص جای نگرانی وجود ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی تاکید کرد: بر این اساس مردم نسبت به فراخور هر دهک که قرار می گیرند از امتیازات طرح مردمی سازی یارانه ها بهره مند می شوند.

واقعی سازی نرخ ارز در بلند مدت بر فعالیت های اقتصادی تاثیر مثبت خواهد داشت

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز هم با اشاره به تاثیرات واقعی سازی نرخ ارز بر اقتصاد ایران، تاکید کرد: واقعی سازی در بلند مدت بر فعالیت های اقتصادی تاثیر مثبت خواهد داشت.

غلامرضا کاظمی زاده با بیان اینکه تخصیص ارز ترجیحی موجب انحراف تولید، توزیع نامناسب درآمد و رانت اقتصادی شده و به ساختار تولید آسیب زد، اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی از یک سو با قیمت های دستوری در هر بازاری ولو بازار ارز، سیگنال اشتباه به عاملین اقتصادی می دهد و تخصیص درست منابع اقتصادی را مختل می کند و از سوی دیگر وجود رانت و فساد اقتصادی شرایط سالم فعالیت اقتصادی را از بین می برد.

وی با بیان اینکه در هر نظام ارزی که چند نرخی باشد اولین خروجی آن فساد و رانت اقتصادی است، افزود: با حذف دلار ۴۲۰۰ شرایط برای فعالیت سالم اقتصادی مهیا می شود.

کاظمی زاده با بیان اینکه اهداف دولت قبل از تخصیص ارز ۴۲۰۰ برای کنترل بازار مصرف محقق نشد، خاطرنشان کرد: شاید در کوتاه مدت آثار مثبتی داشت اما در بلند مدت فقط به رانت اقتصادی و توزیع نامناسب درآمد و انحراف تولید تبدیل شد به طوری که آثار این امر را در بازارهای مختلف و در سال های گذشته در ایران دیدیم.

اختصاص یارانه ها به حلقه آخر و خود مردم، فقر مطلق در جامعه را ریشه کن می کند

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه شهامت و جرات رییس جمهوری و دولت سیزدهم برای اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها جای قدردانی دارد، گفت: در این اقدام یارانه به حلقه آخر و خود مردم اختصاص می یابد و موجب ریشه کن شدن فقر مطلق در جامعه می شود.

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، با بیان اینکه توزیع دلار ۴۲۰۰ تومانی موجب بروز رانت و قاچاق کالا در کشور شده بود، افزود: ادامه روند اختصاص ارز ترجیحی به حلقه اول و دوم موجب می شد اقتصاد کشور سقوط کند.

وی اظهار داشت: میزان ارز ترجیحی پرداختی در سال ۹۹ حدود ۶۴ میلیارد دلار بود که این میزان در سال گذشته قرار بود هشت میلیارد دلار شود که به ۱۶ میلیارد رسید و برای امسال نیز تخصیص ۲۰ میلیارد دلار برای این منظور پیش بینی شده بود .

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد حساب متمرکز در بانک مرکزی و واریز مستقیم یارانه به حساب مردم گفت: این تدبیر نیز اقدام درست دیگری است که از افزایش نقدینگی در کشور به واسطه قرار گرفتن منابع در اختیار بانک ها جلوگیری می کند.

حجت الاسلام میرتاج الدینی با تاکید بر لزوم تمایز بین کارت یارانه اعتباری و کالابرگ ادامه داد: باید توجه کرد که کالابرگ برای زمان های بحرانی است در حالی که هم اکنون کشور ما کمبود کالا ندارد و نیاز به سهمیه بندی نیست.

وی با اشاره به بروز برخی مشکلات بین بانک ها و دستگاه های دولتی، یادآوری کرد: در این راستا تشکیل کمیته ای مشترک بین بانک مرکزی و دستگاه های حاکمیتی برای بررسی این مشکلات ضروری است تا موضوعات مورد اختلاف پیش از ایجاد مشکل در جامعه، در این کمیته بررسی و حل شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حذف ارز ترجیحی یا به‌عبارتی بازتوزیع یارانه‌ها هنر بزرگی از سوی دولت سیزدهم است، گفت: اقدام بعدی دولت باید شناور کردن نرخ ارز باشد.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با تاکید بر اینکه پیشرفت کشور در مسائل اقتصادی در گرو حمایت همه جانبه از بخش خصوصی است، اظهار کرد: این حمایت با محدودیت بخش خصوصی از طریق اعمال سیاست‌ها و بخشنامه‌های متعدد امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: اولین راه حمایت از بخش خصوصی بازکردن درهای بانک‌ها بر روی تولید کنندگان و گشاده رویی با آنان است و راه‌حل آن رفع تعهد ارزی از ۷۰ به ۶۰ درصد و افزایش زمان از سه ماه به پنج ماه است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تقویت منابع استانی از طریق بودجه سال ۱۴۰۱ را راهکار مناسب حمایت از تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: اصلاح و باز توزیع یارانه‌ها اقدام بعدی حمایت از تولیدکنندگان است که باید با تامین سرمایه در گردش از طریق ارز نیمایی تقویت شود.

رییس خانه صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم گفت: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها کمکی به بخش تولید نکرد، بلکه به هدف خود در کنترل قیمت ها به خصوص کالاهای اساسی نیز دست نیافت و شکست خورد.

محمدحسین باقری نیز با اشاره به ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و فاصله گرفتن از نظام چند نرخی ارز، اظهار کرد: چند نرخی بودن ارز یک آفت اقتصادی است؛ بر این اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف می شد و راه حل دیگری در این زمینه وجود نداشت.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: نظام چند نرخی با ایجاد فساد در اقتصاد، مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد می کند .

وی با اشاره به تبعات منفی ارز ترجیحی بر اقتصاد کشور به خصوص در بخش تولید، اضافه کرد: متاسفانه به رغم اینکه تخصیص این ارز با هدف کنترل قیمت ها اعلام شده بود، اما در طول چهار سال گذشته شاهد تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی و ارز بودیم ضمن آنکه این ارز با ایجاد رانت زمینه وارد آمدن آسیب های غیرقابل جبران به بخش تولید را فراهم کرد.

وی تاکید کرد: ارز ترجیحی به طور قطع اثرات منفی زیادی در اقتصاد دارد و نظر کارشناسان اقتصادی در این حوزه برای حذف آن کاملا درست است.

باقری با اشاره به اثرات بلند مدت واقعی سازی نرخ ارز در اقتصاد ایران، گفت: عرصه اقتصاد و تولید عرصه پرداخت یارانه نیست و نمی توان با استفاده از این روش به تولید کمک کرد و چرخه اقتصاد را به درستی به گردش درآورد.

ارز ترجیحی به نام تولید و به کام دیگران شد

رئیس اتاق تعاون آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: شاید با در نظر گرفتن شرایط زمانی، نظریه اقتصاددانان و مسئولان دولتی بر این بوده تا به این طریق از تنگناهای اقتصادی حاصل از تحریم ها گذر کنند، ولی در تجربه، کار به نحو دیگری نمودار شد و ارز ۴۲۰۰ تومانی به نام تولید و به کام دیگران شد.

میرحیدر سیدیعقوبی پور افزود: در کشور ما متاسفانه سودجویان و منفعت طلبان پیوسته با نیت افزون طلبی، صلاح مملکت و ملت را بر خویشتن خویش فدا کرده اند و با دور زدن سیستم های کنترلی، بازار را از کالاهای غیرضروری انباشتند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی، در سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تدوین شده است، گفت: قرار نیست تصمیم گیری های دولتی ( چه دولت های قبل و چه دولت فعلی) در دست خارج از دولت باشد زیرا که دولت منافع عام را در نظر گرفته و تصمیم می گیرد.

به هر روی کارشناسان معتقدند که با اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها، در ماه های آینده روند تثبیت قیمت ها، کاهش تورم، رونق و شفافیت اقتصادی، توسعه اقتصادی، کاهش قاچاق، تقویت چرخه تولید، از بین رفتن رانت، ایجاد سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان و بهبود معیشت مردم رقم خواهد خورد.