ترجمه آذر کریم‌زاده

سر و صدا یک مشکل بزرگ اجتماعی است که آثار بهداشتی، زیست محیطی و حتی اقتصادی آن بسیار قابل توجه است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از شهریار، از این رو، دولت بروکسل اقدامات شهری، برنامه­‌ریزی کاربری اراضی و مدیریت راه را جهت کاهش آلودگی صوتی شهری بکار گرفته است که از جمله آن اقدامات عبارتند از: اجتناب یا کاهش شدت صدا با استفاده از وسایل حمل‌ونقل، ماشین‌آلات یا ابزار کارآمدتر و کم سر و صداتر، اتخاذ اقدامات کاهش ترافیک، اصلاح سطح جاده‌­ها و غیره.

برای این منظور، چندین راه حل موفقیت‌آمیز در منطقه بروکسل پیشنهاد و اجرا می­‌شود:

– پویایی: طرح‌های مدیریت تحرک هم در توزیع منابع صوتی مرتبط با حمل‌ونقل و هم در ترویج شیوه‌های حمل‌ونقل که بیشتر به محیط زیست احترام می‌گذارند، نقش دارند. علاوه بر این، اقدامات با هدف کاهش سرعت وسایل نقلیه موتوری در مناطق شهری به بهبود محیط صوتی در محله­‌ها کمک می­‌کند. کاهش سرعت از ۷۰ به ۵۰ کیلومتر در ساعت منجر به کاهش سطح صدا ۲ تا ۳ دسی‌بل می‌­شود.

– توسعه راه: بهسازی محلی جاده‌­ها (سرعت­گیرها، سکوها، انحراف‌های جانبی و غیره) یا تعیین محدوده مناطق با وضعیت خاص بر تحرک و سرعت ترافیک و به طور غیر مستقیم، در سطح نویز مربوط به ترافیک جاده­ای تأثیر می­‌گذارد.

-کاربری زمین: در منطقه بروکسل، طرح کاربری منطقه‌ای و طرح‌های کاربری خاص در سطح شهرداری ابزارهای برنامه‌ریزی هستند که پیش‌بینی آثار منفی استفاده‌های مولد صدا (صنعت، مغازه‌ها و غیره) را در نزدیکی مناطق حساس‌تر ممکن می‌سازند. مکان­‌یابی (مسکن، بیمارستان و غیره) یا انتقال منبع صدا از مناطقی که باید محافظت شود از اهم این اقدامات است.

– توسعه فضاهای حائل، مناطق آرام: ایجاد فضاهای حائل راه­ حل دیگری برای محافظت در برابر سر و صدای شهر است. منطقه پایتخت بروکسل به خاطر پارک‌ها و ویژگی سبز فضای داخلی بلوک‌هایش مشهور است. این موارد از طریق آرامش و سرسبزی به کیفیت محیط زندگی کمک می­‌کنند.

– چیدمان ساختمان­‌ها: محل قرارگیری ساختمان­‌ها نسبت به یکدیگر نقش آکوستیک مهمی را ایفا می‌­کند. به عنوان مثال، ساختمان‌های مجاور یا ساختمان‌هایی که با دیوارهای محصور به یکدیگر متصل می‌شوند، موانع مؤثری در برابر صدا ایجاد می‌کنند. ساختمان‌های بالاتر که به عملکردهای کم حساس در لبه منبع نویز اختصاص داده شده‌اند (مثلاً یک بزرگراه) ابزار مؤثری برای محافظت از ساختمان‌های پایین‌تر و حساس‌تر در پشت خود هستند.

– قرار دادن موانع برای انتشار نویز: موانع صوتی، صفحه‌های آکوستیک، حفره‌های زمین و … موارد بسیار مفید و کارآمدی برای محدود کردن انتشار نویز هستند. اما نصب آنها در شهر آسان نیست و مهم است که زیبایی‌شناسی آنها در منظر شهری در نظر گرفته شود.

– انتخاب مواد: عناصر تشکیل دهنده محیط شهری (ساختمان­‌ها، دیوارها، کفپوش‌­ها، مبلمان خیابانی و غیره) دارای کیفیت صوتی هستند که بسته به مصالح مورد استفاده کم و بیش بازتابنده یا جاذب هستند. انتخاب سطح جاده نیز یک عنصر مهم در کنترل محیط صوتی شهری است.

– ایجاد جلوه‌­های پوششی: در حضور چندین صدا، اثر پوشاندن این امکان را به شما می­‌دهد که فقط برخی از آنها را تشخیص دهید که ترجیحاً خوشایندترین آنهاست. بنابراین، وجود یک چشمه، پرده‌­ای از درختان که باد آن را فرا می‌­گیرد، می‌­تواند صدای منبع ناخوشایندتر مانند جاده را کاهش دهد یا حتی به طور کامل بپوشاند.

بدین ترتیب،  نباید فراموش کنیم که همه ما در مورد سر و صدای مزاحم آزرده خاطر هستیم. هنگام رانندگی با ماشین، چمن‌زنی، گذراندن یک عصر پر جنب‌وجوش در تراس، همگی سرشار از صدا هستند. از این رو، ما در معرض سر و صداهای زندگی روزمره همسایگان خود هستیم. بنابراین رفتار ما تأثیر قابل توجهی بر سر و صدا در شهر دارد.