رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان با اشاره به انتقال فسیل رد پای آهو به موزه تاریخ طبیعی زنجان گفت: این فسیل با قدمت حدود ۱۰ میلیون سال، در منطقه شهرستان ماهنشان زنجان شناسایی و به موزه طبیعی زنجان منتقل شد.

به گزارش جارچی اخبار، حامد تقی‌بگلو روز شنبه با بیان اینکه این نمونه ها از روستای شکورچی در اطراف ماهنشان برای ما رسیده است افزود: علاوه بر ردپای آهو، رد پای  علف خواران و گوشت خواران هم داخل این فسیل مشاهده می شود.

وی  با اشاره به اینکه در حال حاضر اطلاعات زیادی از این فسیل ها در دست نداریم گفت: بعد از شناسایی آنها، توسط اساتید دانشگاه، در خصوص انتقال و نگهداری آنها در موزه رایزنی شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان با تاکید بر اینکه احتمال آسیب دیدگی نمونه یافت شده  به خاطر پرتردد بودن محل پیدا شدن آن، دور از ذهن نبود، اظهار داشت: برای جلوگیری از صدمه دیدن و حفظ نمونه های یافت شده، انتقال آنها به موزه تاریخ طبیعی نهایی شد تا  نمونه در یک شرایط مناسب نگهداری شود.

تقی‌بگلو با بیان اینکه بخشی از داخل موزه تاریخ طبیعی را که داخل یک محفظه شیشه ای است برای نگهداری آنها آماده سازی کرده ایم گفت: تهیه برش ها با ابعاد کوچکتر از نمونه های ردپا که اغلب به نظر می‌رسد مربوط به آهوان است مرحله بعدی کار بود که انجام شد و تکه های فسیل در حال حاضر در موزه تاریخ طبیعی مستقر است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فسیل‌های تکه تکه شده به هم وصل نشده  است اظهار داشت: قرار است آنها را داخل یکی از محفظه های شیشه ای به هم وصل کنیم و متناسب با رد پای حیوان که به احتمال قوی آهو است، چند نمونه تاکسیدرمی شده آهو را نیز در کنار رد پاها قرار دهیم تا بتوانیم آن  را معرفی کنیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان، در خصوص جنس فسیل ها هم گفت: آنها در حال حاضر سنگ هستند اما احتمالاً لایه های رسوبی بودند که موقع حرکت حیوانات از آن محل، ردپای آنها در آنجا افتاده و به تدریج ماندگار شده است و  سنگ های آنها به دست ما رسیده است.

تقی‌بگلو اظهار داشت: قرار است این مجموعه بعد از نصب در کنار هم، به شکل قبلی بازسازی و معرفی شود.

وی با تاکید بر اینکه این رد پا نشان می دهد که آنجا زیستگاه آهوان بوده است تصریح کرد: استان زنجان از جمله استان هایی است که قدیمی‌ترین نمونه‌های فسیل در بخش هایی از آن و اغلب نیز در مناطق غربی استان زنجان شناسایی شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان، گفت: همچنین شواهد دیگری از جمله نمونه های مطرح شده در کتاب های مربوط به  فسیل شناسی و نمونه های قدیمی ترین مناطق از طرف میانه، قدمت وجود زیستگاه آهو در زنجان را اثبات می کند.

تقی‌بگلو  اظهار داشت: طی روزهای آتی سنگ های یافت شده به هم پیوسته و ساماندهی خواهند شد تا برای بازدید عموم آماده شود.

وی  با اشاره به اینکه در حال حاضر اطلاعات زیادی از این فسیل ها در دست نداریم گفت: بعد از شناسایی آنها،  توسط اساتید دانشگاه، در خصوص انتقال و نگهداری آنها در موزه رایزنی شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان با تاکید بر اینکه احتمال آسیب دیدگی نمونه یافت شده به خاطر پرتردد بودن محل پیدا شدن آن، دور از ذهن نبود، اظهار داشت: برای جلوگیری از صدمه دیدن و حفظ نمونه های یافت شده، انتقال آنها به موزه تاریخ طبیعی نهایی شد تا  نمونه در یک شرایط مناسب نگهداری شود.