ترجمه:مهراب محرابی‌نیا

طی دهه‌های اخیر، جهان شاهد کاهش نگران‌کننده و جدی منابع طبیعی است و این امر شهرها را بر آن داشته که شهرهای خود را به شهرهای پایدار تبدیل کنند. البته بعضی از شهرهای جهان در این زمینه پیشرو بوده و طی یک دهه اخیر قدم‌های موثری در مسیر پایداری برداشته‌اند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  شهریار، این شهرها با بکارگیری روش‌های خلاقانه و نوآورانه مناطق شهری خود را به نحوی مدیریت کرده‌اند که در کنار فراهم‌آوردن زندگی با کیفیت بالا برای شهروندان خود نقش کلیدی در پایداری کره زمین داشته باشند. تلاش برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست در دنیای کنونی از چنان اهمیتی برخوردار است که از آن به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ارکان توسعه پایدار نام برده می‌شود.

پایداری در واقع برآورده‌کردن نیازهای کنونی با در نظر گرفتن توانایی‌های نسل‌های آینده برای رفع نیازهای آنها می‌باشد. شهر پایدار شهری است که به طریقی عمل کند که کمترین آسیب را از طرف زیرساخت‌ها و امکانات خود به محیط زیست برساند.

شهر پایدار در واقع به شهری اطلاق می‌شود که در آن علاوه بر انسان، تمامی گیاهان و حیوانات و اکوسیستم آن شهر پایدار و ایمن باشند. در یک شهر پایدار در کنار پیشرفت اقتصادی ساکنین، تمامی نیازهای ساکنین آن اعم از انسان، گیاهان و حیوانات در نظر گرفته می‌شوند. به طور کلی، در یک شهر پایدار، شیوه زندگی پایدار و مطمئن در حیطه‌های سیاسی، اقتصادی، بوم‌شناسی و فرهنگی برای ساکنین آن توسط مسئولان و برنامه‌ریزان شهری برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند. مدیران شهری سعی می‌کنند با در نظر گرفتن سلامت کل کره زمین برای حفظ منابع نسل آینده نیز تلاش کنند. در واقع، شهرهای پایدار که شهرهای دوستدار محیط زیست نیز نامیده می‌شوند، سه اصل مهم حفظ مردم، حفظ کره زمین و سودآوری را در راًس برنامه‌ریزی‌های خود قرار داده‌اند.

در حال حاضر، تعداد گردشگرانی که دنبال پایدارترین روش‌ها برای لذت بردن از سفرهای خود هستند رو به افزایش است. که از جمله این امکانات مورد دلخواه مسافران رستوران‌های محلی و اقامت در هتل‌های محلی است. بنایراین، با توجه به اینکه درصد زیادی از کل انتشارگاز دی اکسید کربن در گردشگری از حمل و نقل ناشی می‌شود، موضوع انتشارات کربنی واقدامات مرتبط با کاهش گازهای گلخانه‌ای از مهمترین عوامل تاثیرگذار در جذب گردشگر است.

مفهوم گردشگری سبز و یا دوستدار محیط زیست در طول سال‌های گذشته دستخوش تغییراتی شده ‌است. آنچه در وهله اول به حمایت از گردشگری محلی و بازدید از مناطق طبیعی در مقیاس کوچکتر مربوط می‌شد امروزه به مسافرت به روش دوستدار محیط زیست مربوط می‌شود. خیلی از شهرها بار دیگر در پی تبدیل شدن به شهرهای پایدار تر و حامی گردشگری سبز هستند.

چه عواملی باعث می‌شوند که یک شهر پایدار باشد؟

چندین عامل کمک کننده برای تبدیل شدن به شهر پایدار عبارتند از:

انرژی

شهرهای بزرگ و آلوده به واسطه استفاده بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی برای تاًمین انرژی تاثیر زیادی در آلودگی و تغییرات اقلیمی دارند. در سال‌های اخیر، سرعت استفاده از روش‌های پایدارتر انرژی یا همان انرژی سبز از قبیل انرژی خورشیدی، انرژی زمین گرمایی برای کاهش انتشارات کربنی افزایش یافته‌ است.

زیرساخت‌های حمل و نقل

حمل‌ونقل عمومی مناسب یکی از نیازهای اصلی و مداوم شهرهای پایدار به حساب می‌آید. شهرهایی که زیرساخت‌های مناسب برای دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی دارند به طور خودکار انتشارات گازهای گلخانه ای را کاهش می‌دهد. زمانی‌که شهری از حمل و نقل مناسب و مقرون به صرفه برخوردار باشد، شهروندان آن شهر تمایل بیشتری به استفاده از حمل و نقل عمومی برای سفرهای روزانه خود دارند.

توانایی مالی

شهر پایداربودن به منزله انتخاب روشی برای رسیدن به پایداری است که همه توانایی مالی برای استفاده از آن را داشته ‌باشند. استفاده از انرژی سبز برای خانه‌ها باید ارزان بوده و برای همه شهروندان دسترسی آسان داشته باشد تا این اطمینان حاصل شود که که پایداری بخشی از زندگی عادی آنها تلقی می‌شود.

آلودگی

اگرچه آلودگی در هر میزان و سطحی قابل قبول نیست، اما تلاش‌هایی که برای کاستن میزان آلودگی به کار گرفته می‌شود می‌تواند سطح امید به زندگی و متوسط عمر را افزایش داده و راه را برای آینده سالم هموار سازد. برخورداری از هوا با کیفیت خوب اهمیت زیادی برای کلانشهرها داشته و کمک شایانی به سبک زندگی پایدار می‌کند.

انتشار دی اکسید کربن

مصرف سوخت‌های فسیلی مانند زغال، نفت و گازهای طبیعی برای تولید انرژی و برق میزان انتشارات دی اکسد کربن را در سطح جو افزایش می‌دهد. دی‌اکسید کربن میزان گازهای گلخانه‌ای را در اتمسفر بالا می‌برد و تاثیر زیادی در تغییرات اقلیمی دارد. خیلی از شهرها در حال حرکت به سمت کاهش انتشارات کربنی و استفاده از سوخت‌های فسیلی هستند.

 میزان و درصد فضای سبز موجود

هر چقدر شهرنشینی رشد پیدا می‌کند، میزان آلودگی در شهرها به سطح خطرناکتر می‌رسد. داشتن فضاهای سبز بزرگ مانند پارک‌ها و دیگر فضاهای سبز به کم شدن اثرات آلودگی و راه‌های مقابله با گرم شدن زمین کمک شایانی می‌کند.