ترجمه مهراب محرابی‌نیا

صنعت حمل‌ونقل از جمله صنایعی به شمار می‌آید که به سرعت در حال تغییر است و انتظار می‌رود انقلاب بزرگی را طی دهه‌های آتی پشت سر بگذارد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  شهریار، توسعه حمل‌ونقل و تحول در فناوری خودروها یکی از رویدادهای بزرگ در آینده محسوب می‌شود. مشکلات مربوط به زیرساخت‌ها و اتکا به سوخت‌های فسیلی در صنعت کنونی حمل‌ونقل، شرکت‌های تولید کننده وسایل نقلیه را برآن داشته که تحولاتی را در این حوزه ایجاد کنند.

به لطف نسل جدید وسایل نقلیه دیگر شاهد ترافیک‌های سنگین، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و حتی تصادفات رانندگی نخواهیم بود. همچنین، نسل جدید وسایل نقلیه به کاهش نگرانی‌های حوزه محیط‌زیست با بکارگیری فناوری‌های حمل‌ونقل متحول کننده کمک شایانی می‌کند. در حال حاضر، نوآوری‌های حمل‌ونقل آینده‌نگر نوید تغییر همه چیز را چه در زمینه افزایش ظرفیت وسایل نقلیه و چه در کاهش زمان، چه در کوچک کردن نوع وسیله نقلیه و چه در نیمه خودران و یا حتی تمام خودران کردن خودروها می‌دهند. زمان محقق‌شدن فناوری‌های حمل‌ونقل نزدیکتر از آن است که ما تصور می‌کنیم.

آینده حمل و نقل مستلزم حرکت به سمت استفاده از منابع جدید و هوشمندتر انرژی، انواع مختلف حمل و نقل و زیرساخت‌های مرتبط با فناوری است. شاید با خواندن داستان‌های تخیلی و یا دیدن فیلم‌هایی که از آینده خبر می‌دهند خودتان را تصور کنید که در داخل یک پهپاد در بالای ازدحام وسایل نقلیه و ترافیک در حال حرکت در نقاط مختلف هستید. همچنین تصور کنید که زمان تردد روزانه شما به نصف کاهش یابد و یا حتی اینکه فکر کنید نیازی به داشتن خودرو برای رفتن به مقصدهای مورد نظر خود نداشته باشید. آیا این‌ها می‌توانند اتفاق بیافتند؟ بله، برای تحقق این شرایط تاکسی‌های هوایی، هایپرلوپ‌ها و ماشین‌های خودران بکار گرفته خواهند شد. چنین مدل‌های حمل‌ونقل به لطف بکارگیری پیشرفت‌های حاصله از باطری‌های قابل شارژ، اینترنت و سیستم‌های خودران برنامه‌ریزی شده‌اند تا سال ۲۰۳۰ در دسترس باشند.

سه مفهوم و رویه برای حمل و نقل آینده

تغییرات آینده در فناوری حمل‌ونقل به منابع جدید و هوشمند انرژی در کنار زیرساخت‌های فناورانه پیشرفته بستگی خواهد داشت.

سه مفهوم و رویه حمل‌ونقل آینده‌نگر عبارتند از:

۱- برقی‌کردن (شارژی کردن) وسایل نقلیه

۲- فناوری هوشمند (با تمرکز بر روی ایمنی)

۳- فناوری خودران

با توجه به اینکه این سه فناوری در سال‌های اخیر به شکل سریعی گسترش یافته‌اند، می‌توانیم تصور کنیم که این فناوری‌ها، کمک‌کنندگان مهمی در زمینه حمل‌ونقل خواهند بود. در این مجال، می‌خواهیم نگاه مختصری به این سه مفهوم داشته باشیم.

برقی کردن

صنعت حمل‌ونقل در سال‌های آینده خود را به سرعت شکل خواهد داد. تمامی بازارهای بزرگ در جهان خودروهای خود را با سازگاری بیشتر با محیط زیست مانند خودروهای برقی تغییر خواهند داد. از این رو، فروش خودروهای برقی در سال‌های پیش رو به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش تحقیقات انجام یافته در شرکت خدمات مالی و بانکداری جی پی مورگان، ۳۰ درصد فروش تمامی خودروها تا سال ۲۰۲۵ شامل وسایل نقلیه هیبریدی و برقی خواهد بود.

مطمئناً برقی کردن خودروها یکی از پیشرفت‌های مهم و خبرساز در صنعت حمل و نقل می‌باشد که در سال‌های اخیر با بکارگیری فناوری‌های متنوع پیشرفت چشمگیری داشته است. برای مثال، قبل از سال ۲۰۱۹، دو ماشین فرمولی برای یک مسابقه ۴۵ دقیقه‌ای لازم بود در حالی‌که همان مدت زمان امروزه با یک ماشین طی می‌شود. این پیشرفت در عملکرد به واسطه استفاده از فناوری باطری ارتقا یافته حاصل شده است.

دیگر پیشرفت حاصله در فناوری وسایل نقلیه الکتریکی مربوط به شارژ سریع می‌باشد. با سطح دوم فناوری شارژ سریع، شما قادر خواهید بود در عرض ۲۰ دقیقه ۸۰ درصد باطری خود را شارژ کنید. باتری‌های گرافینی شرکت گرابان فقط در چند دقیقه شارژ می‌شوند و سرعت شارژ و تخلیه آن ۳۳ بار سریع‌تر از باتری‌های لیتیوم یون است. سرعت تخلیه شارژ برای وسایلی مانند خودرو که باید در لحظه مقدار زیادی انرژی برای شروع حرکت دریافت کند مهم است.

وسایل نقلیه مورد استفاده در حوزه کسب و کارهای خدماتی در کشورهای جهان در حال تبدیل شدن به برقی هستند که به نوبه خود منجر به کاهش انتشارات کربنی و بهبود کارایی ناوگان حمل ونقل می‌شوند. در حال حاضر، کاهش انتشارات کربنی و هزینه‌های پایین مالکیت که از مزایای اولیه خودروهای برقی هستند میزان استقبال از این نوع خودروها را به طور قابل توجهی افزایش داده است. علاوه بر این، روش‌های رایج که برای ثبت مسافت طی شده و مصرف سوخت در وسایل نقلیه سنتی استفاده می‌شدند برای خودروهای الکتریکی کارآیی ندارند. در نتیجه، این خودروها نیازمند فرایند جدیدی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به مسافت هستند.

راهکار قابل اعتماد در این راستا نصب تلماتیک‌ها (رشته عملیات پردازش اطلاعات برای یکپارچه سازی اطلاعات وسایل نقلیه و اطلاعات از راه دور برای استفاده در وسایل نقلیه) است. وقتی تلماتیک‌ها در وسایل برقی تعبیه می‌شوند، اطلاعات را رهگیری کرده و به شما این امکان را می‌دهند:

  • میزان مصرف انرژی و تولید انرژی را کنترل کنید
  • عادات رانندگی را بهبود بخشید
  • وضعیت شارژ باتری را رصد کنید
  • ایستگاه بعدی شارژ را شناسایی و آن را رزرو کنید

با در اختیار داشتن چنین اطلاعات تلماتیکی، مدیران حوزه خدمات می‌توانند مدیریت کارآمد جاده‌ای را انجام داده، عملکرد وسیله نقلیه را ارزیابی کرده، گزارش میزان شارژ را در دست داشته و آن را کنترل کرده و همچنین بررسی کنند که آیا برنامه‌های آنها در کاهش هزینه‌ها و کاهش انتشارات کربنی موثر هستند یا خیر.

فناوری هوشمند

تولیدکنندگان تجهیزات اصلی وسایل نقلیه تجاری با شرکت‌های حمل‌ونقل غیر اتوماتیک با یکدیگر کار می‌کنند تا اقدامات ایمنی اتومبیل‌ها را بهبود بخشند. آنها در پی اضافه کردن فناوری‌های مختلفی از جمله حس‌گرها و دوربین‌ها در راستای افزایش ایمنی هستند. یکی از این فناوری‌های پیشرفته بکار رفته سیستم مانیتورینگ با نصب آینه دوربین دار است به طوری که دوربین جایگزین آینه بغل شده و میزان هوشیاری و عکس العمل سریع رانندگان را افزایش می‌دهد.

فناوری خودران

شرکت‌هایی مانند تسلا، اینتل، اپل، آمازون و دیگر استارت آپ‌های نوپا در حال حاضر بر روی فناوری رانندگی خودران و اپلیکیشن‌های مرتبط کار می‌کنند. در واقع، ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت خودروسازی تسلا گفته‌ است که آنها به فناوری اتومبیل سطح ۵ خیلی نزدیک شده‌اند.

در حالی‌که فناوری سطح ۲ خودران متداول به راننده نیاز دارد تا هوشیار باشد و کنترل فرمان را با دست‌های خود داشته باشد ولی فناوری سطح ۵ خودران به راننده نیاز ندارد و قادر خواهد بود خیلی از عملکردهای خودکار از جمله هدایت و کنترل، سرعت بخشیدن و ترمز کردن را بدون راننده انجام دهد.

به هر حال، وی معتقد است چالش‌های زیادی فراروی وسایل نقلیه بدون راننده وجود دارند که باید در گذر زمان مرتفع شوند. یکی از این چالش‌ها مسافرت با زمان طولانی است. شرکت خودروسازی تسلا موتورز در کنار سایر شرکت‌های معروف خودروسازی جهان مانند ویمو و کروس در حال رقابت برای تولید اولین خودروی صدر صد خودران هستند.