دیپلمات ارشد چین در پی تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی و آمریکا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که این اقدام فقط باعث تشدید تنش‌ها می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، «وانگ چانگ» معاون رئیس نمایندگی دائم چین در سازمان ملل در وین اظهار داشت که پکن «مخالف فشار بر ایران از طریق ارائه قطعنامه است ، زیرا کارزار فشار تنها باعث تشدید تنش ها و اوضاع خواهد شد که به ضرر همکاری‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و مذاکره برای بازگشت متقابل به برجام است که در آخرین مرحله حساس خود قرار دارد.»

وی با بیان اینکه «چین از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در حل اختلافاتشان در مورد مسائل پادمان از طریق گفتگو و همکاری حمایت می‌کند» خاطر نشان کرد: اکنون وظیفه مهم پایان دادن به مذاکرات وین و بازگرداندن برجام به مسیر اولیه در اسرع وقت است. ما بر این باوریم که تا آن زمان تمام مسائل باقی مانده مربوطه حل خواهد شد.

وانگ خاطرنشان کرد که ایالات متحده به عنوان مقصر بحران کنونی، باید هر چه سریعتر تصمیمات سیاسی بگیرد و فعالانه به نگرانی های مشروع ایران پاسخ دهد. این دیپلمات چینی که فرازهای از اظهارات او در حساب توئیتری دفتر نمایندگی چین در وین منتشر شد تاکید کرد که تمام طرف های ذیربط باید شرایط و فضای مناسبی را برای تلاش های دیپلماتیک ایجاد کنند.

قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا که دیروز به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه شده بود با ۳۰ رای مثبت، دو رای منفی چین و روسیه و سه رای ممتنع لیبی، پاکستان و هند به تصویب رسید.

در این قطعنامه نویسندگان نسبت به ادعاهای ساختگی درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای شده‌اند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، بانیان قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مسئول تبعات بعدی این اقدام دانست و تاکید کرد: پاسخ ایران قاطع و متناسب است