ترجمه رضا عالش‌زاده

داده‌های اخیر منتشر شده توسط مؤسسه منابع جهانی و مؤسسه مدیریت منابع (RMI) نشان می‌دهد دولت‌های محلی در سراسر ایالات متحده سال گذشته مقادیر قابل‌توجهی انرژی از نیروگاه‌های خورشیدی ساخته شده در محل‌های دفن زباله متروک برداشت کرده‌اند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  شهریار در این گزارش در مجموع ۲۱ محل دفن زباله برای تولید ۲۰۷ مگاوات انرژی خورشیدی استفاده شده است. این نشان دهنده افزایش ۱۰ برابری انرژی تولید شده از چنین زمین‌هایی در سال‌های اخیر است.

طبق گزارش روشنفیلد RMI، پتانسیل زیادی برای افزایش این بازده در مقیاس ملی وجود دارد. محل‌های دفن زباله تعطیل شده موجود می‌تواند تا ۶۰ گیگاوات انرژی خورشیدی تولید کند که انرژی کافی برای تامین تمام نیازهای برق کارولینای جنوبی است.

این افزایش تولید برق باعث افزایش علاقه دولت‌های محلی به تولید انرژی پاک می‌شود. به‌طور سنتی، محل‌های دفن زباله پس از تعطیلی بدون مراقبت رها می‌شوند، و عمدتاً از زمانی که قابل سکونت هستند، قفل می‌شوند. اگرچه ممکن است پوشش گیاهی سبز در مزارع رشد کند، اما از نظر زیست‌محیطی عمدتاً به عنوان مزارع قهوه‌ای طبقه‌بندی می‌شوند. موقعیت‌هایی وجود دارد که چنین مناطقی به زمین گلف تبدیل شده‌اند. با این حال، حتی چنین حرکتی در مقایسه با تولید انرژی خورشیدی به هیچ وجه از بازیابی محیطی پشتیبانی نمی‌کند.

با تولید انرژی خورشیدی، محل‌های دفن زباله را می‌توان به راحتی به مکان‌های هدفمند تبدیل کرد. دلیل اینکه پنل‌های خورشیدی با چنین زمین‌هایی به خوبی کار می‌کنند این است که نیازی به سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه توسعه زمین برای  ذخیره انرژی خورشیدی وجود ندارد. علاوه بر این، بیشتر محل‌های دفن زباله در نزدیکی جاده‌های دسترسی و خطوط تامین برق ایجاد می‌شوند. در نتیجه، بهره‌برداری از انرژی خورشیدی از چنین تاسیساتی می‌تواند آسان‌تر باشد.

از جمله پروژه‌های قابل توجه اخیر، یک قرارداد برایتفیلد در کلمبوس، اوهایو است که پس از تکمیل تا ۵۰ مگاوات انرژی تولید می‌کند. پروژه مشابهی نیز در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام شد تا در زمینی به مساحت ۲۴۰ هکتار در هیوستون، تگزاس توسعه یابد.

در حالی که استفاده مجدد از محل‌های دفن زباله متروکه موضوع جدیدی نیست، بسیاری از بهره‌وری و کاربردهای اتخاذ شده دیگر بسیار پرهزینه و پرخطر هستند. پیش از این، محل‌های دفن زباله به پارک حیوانات وحشی تبدیل شده بود، اما همیشه هزینه‌هایی را به همراه داشته است.

جدا از سرمایه‌گذاری سنگین در ساخت پارکی برای حیات وحش، خطرات بهداشتی نیز از محل دفن زباله برای حیوانات وجود دارد. به نظر می‌رسد استفاده از زمین‌های دفن زباله در فرم پانل‌های خورشیدی بر روی آنها می‌تواند راه حل بهتری برای کاربری مفیدتر آنها ارائه کند.