رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به اینکه ۶۵ درصد فعالان این صنعت بانوان هستند، گفت: تفاهم نامه توانمندسازی این بانوان در ۱۲ روستای کشور اجرایی می شود.

به گزارش جارچی اخبار، عدیل سروی با اشاره به اینکه راندمان تولید نوغانداران امسال خوب است، افزود:خریداری پیله تر ابریشم در استان خراسان از ۱۴ اردیبهشت ماه آغاز شده است .

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور  افزود : برداشت پیله تر ابریشم از چهارشنبه هفته گذشته در غرب گیلان آغاز و قیمت خرید و فروش آن نیز بین ۲۳۰ تا ۲۶۰ هزار تومان به صورت توافقی است.

وی یکی از مزیت‌های صنعت نوغانداری را عدم تداخل آن با کشت سایر محصولات کشاورزی دانست و تصریح کرد: پول حاصل از نوغانداری در پایداری سایر مشاغل در روستاها و ترغیب کشاورزان برای ماندن در روستاها مؤثر است.

سروی با بیان اینکه ۶۵ درصد نوغانداران را بانوان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: تفاهم نامه‌ای به منظور توانمند سازی بانوان از سوی سازمان توسعه نوغانداری در ۱۲ روستای کشور اجرایی می‌شود.رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به اینکه ماده اولیه صنعت نوغانداری برگ توت بوده که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله تغییر کاربری اراضی و کاهش سطح توتستان‌ها با چالش مواجه هستیم، افزود: امسال ۲ میلیون قلمه توت در شش استان کشور توزیع و تولید حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال توت نیز در دستور کار است.وی گفت : وزارتخانه به دنبال آن است که تولید ۱۰ میلیون اصله نهال توت طی ۵ سال آتی را در دستور کار قرار دهد تا هم ظرفیت تولید کرم ابریشم را تا ۵۰ هزار جعبه بهبود دهد و هم صنعت ابریشم و فرش بافی رونق گیرد.