رئیس مرکز تحقیقات غلات دیم کشور اعلام کرد: بر اساس پیش‌بینی انجام شده و ارزیابی وضعیت مزارع برداشت شده و مزارع در حال برداشت محصول، امسال بیش از ۳.۵ میلیون تن محصول گندم از اراضی دیم ایران برداشت می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، مظفر روستایی روز دوشنبه در حاشیه نشست کارشناسان معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال وضعیت مزارع گندم دیم کشور مطلوب است اما ممکن است به علت شرایط بازار و عرضه نشدن محصول برداشت شده از سوی کشاورزان به مراکز خرید تضمینی، میزان خرید محصول کمتر از حد انتظار باشد.

وی افزود: سالانه در چهار میلیون هکتار از اراضی کشور گندم و در یک میلیون هکتار نیز محصول جو کشت می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی برنامه دارد که در اجرای طرح جهش تولید غلات کشور، سطح زیر کشت جو را به یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار افزایش دهد.

رئیس مرکز تحقیقات غلات دیم کشور اظهار کرد: علاوه بر این قرار است به جای افزایش سطح زیر کشت مزارع گندم، راندمان تولید با اجرای طرح‌های فنی و تخصصی و با استفاده از دانش فنی و تخصصی افزایش یابد.

وی بیان کرد: در این راستا قرار بر این است که متوسط تولید گندم دیم در هر هکتار از اراضی زراعی کشور از متوسط یکهزار و ۱۵۰ کیلوگرم در هر هکتار به یکهزار و ۵۰۰ کیلوگرم و میزان تولید جو نیز از یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار به یکهزار و ۶۰۰ کیلوگرم افزایش یابد.

روستایی، همچنین با اشاره به معرفی ۳۹ رقم بذر گندم دیم برای کشت در اقلیم سرد، معتدل، گرم و نیمه گرم کشور گفت: همه این ارقام متناسب با شرایط اقلیمی کشور کشت می‌شود به طوری که برخی از این ارقام در مقابل خشکی و سرما و برخی نیز در برابر آفات و بیماری ها مقاوم هستند و هر رقم بسته به شرایط منطقه کشت در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این پایداری تولید در دیمزارها نیز برنامه‌ریزی شده ولی تحقق این هدف نیازمند این است که کشت محصول به موقع باشد و در مناطق سردسیر قبل از بارندگی انجام شود و بذر محصول نیز در شرایط خشکسالی به شکل عمیق کشت نشده و ۸۰ درصد کود اوره و تمامی کود فسفاته نیز در زمان کشت استفاده شود.

رئیس مرکز تحقیقات غلات دیم کشور افزود: استفاده از کود و عمق کشت در مزارع دیم خیلی مهم است و بر این اساس کشت بذر باید در عمق چهار تا ۶ سانتیمتری انجام شود و تراکم بذر به خصوص در شرایط خشکسالی هم بیشتر نباشد تا گیاه، پس از جوانه زدن و با رطوبت و بارش اندک، بتواند به شکل مطلوب رشد کند.

وی بیان کرد: مدیریت زمان آبیاری مزارع هم مهم است چرا که سه نوبت آبیاری در زمان کشت، زمان ساقه‌دهی و نیز زمان پر شدن دانه در ارقام جدید می‌تواند محصول خوبی را عاید کشاورزان کند.

روستایی تاکید کرد: اگر این نکات فنی رعایت شده و بذر مناسب هم تامین شود، در شرایط خشکسالی، میزان تولید گندم در اراضی دیم کشور چهار تا ۶.۵ میلیون تن و محصول جو نیز تا ۲.۵ میلیون تن هم خواهد رسید.

وی اظهار کرد: شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور دچار تغییر شده و لازم است که کشاورزان و محققان با توجه به این تغییرات، هم در نوع کشت و هم در استفاده از ارقام جدید دقت بیشتری کنند چرا که تامین آب برای کشت محصول امروز به دغدغه اصلی کشاورزان و مسئولان این حوزه تبدیل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات غلات دیم کشور همچنین گفت: با توجه به این وضعیت ارقام جدید مقاوم در برابر کم آبی به نام حور، جام، هومان و شاداب که کیفیت مطلوبی هم دارند، معرفی شده و باید کشت این ارقام توسعه یابد.

وی بیان کرد: تاکنون ۱۸ رقم گندم برای کشت در مناطق سردسیر کشور از جمله اردبیل معرفی شده که هشت مورد آن مقاوم به بیماری زنگ زرد است و رقم جام، راد، حور و مهر نیز عملکرد مطلوبی داشته است.

روستایی با بیان این که استان اردبیل همه ساله علاوه بر مواجه شدن با تنش سرما، خشکسالی و گرمای آخر فصل کشت، با مشکل بیماری زنگ زرد و زنگ قهوه‌ای محصول غلات نیز رو به رو است و برای همین منظور ارقام مقاوم در برابر این تنش‌ها در این استان معرفی شده است.

وی در ادامه توان تولید محصول جو در کشور را بالا عنوان کرد و گفت: تاکنون ۱۹ رقم جو در کشور از سوی موسسه تحقیقات غلات دیم کشور معرفی شده و پنج رقم جدیدی نیز در دست مطالعه برای تولید است.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌شود.

امسال محصول گندم در ۲۷۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده و گندم، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

کارشناسان کشاورزی برآورد می‌کنند که امسال ۳۷۰ تا ۳۹۰ هزار تن محصول گندم در اراضی زراعی استان اردبیل برداشت شود.

میزان تولید گندم در استان اردبیل در سال‌های گذشته تا سطح ۶۰۰ هزار تن نیز افزایش یافته بود ولی به علت بروز خشکسالی و وضعیت جوی نامناسب و نیز نامتوازن بودن میزان و زمان بارش، طی ۲ سال اخیر میزان تولید گندم در این بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

محصول جو نیز همه ساله در حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود و به لحاظ سطح زیر کشت، پس از گندم در رتبه دوم قرار دارد و سالانه بالغ بر ۱۹۰ هزار تن محصول جو در استان اردبیل تولید می‌شود.