ترجمه مهراب محرابی‌نیا

بیش از نیمی از جمعیت جهان ( ۳.۶ میلیارد نفر) در شهرها زندگی می‌کنند. این نسبت بیشترین میزان را در طول تاریخ بشری به خود اختصاص داده است البته این رقم رو به فزونی می‌رود به طوری‌که تا سال ۲۰۳۰، ۶۰ درصد جمعیت جهان یعنی چیزی حدود ۵ میلیارد نفر ساکن شهرها بوده و منجر به سرعت گرفتن رشد اقتصادی در دنیا می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از شهریار این در حالی است که توسعه‌های فناورانه سبک زندگی بشر و در نتیجه پایداری کره خاکی را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این، امروزه شرایطی نظیر انتشار گازهای گلخانه‌ای و سطح بالای انباشتگی پسماندها زندگی را برای انسان غیر قابل تحمل کرده است.

با این تفاسیر، در دنیایی که بر حفاظت از محیط زیست تاکید بیشتری در مقایسه با گذشته وجود دارد. مدیران شهری سراسر جهان در صدد بهبود شهرهای خود برای رسیدن به ویژگی‌های شهرهای پایدار هستند که در این مجال قصد داریم شما را با تعدادی از پایدارترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱ آشنا کنیم.

کپنهاگ

پایتخت دانمارک توانسته ‌است به علت ویژگی‌های منحصر به فرد خود، عنوان یکی از پایدارترین شهر جهان را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص دهد. یکی از خصوصیاتی که این شهر را از سایر نقاط دنیا متمایز کرده است تبدیل تمام اتوبوس‌های گازوئیلی شهر به نوع الکتریکی آن بوده که نقش مهمی در پاکسازی هوا از آلاینده‌ها ایفا کرده است. علاوه بر این، طی چند سال اخیر زیرساخت‌های شهر به طور قابل توجهی تغییر یافته‌اند. مسیرهای جدید بسیاری در اختیار حامیان تردد سبز قرار گرفته‌اند. مدیران کپنهاگ بر این باورند که از شهر آمستردام که معروف‌ترین شهر دوستدار دوچرخه است سبقت گرفته‌اند. به طوری‌که در این شهر، می‌توان دوچرخه‌های الکتریکی با قیمتی مقرون به صرفه برای گردش در شهر پیدا کرد. حتی، هتل‌ها نیز دوچرخه در اختیار میهمانان خود قرار می‌دهند.

مؤلفه دیگری که در پایداری کپنهاگ سهیم است این است که استانداردهای دوستدار محیط زیست در زمینه تغذیه، تولید انرژی و طراحی در اکثر هتل‌های سراسر شهر رعایت شده ‌است. بسیاری از رستوران‌های داخل شهر به سرو غذاهایی با بیشترین ترکیبات سالم می‌پردازند و اغلب آن‌ها دارای سطل‌های زباله هوشمندی است که به مشتریان امکان تحویل ضایعات مواد غذایی خود و دریافت جایزه در شکل های مختلف را می‌دهند.

با بهره‌مندی از چندین ابتکار و خلاقیت، کپنهاگ یکی از شهرهای پیشتاز دوستدار محیط زیست در جهان به حساب می‌آید. این شهر در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ شهری کربن خنثی لقب بگیرد به طوری که میزان انتشارات کربنی به صفر برسد و مطابق برنامه‌ریزی به طور موفقیت‌آمیزی در این راه حرکت می‌کند. دیدن افرادی که هم در لباس کار و هم بیرون دوچرخه سواری می‌کنند بیشتر از گذشته در این شهر متداول شده‌ است. اگر می‌خواهید بر روی آب مسافرت کنید، نگران انتشارات گازهای گلخانه‌ای نباشید چراکه حتی قایق‌های آنها با استفاده از انرژی خورشیدی و الکتریکی حرکت می‌کنند و تا ۲۴ درصد فروش کل غذاها از محصولات ارگانیک است.

زوریخ

با وجود اینکه زوریخ به داشتن منابع مالی معروف بوده و از عمده‌ترین مراکز تجاری و بانکداری در جهان است، اما در عین حال شهری پیشرو در موضوع پایداری به شمار می‌آید. تمرکز بر روی حمل و نقل عمومی کار آمد، آموزش و پرورش، اهداف کاهش پسماند و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر زوریخ را به عنوان یکی از زیست‌پذیرترین شهرهای جهان تبدیل کرده ‌است. زوریخ در اروپای مرکزی واقع شده است و این امر باعث شده است که تردد به این شهر از طرق مختلف به سهولت صورت پذیرد.

اگر شما قصد سفر به زوریخ را با قطار و دوچرخه دارید به کاهش انتشارات کربنی کمک می‌کنید. دوچرخه سواری سهم بزرگی از ترددهای داخل شهری ساکنین زوریخ را به خود تخصیص داده و دوچرخه‌های الکتریکی اشتراکی در ایستگاه‌های تعیین‌شده در دسترس مردم قرار دارند. در کنار این ویژگی‌ها که این شهر را در زمره پایدارترین شهرهای پایدار قرار داده است، اکثر هتل‌های این شهر دارای گواهینامه پایداری است.

هلسینکی

طبیعت جز لاینفک زندگی همه در شهر هلسینکی فنلاند است. پارک‌های متعدد، جنگل‌ها و بستر آب‌ها در سراسر شهر به عنوان یادآوری برای ساکنین این شهر به حساب می‌آیند که به سمت داشتن زندگی پایدار کمک می‌کنند.

بازیافت پسماند، توسعه حمل و نقل عمومی سبز و تبدیل شدن به شهرکربن خنثی از اهداف عمده پایداری در شهر هلسینکی می‌باشد. این شهر در کنار شهر لیون فرانسه برنده جایزه پایتخت گردشگری هوشمند اروپا شده ‌است. این به منزله نشان‌دادن تلاش‌های این شهر برای ایجاد رغبت بین گردشگران برای بازدید از این شهر و انجام فعالیت‌های دوستدار محیط زیست است. اگر قصد سفر به این شهر را داشته باشید می‌توانید از دوچرخه‌های الکتریکی اشتراکی استفاده کرده، اجناس بازیافتی را خریداری و در هتل‌های سازگار با محیط زیست اقامت کنید. علاوه بر این، هلسینکی از رستوران‌های گیاهی متنوعی برای گردشگران گیاه‌خوار برخوردار است.

در جهت مواجهه با افزایش گازهای کربنی، اقدامات شهرها باید بر اساس تغییر سوخت مصرفی و الگوی رشد اقتصادی کم‌کربن و حتی کربن‌خنثی در نظر گرفته شود که در این راه، استفاده از منابع تجدیدپذیر می‌تواند کمک قابل توجهی داشته ‌باشد. امروزه، شهرها و کشورهایی که در رابطه با تغییرات اقلیمی نگران هستند درصدد استفاده از برنامه‌ها و ابزارهایی برای تبدیل شهرهای خود به شهرهای کربن‌خنثی یا همان به صفر رساندن انتشار کربن در شهرها می‌باشند.

استکهلم

استکهلم سوئد یک انتخاب عالی برای تعطیلات دوستدار محیط زیست به حساب می‌آید که تلاش زیادی برای فراهم کردن تسهیلات و امکانات رسیدن به اهداف توسعه پایدار به کار گرفته است.

دلایل زیادی برای بازدید از استکهلم وجود دارند که از جمله آنها عبارتند از این که کشور سوئد نه تنها فقط پسماند خود را بازیافت می‌کند بلکه پسماند کشورهای مختلف را نیز بازیافت می‌کند. این کشور فضاهای بیرونی شگفت‌انگیزی دارد که هر ساله گردشگران محیط زیست را از اقصی نقاط جهان به خود جذب می‌کند.

اسلو

شهر اسلو نروژ که در سال ۲۰۱۹ به عنوان پایتخت سبز اروپا انتخاب شد در مسیر حرکتی خود درصدد کسب عنوان سبزترین شهر دنیا در کنار سایر شهرها است. این شهر اهداف برنامه‌ریزی شده مدونی برحسب پایداری پیش گرفته ‌است که یکی از آنها کاهش انتشارات کربنی تا ۹۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ به حساب می‌آید.

اسلو بهترین مقصد برای گردشگران دوستدار محیط زیست است. بیش از ۲/۳ خاک این شهر پوشیده از جنگل‌های حفاظت‌شده، آبراه‌ها، زمین‌های کشاورزی بوده که همه آنها به راحتی قابل دسترس هستند. اگر شما مجوز اسلو را داشته باشید، می‌توانید از خدمات حمل‌ونقل عمومی به طور رایگان استفاده کنید. دوچرخه‌های شهری برای استفاده در بیش از ۲۵۰ ایستگاه در قسمت‌های مختلف شهر آماده ارئه خدمات هستند. هتل‌های سازگار با محیط زیست، دوچرخه‌ها، ماشین‌های الکتریکی و رویدادهای دوستدار محیط زیست از جمله بخش‌هایی از تجربه سفر سبز به اسلو به شمار می‌آیند.

برلین

با برخورداری از بناهای فرهنگی، تاریخی و فضاهای سبز و سرگرمی‌های بی‌شمار در کشور آلمان، شهر برلین قطب گردشگری پرطرفدار در بین گردشگران و ساکنین محلی قلمداد می‌شود. در طی سال‌ها، زندگی پایدار در سبک زندگی ساکنین برلین نهادینه شده‌ است به طوری‌که این امر باعث شده‌است تا گردشگران دوستدار محیط زیست از سراسر جهان به این شهر سفر داشته باشند.

برلین از فضاهای سبز، پارک‌ها و جنگل‌های متنوعی برخوردار است که نوعی بخش طبیعی در شهر تشکیل می‌دهد و در دسترس همه قرار دارد. پارک بزرگ تیرگارتن در مرکز شهر برلین و پارک ویکتوریا پارک آبشاری مصنوعی در محله کرویتزبرگ برلین دو پارک پربازدید در این شهر به حساب می‌آیند. رستوران‌های گیاهی و همچنین بازارهای غذاهای دوستدار سازگار با محیط زیست متنوعی در کنار غذاهای بومی در این شهر برای سلیقه‌های مختلف وجود دارند. از جمله روش‌های آسان مسافرت به شهر دوستدار محیط زیست برلین استفاده از اتوبوس‌های برقی و ترامواهایی هستند که در مسیرهای سبز حرکت می‌کنند .

لیوبلیانا

لیوبلیانا پایتخت کشور اسلوونی به دلیل برخورداری از مناظر زیبا و سرسبز، ساختمان‌های جالب و خیابان‌های رنگارنگ انتخابی عالی برای تعطیلات سبز به حساب می‌آید. مسافران از مناظر سبز، هوای تازه و خیابانهای تمیز لذت می‌برند. این شهر یکی از اولین کشورهای اروپایی است که هدفش تبدیل‌شدن به شهر پسماند صفر بوده و در جهت نیل به این هدف تلاش‌های زیادی بکار گرفته ‌است. شهر سازگار با محیط زیست‌بودن لیوبلیانا یکی از دلایل اصلی حضور بازدیدکنندگان در این شهر می‌باشد.

در این شهر به مثابه سایر شهرهای دوستدار محیط زیست، رستوران‌های گیاهی متنوعی در کنار غذاهای ارگانیک برای سلایق مختلف وجود دارد. برای بازدید از مناظر منحصر بفرد این شهر، دوچرخه بهترین وسیله به حساب می‌آید. این شهر مرکز اقتصادی و فرهنگی کشور اسلوونی است. در کنار طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری این شهر، رودخانه زیبای لیوبلیان که از میان آن شهر عبور می‌کند هم در جذب گردشگر بی‌تاثیر نیست. کشور اسلوونی از نظر جغرافیایی در جنوب شرقی اروپای مرکزی قرار گرفته و کشوری کوهستانی با طبیعت بسار زیبا، سرسبز و بی‌نظیر است.

لیسبون

غذاهای گیاهی، فروشگاه‌های پایدار و گستره مناظر طبیعی از جمله دلایل مهمی است که هر گردشگری را ترغیب می‌کند که از لیسبون کشور پرتغال دیدن کند. این شهر برنده جایزه اروپا برای گردشگری پایدار در نمایشگاه بین المللی گردشگری ITB برلین بوده است. از دیگر دلایل قرار دادن این شهر در لیست پایدارترین شهرهای جهان انتخاب شهر لیسبون به عنوان پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۲۰ توسط دپارتمان محیط زیست اتحادیه اروپا است.

پایتخت سبز به شهرهایی اطلاق می‌شود که بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و با این وجود استانداردهای زیست محیطی در آنها رعایت می‌شود و از پایداری اجتماعی و اقتصادی برخوردار هستند. اخیراً، در حدود ۱۲۰۰۰۰ متر مربع به فضای سبز شهر اضافه شده ‌است به طوری‌که اکثر ساکنین شهر می‌توانند در شعاع ۳۰۰ متری خود یک پارک و فضای سبز را پیدا کنند. در شهر لیسبون، از خودرو و اتوبوس گرفته تا قایق و موتورو به عبارتی تمامی وسایل نقلیه در حال تعویض و جایگزینی سوخت خود به سوخت‌های پاک و تجدیدپذیر هستند و بکارگیری ماشین‌های برقی نیز در این شهر رو به افزایش است.

ونکوور

شهر ونکوور کانادا به عنوان یکی از پایدارترین شهری جهان به حساب می‌آید و در مسیر رسیدن به سبزترین شهر جهان قرار دارد. در این شهر، پارک‌های متعدد از جمله پارک استنلی با مساحت ۴ کیلو مترمربع به عنوان بزرگترین پارک کانادا و سومین پارک بزرگ در آمریکای شمالی واقع شده‌ است. بیش از نیمی از فضای این پارک را جنگل‌هایی پوشیده با بیش از ۵۰۰ هزار درخت تشکیل می‌دهد.علاوه بر این، چند دریاچه و آبگیر نیز در این پارک وجود دارد.

دوچرخه‌سواری تلاش دیگری از این شهر برای کاهش انتشارات کربنی است وتمام شهر دوباره طراحی شده‌ است تا دوستدار دوچرخه باشد. همچنین، حمل و نقل عمومی بهم مرتبط اتوبوس، قطار شهری، شاتل و حتی اتوبوس‌های دریایی مورد توجه همه گردشگران و ساکنین به شمار می‌آید. پسماند صفر ابتکار دیگری از شهر ونکوور است که به شما این امکان را می‌دهد که اگر قصد سفر به این شهر را داشته باشید، می‌توانید بطری یکبار مصرف خود را همراه داشته باشید. علاوه بر این، مطابق برنامه‌های طرح‌ریزی‌شده، قرار است تا سال ۲۰۴۰ این شهر از هر گونه آلاینده و زباله پاک شود و روش‌های جدید برای بازیافت زباله‌ها به طور وسیع به کار گرفته شود. اقامت در یکی از چندین هتل سبز از دیگر ویژگی‌هایی این شهر سازگار با محیط زیست است.

مجمع الجزایر پالائو

مجمع الجزایر پالائو مرکز گردشگری پایدار از چندین جزیره سرسبز در منطقه میکرونزی در اقیانوس آرام قرار گرفته ‌است. با ۵۰۰ نوع صخره مرجانی و ۱۳۰۰ گونه ماهی، پالائو به عنوان یکی از زیباترین مقاصد غواصی دنیا شهره یافته ‌است که هر ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

باید به این نکته اشاره کرد که اقتصاد پالائو برپایه گردشگری است که در حدود ۳/۱ تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه آینده جزایر به حفاظت از صخره‌ها و زندگی دریایی بستگی دارد، پایداری در سبک زندگی افراد بومی نهادینه شده‌‎ است. هدف کنونی پالائو تبدیل شدن به منطقه کربن خنثی با ترویج تولید غذاهای محلی است.

مونته ویدئو

شاید خیلی از افراد اطلاع ندارند که مونته ویدئو پایتخت کشور اروگوئه به عنوان یکی از کلیدی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین است که سیاست‌های سازگار با محیط زیست را دنبال می‌کند. بیش از ۹۷ درصد برق این شهر از منابع انرژی تجدید پذیر تامین می‌شود که منجر به تبدیل این شهر به شهر پایدار شده ‌است. این شهر با برخورداری از پارک‌ها، گلها، پیاده‌رو و هوای پاک از جمله شهرهای زیست‌پذیر و تمیز در جهان شناخته شده ‌است. سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد تمامی نگرانی‌های مرتبط با این حوزه را با دسترسی آسان و ایمن از بین برده ‌است. گستردگی بازارها، رستوران‌های گیاهی، فرهنگ، موسیقی، معماری و…از ویژگی‌های بارز این شهر به حساب می‌آیند. دوچرخه یکی از راحت‌ترین و مقرون به صرفه ترین وسایل برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری این شهر است.

بوتان      

کشور بوتان در کنار اینکه یکی از شادترین کشورهای جهان بوده و در سال ۲۰۰۶ به عنوان شادترین کشور جهان شناخته شد یکی از سرسبزترین کشورهای جهان به شمار می‌آید.

در واقع، شاخص شادی کشور بوتان شامل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست نیز می‌شود. این کشور کوچک که در دامنه‌های شرقی هیمالیا واقع شده ‌است در جنوب آسیا و شمال هند قرار دارد، کشور زیبایی که با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر سالانه میزبان گردشگران زیادی از کشورهای مختلف جهان است.

بیش از ۶۰ درصد جنگل‌های آن حفاظت شده هستند و مانند یک جذب کننده طبیعی کربن عمل می‌کند و با وجود تولید سالانه ۱.۵ میلیون تن کربن قادر به جذب بیش از ۶ میلیون تن کربن است. علاوه بر این، کشور  بوتان رکورددار کاشت تعداد درخت در هر ساعت می‌باشد. بوتان با افتخار به عنوان کشور کربن منفی در جهان شناخته می‌شود! با اینکه اکثر مردم این کشور بودایی هستند، گیاه خواری‌ با انواع مختلف غذاها انتخاب اکثریت افراد به حساب می‌آید.