رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جلفا گفت: آتش‌سوزی در داخل پناهگاه حیات وحش کیامکی در حاشیه رودخانه ارس توسط محیط بانان مهار شد.

به گزارش جارچی اخبار، هادی ناری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: محیط بانان و ماموران یگان حفاظت محیط زیست به محض اطلاع از وقوع آتش سوزی سریعاً به محل اعزام و در ساعات اولیه شروع حریق این آتش سوزی را مهار کردند.

وی عوامل انسانی را از دلایل آتش سوزی در این منطقه اعلام کرد و افزود: حریق بیشتر پوشش گیاهی حاشیه رودخانه ارس را درگیر کرد، اما خساراتی به گونه ای جانوری منطقه وارد نشده است.

ناری گفت: پرونده قضایی برای عامل انسانی هنوز تشکیل نشده و در دست بررسی می باشد.

رییس اداره محیط زیست جلفا از مردم محلی، گردشگران، چوپانان و طبیعت گردان خواست از هر گونه آتش در طبیعت، بجای گذاشتن خاکستر و حتی انداختن ته سیگار به شدت خودداری و در صورت ایجاد آتش سوزی سریعا آن را مهار و به نزدیکترین واحدهای محیط زیست یا منابع طبیعی اطلاع رسانی کنند.

پناهگاه حیات وحش کیامکی در آذربایجان شرقی در محدوده شهرستان های مرند و جلفا واقع شده و وسعت آن در ۹۵ هزار و ۷۴۲ هکتار می باشد؛ «کیامکی» از سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب رسید و از سال ۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافته است.

نوسانات ارتفاع در این منطقه از ۵۴۰ متر در ساحل رودخانه ارس تا سه هزار و ۴۱۴ متر در کوه «کیامکی داغ» متغیر است؛ میانگین سالانه دما در منطقه ۱۱ درجه سانتی گراد و میانگین بارندگی سالانه ۲/۳۳۶ میلی متر می باشد.

رودخانه ارس از مرز شمالی منطقه عبور می کند و این منطقه دارای بیش از ۳۶۱ گونه گیاهی و بیش از ۲۵۷ گونه جانوری شامل ۳۹ گونه پستاندار و بیش از ۱۵۴ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، چهار گونه دوزیست و ۱۷ گونه ماهی می باشد.