رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی جاذبه‌های زمین‌شناسی مراغه را در سطح دنیا بی‌نظیر خواند و گفت: مناطق فسیلی پستانداران این شهرستان به عنوان بخشی از این جاذبه دارای شهرت جهانی است.

به گزارش جارچی اخبار، عبدالرضا واعظی روز شنبه در همایش بررسی ظرفیت‌های زمین‌شناسی مراغه جهت معرفی به عنوان ژئوسایت از طریق ارتباط تلفنی اظهار داشت: از ظرفیت مناطق فسیلی مراغه باید برای توسعه همان مناطق بهره‌گیری شود و برهمین اساس ایجاد موزه صحرایی برای بهره‌گیری از ظرفیت این منطقه نیز کاری در تراز جهانی است.

وی ادامه داد: تا جایی که در کشور سوئیس و در وسط کوه‌های آلپ نیز موزه ای در محل استخراج فسیل‌های دایناسورها احداث کرده‌اند و فسیل‌ها به پایتخت این کشور منتقل نشده است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی که دانش‌آموخته مقطع دکتری در رشته هیدروژئولوژی است، وجود غار هامپوئیل به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های زمین‌شناسی در مراغه را یادآوری و بیان کرد: ‌این غار زیبا می‌تواند در قالب یکی از ژئوسایت‌های مراغه پذیرای گردشگران باشد.

«واعظی» اظهار داشت: حتی سد علویان مراغه نیز از نگاه زمین‌شناسی عمومی و تخصصی دارای جذابیت است و می‌تواند در ردیف ژئوسایت‌های این شهرستان معرفی شود.

وی رصدخانه و دیگر جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و زمین‌شناسی مراغه را نیز یادآوری کرد و افزود: پارک علم و فناوری استان نیز از این موضوع حمایت مادی و معنوی خواهد کرد تا جایی که فناوری‌های حوزه توریستم و ژئوتوریسم را می‌توانیم در اختیار کارگروه ایجاد و ثبت ژئوپارک مراغه قرار دهیم.

به گفته وی یکی از شرکت‌های فعال در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، استارت آپی در زمینه ژئوتوریسم را توسعه می‌دهد که قرار است مناطق توریستی زمین‌شناسی استان و کشور را احصا و آن را با هدف معرفی و تشکیل بسته های مسافرتی ژئوتوریسم روی نرم‌افزار پیاده کند.

«واعظی» برای بررسی تخصصی‌تر مشارکت این پارک در ایجاد ژئوپارک مراغه در یک جلسه تخصصی ابراز امیدواری کرد و افزود: با برگزاری یک استارت‌آپ تخصصی برای ژئوپارک مراغه می‌توان ایده‌ها و طرح‌های نو را در این زمینه شناسایی کرد.

کنوانسیون مراغه می‌تواند به حرکت ملی تبدیل شود

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه عمر مفید آسفالت در مناطق سردسیر کشور به دلیل استفاده از نمک برای یخ زدایی یک پنجم سایر مناطق است، افزود: مراغه ظرفیتی برای حل این مشکل دارد که با عنوان کنوانسیون مراغه می توان آن را به یک حرکت ملی تبدیل کرد.

«واعظی» افزود: پساب کارخانه کاوه سودا با حجم قابل توجه می‌تواند به محصول با ارزش «کلرید کلسیم» تبدیل و جایگزین نمک در عملیات یخ‌زدایی شود اما در صورتی که شهرداری‌ها از آن استقبال نکنند، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

وی پیشنهاد داد که فرمانداری و شهرداری مراغه در قالب این کنوانسیون پیشنهادی، شهرداران مناطق سردسیر کشور را در مراغه جمع کرده و تفاهم نامه همکاری ۱۰ ساله برای تحقق این امر به امضا برسانند تا هم مشکل پساب کاوه سودا حل و هم بخشی از مشکلات زیست محیطی کشور مرتفع شود.

در این همایش ۳۶ ظرفیت زمین‌شناسی مراغه از جمله مناطق فسیلی، دامنه‌های سهند، چشمه‌ها، غارها، روستاها و آبشارهای این شهرستان برای ثبت به عنوان ژئوسایت به حاضران معرفی شد.