معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه گفت: ۳۶ ناحیه مستعد شهرستان برای تبدیل به ژئوسایت شناسایی شده تا در آینده به واسطه شکل‌گیری ژئوسایت‌های متعدد، ژئوپارک مراغه ایجاد و در سطوح ملی و بین‌المللی ثبت شود.

به گزارش جارچی اخبار،  داود اسدیان روز شنبه در همایش بررسی ظرفیت‌های زمین‌شناسی مراغه برای معرفی به عنوان ژئوسایت‌، اظهار داشت: ژئوسایت‌ها در حوزه آثار و ابنیه خلاصه نمی‌شود و به این جهت به دنبال شناسایی بخش‌های دیگری چون میراث ناملوس هستیم.

وی به اهمیت ایجاد ژئوپارک در مراغه اشاره کرد و افزود: پس از همایش دیرینه‌شناسی که ماه گذشته در شهرستان مراغه برگزار شد، این نشست پنجمین جلسه است که به دلیل اهمیت ژئوپارک و مستعد بودن شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

وی اعلام کرد: در این راستا کارگروه‌های تخصصی از جمله در بخش‌های علمی، فرهنگی، زنان و تولید محتوا تشکیل و مسئولان آن‌ها هم مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد و ثبت ژئوپارک برای توسعه پایدار شهرستان ضروری است، بیان کرد: تحقق این امر همت همگانی را می‌طلبد و امیدواریم روزی مردم منطقه از منافع فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن استفاده کنند.

فرماندار مراغه به رویکرد و هدف کلی ایجاد ژئوپارک در شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: رویکرد و هدف کلی حفاظت از محیط‌ زیست است و در کنار این رویکرد مهم تقویت ظرفیت‌های گردشگری، توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغالزایی و رفع مشکل بیکاری، هویت‌بخشی به حوزه فرهنگی و صیانت و پاسداری از ظرفیت‌های شهرستان مورد تاکید است.

اسدیان ادامه داد: با ایجاد ژئوپارک می‌توان همگرایی، وحدت و در کنار هم بودن را در شهرستان شاهد بود که کاری بسیار ارزشمند است.

وی تصریح کرد: پاسخگویی به دغدغه حفظ میراث، تقویت حس مسئولیت و آموزش برای عموم از دیگر مزیت‌های ژئوپارک است که برای توسعه هر شهر و مردمی لازم و ضروری است.

نماینده عالی دولت در شهرستان اظهار امیدواری کرد در صورتی که دستگاه‌های متولی و کمیته‌های پنجگانه به وظایف خود عمل کنند، مردم منطقه شاهد ایجاد و ثبت ژئوپارک مراغه در سطوح ملی و بین‌المللی باشند.
منطقه فسیلی مراغه جزو بهترین‌ها در سطح جهان است

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز نیز که به عنوان سخنران علمی در این همایش حضور پیدا کرده بود، خاطرنشان کرد: منطقه فسیلی و زمین‌شناسی مراغه جزو بهترین‌ها در جهان و گنجینه‌ای برای کشور است که متاسفانه در کشور خودمان کمتر به آن توجه شده است.

اکبر سهرابی بیان کرد: میراث طبیعی باارزشی را در ژئوسایت‌های کشورمان به خصوص در منطقه آذربایجان داریم و باید بتوانیم آن‌ها را در بعد بین‌المللی به گردشگران نشان دهیم.

وی تاکید کرد: بهشتی از لایه‌های زمین‌شناسی را در کشورمان داریم اما هنوز نتوانسته‌ایم پتانسیل‌های خود را معرفی و از آنها به صورت بهینه بهره‌برداری کنیم.

به گفته وی در زمینه ظرفیت‌ها هیچ تفاوتی با کشورهای دیگر نداریم و حتی بهتر از آن‌ها هستیم تا جایی که در ایران مناطق خاصی هستند که در هیچ جای جهان وجود ندارد.

وی به منطقه فسیلی و موزه تاریخ طبیعی مراغه اشاره و بیان کرد: خوشبختانه در کشورمان فسیل و متخصصان این حوزه را داریم اما تاکنون نتوانستیم به عنوان مثال منطقه فسیلی مراغه را که شهرتی جهانی دارد، به درستی عرضه و معرفی کنیم.

وی اشاره کرد: ما می‌توانیم بزرگترین موزه تاریخ طبیعی خاورمیانه را در کشور خودمان و در مراغه ایجاد کنیم.

در این همایش ۳۶ ظرفیت زمین‌شناسی مراغه از جمله مناطق فسیلی، دامنه‌های سهند، چشمه‌ها، غارها، روستاها و آبشارهای این شهرستان برای ثبت به عنوان ژئوسایت به حاضران معرفی شد.