مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مراقبت از عرصه های طبیعی تنها وظیفه ماموران و مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری نیست ، گفت: جوامع محلی نقش مهمی در اطفای حریق در مراتع و جنگل ها استان ایفا می کنند و همین امر باعث کاهش خسارت ناشی از اینگونه حوادث شده است.

به گزارش جارچی اخبار،  شهنام اشتری  روز شنبه در کارگاه آموزشی مدیریت مشارکتی اطفاء حریق در جنگل های منطقه حفاظت شده دیزمار و ارسباران افزود: با توجه به آغاز ماه های گرم سال و نیاز به هماهنگی جهت مدیریت اطفا حریق، نیازمند همکاری دهیاران و روسای شورای اسلامی روستاها جهت پیشگیری از ایجاد حریق در جنگل ها و مراتع هستیم.

وی  با تاکید به اطفاء حریق در مراحل آغازین  ادامه داد: توانمندسازی جوامع محلی  از طریق آموزش های لازم نخستین گام مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگل هاست، چون به خاطر نزدیکی به کانون های آتش سوزی، دسترسی بسیار آسان تری برای اطفای حریق داشته و همکاری بهینه بومیان منطقه از گسترش دامنه حریق به آسانی جلوگیری خواهد کرد.

اشتری گفت : هر ساله آتش سوزی در مراتع و جنگل ها، بخشی از این ثروت خدادادی را نابود کرده و باعث می شود زیستگاه حیوانات و جانوران آسیب ببیند.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد علاوه بر زیستگاه ها، وحوش نیز قربانی آتش و تخریب منابع طبیعی می شوند؛ مراتع و جنگل های این استان از پوشش گیاهی مناسبی برخوردار بوده و همین امر احتمال افزایش خطر آتش سوزی در مناطق وسیع تری از مراتع و جنگل ها را بیشتر کرده است.

۱۳ درصد وسعت آذربایجان شرقی را مناطق حفاظت شده تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تشکیل می دهد که در قالب ۵۸ باب پاسگاه محیط‌بانی، پست حفاظتی و ادارات حفاظت محیط زیست شهرستانی مدیریت و حفاظت می‌شود.