سرپرست امور آموزشی مرکز تحقیقات و پیشگیری از حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: این مرکز قطب اصلی و شماره یک انجام و اجرای تحقیقات و پژوهش های علمی در حوزه های مختلف ایمنی ترافیکی کشور است.

به گزارش جارچی اخبار، علیرضا رزاقی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، امکانات و توانمندی های مرکز پژوهشی ایمنی ترافیک تبریز را در نوع خود بهترین عنوان و اضافه کرد: طبق ارزیابی های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این مرکز رتبه اول کشوری را در اختیار دارد و پس از تبریز بیمارستان سینای تهران با فاصله در رده دوم قرار دارد.

وی پیوند بین علم و کاربردسازی را از مزیت های بسایر مهم مرکز تحقیقات ایمنی ترافیک تبریز بیان کرد و افزود: از آنجائیکه موضوع ترافیک و حوادث مربوطه چندعلتی است و عوامل مختلفی همچون انسانی، سلامت روانی، جامعه شناختی، رفتارشناسی، مسایل بالینی، بیماری های قلبی و عروقی و سایر موارد در آن دخیل است، اجرای هر نوع پژوهش علمی مستلزم برخوداری از تخصص های گوناگون است که مرکز تبریز تمامی این تخصص ها را در خود دارد.

رزاقی با بیان اینکه با توجه به نیازهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با توجه به پتانسیل وجود زمینه های تحقیقاتی و پیشینه مناسب در این حوزه نیاز به راه اندازی این مرکز در تبریز احساس می شد، اظهار داشت: بر همین اساس مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث جاده ای تبریز از سال ۱۳۹۱ کار خود را به طور رسمی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز کرد و در مدت کوتاه فعالیت خود ضمن پیگیری فعالیت های گذشته، برنامه های قابل توجهی را در دستور کار خود قرار داده است، که می توان در این زمینه به اجرای فعالیت های آموزش و پرورش در این زمینه، همکاری و جلب مشارکت سازمانهای مرتبط با حوزه ترافیکی اشاره کرد.

وی نقش کلیدی مرکز در ارتقای دانش ترافیکی و پیشگیری از حوادث جاده ای در سطح کشور، توسعه ارتباطات ملی و بین المللی در زمینه توسعه دانش ترافیکی، برنامه ریزی آموزشی و اجرا برای گروه های هدف شامل تعیین محتوا، طراحی و اجرا و ارزشیابی در حوزه پیشگیری از حوادث جاده ای در سطح کشور، انتقال، ترجمان و کاربست دانش ترافیک در حوزه پیشگیری از آسیب حوادث جاده ای، گسترش زیرساخت های لازم برای تربیت سرمایه انسانی مورد نیاز منطقه و کشور در این زمینه، انتشار و تجاری سازی نتایج پژوهشی و تقویت ارتباطات درون بخشی و برون بخشی را از اهداف مهم مرکز پژوهش های ایمنی ترافیک تبریز برشمرد.

رزاقی دانش بنیان بودن را یکی از رسالت های اصلی مرکز مزبور اعلام و اضافه کرد: توسعه دانش بنیانی به منظور ارتقای ایمنی ترافیک از جمله دغدغه های مرکز است که در این زمینه از چند سال قبل حرکت هایی شروع شده و طی یک سال آینده محصولاتی نیز د این زمینه تولید و نهایی خواهد شد.

وی توسعه دانش آکادمیک، ترجمان و کاربست دانش، ارزشیابی و اعتبارسنجی، توسعه زیرساخت ها و ارایه خدمات مبتنی بر دانش را حیطه کاری مرکز تحقیقات ایمنی ترافیک تبریز بیان کرد و یادآور شد: اپیدمیولوژی و سنجش ریسک حوادث ترافیکی با تمرکز بر عوامل خطر انسانی، مطالعات در حیطه ایمنی ترافیک با تمرکز بر سنجش و ارتقای عملکرد رانندگی در محیط آزمایشگاهی و واقعی، معالعات متدولوژیک و تولید و استفاده از شواهد و اطلاعات( سیستم های ثبت، مطالعات مروری، مطالعات متدلوژیک و سایکومتریک)، مطالعات مبتنی بر مدیریت (مدیریت ارائه خدمات سلامت، سیاستگذاری ایمنی ترافیکی و اقتصاد سلامت و ایمنی ترافیک)، مطالعات بالینی و مطالعات مداخله ای مرتبط با ایمنی ترافیک، مطالعات فناورانه در تولید فناوری های کاربردی در راستای ارتقای ایمنی ترافیک کشور و پژوهش در آموزش ارتقای ایمن از اولویت های پژوهشی مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث جاده ای تبریز می باشد.

رزاقی، توجه به آموزش را یکی از مهمترین رسالت های مرکز فوق دانست و ادامه داد: در این زمینه از سال ۱۳۹۷ پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته سلامت و ایمنی ترافیک شروع شده است و هم اکنون حدود ۲۵ دانشجو در این مقطع مشغول تحصیل هستند که تاکنون در هیچ یک از واحدهای دانشگاهی ایران چنین رشته ای پایه گذاری و راه اندازی نشده است.

وی توجه به اجرای پایان نامه های مساله محور را از کارکردهای اصلی مرکز تحقیقات ایمنی ترافیک دانشگاه علوم پزشکی تبریز برشمرد و با بیان اینکه در این راستا اقدامات بسایر خوب و پایان نامه های دارای قابلیت اجرایی منتشر شده است، گفت: در حوزه آموزش پیگیری رهیافت همگرایی همواره جزو اهداف ما بوده است و در این زمینه پیگیر اخذ محوز برای راه اندازی مقطع دکترای تخصصی هستیم.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و پیشگیری از حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، برگزاری دوره های آموزشی برای استادان دانشگاه های مختلف کشور در حوزه ایمنی ترافیک را از برنامه های مهم مرکز عنوان کرد و اظهار داشت: این امر سبب مساله محور بودن تحقیقات را تسریع می کند و گام بلندی برای اجرای پژوهش های ایمنی ترافیک به شمار می رود.

رزاقی همچنین از راه اندازی درس ایمنی و ترافیک در کلیه رشته های دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و افزود: این درس در تمامی مقاطع تحصیلی و به صورت اختیاری مصوب شده است.

وی برگزاری تعداد ۴ دوره تربین مدرس از تمامی استان های کشور در تبریز را از دیگر اقدامات و فعالیت های مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی ترافیک تبریز خواند که در این دوره ها حدود ۱۵۰ نفر طی دوره های ۲ ماهه و به صورت مجازی شرکت کردند.

رزاقی وجود آزمایشگاه ترافیک را از مزیت های بارز مرکز تحقیقات ایمنی ترافیک تبریز بیان و اضافه کرد: این آزمایشگاه در سال ۱۳۹۴ تاسیس شده و نسبت به رفع نیازمندی های تحقیقاتی مرکز تحقیقات ترافیک انجام وظیه می کند که دارای امکاناتی همچون شبیه ساز رانندگی، تجهیزات مرتبط با مکانیک، الکترونیک و تجهیزات تصویربرداری هوایی می باشد.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات سلامت ایمنی ترافیک تبریز مجری یکی از مهمترین و بزرگترین اسناد تحقیقاتی ایران است، گفت: سند ملی سلامت و ایمنی ترافیک از حدود ۲ سال قبل توسط محققان و کارشناسان این مرکز طراحی و اجرا شده است که در آن مسایل مختلف مثل ایمنی وسائط نقلیه، فرهنگ رفتاری، راه، زیرساخت ها، خدمات سلامت و مسایل حقوقی و قضائی دیده شده است که تاکنون چنین سندی در وسعت کلان در ایران اجرا و تهیه نشده است.

رزاقی ادامه داد: در اجرای سند ملی سلامت و ایمنی ترافیک تعداد ۹ کمیته شامل کمیته های راهبردی، تلفیق، سیاستگذاری و مدیریت، رفتار و فرهنگ،  سلامت و خدمات سلامت، توسعه دانش ترافیک، مدیریت زیرساخت ها، وسائط نقلیه و آیید نامه مربوطه فعالیت داشتند.