ترجمه: مهراب محرابی‌نیا

گزارش شاخص شهرهای دیجیتال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که شهروندان در طراحی برنامه‌های شهر هوشمند درگیر بوده و از آنها حمایت می‌کنند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از شهریار تبریز، شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک در رقابت با شهرهای آمستردام، پکن، لندن و سئول رتبه اول شاخص شهرهای دیجیتال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد.

در این شهرها، عملیاتی کردن پروژه‌های دیجیتالی مبتنی بر داده‌ها به دقت مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات اساسی در پروژه‌های پایدار فناوری‌محور مانند مدیریت تاسیسات شهری به کار گرفته شدند. این گزارش همچنین اهمیت حضور شهروندان و ساکنین را در ایده‌پردازی و طراحی برنامه‌های شهر هوشمند به عنوان عامل مهم و حیاتی برای اجرای پروژه‌های شهری مورد تاکید قرار داده است.

۴ محور شهرهای دیجیتال

شاخص شهرهای دیجیتال ۲۰۲۲ که با حمایت شرکت فناوری اطلاعات ژاپن به دست آمده است، رتبه بندی اولیه ۳۰ شهر از سراسر جهان را بر اساس ۴ محور قابلیت اتصال، خدمات، فرهنگ و پایداری نشان می‌دهد. بر این اساس، شهرهای اروپایی در سیستم‌های مدیریت ترافیک موفق عمل کرده‌اند، در حالی که پکن در استفاده از فناوری‌های دیجیتالی کاربردی پیشرفت قابل توجهی داشته است و از این طریق در مقابل آلودگی هوا مقابله کرده و به بهبود اقتصاد اشتراکی در جهت افزایش کیفیت زندگی شهروندان کمک شایانی کرده است. شهرهای آتلانتیک در بکارگیری نوآوری‌های مربوط به داده باز با رونق گردشگری و اپلیکیشن‌های پویایی موفق عمل کرده‌اند.

شهرهای هوشمند ایمن‌تر و دارای چشم اندازهای شهری فراگیر خواهند بود، به طوری که شهروندان در آن شهرها از بهداشت و خدمات عمومی مناسب، حمل و نقل عمومی کارآمد و رشد اقتصادی قابل توجهی برخواردار هستند.

برای تمام مناطقی که در این گزارش جامع آمده است، پایداری شهری از طریق مدیریت خدمات هوشمند به طور چشمگیری با بهبود مواجه شده است. به طوری که در این میان، کپنهاگ، سئول و تورنتو موفق شدند بیشترین امتیاز را برای بهره‌مندی از فناوری برای حمایت از پایداری شهری کسب کنند.

کپنهاگ و سنگاپور به عنوان شهرهایی با بیشترین قابلیت اتصال شناخته شدند که بعد از این شهرها، شهرهای زوریخ، پکن و سیدنی در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند. راهبرد سنگاپور برای توسعه قابلیت اتصال براساس این فرضیه بود که هوش مصنوعی، اینترنت ۵G و امنیت سایبری رشد و نوآوری را پس از دوران کرونا برای سراسر کشور به ارمغان آورد.

ریتو بهاندری، مدیر این تحقیق می‌گوید: «شهرهای هوشمند ایمن‌تر و دارای چشم‌اندازهای شهری فراگیر خواهند بود، به طوری که شهروندان در آن شهرها از بهداشت و خدمات عمومی مناسب، حمل و نقل عمومی کارآمد و رشد اقتصادی قابل توجهی برخواردار هستند.»

این شاخص تاکید می‌کند که چگونه شهرها از فناوری‌ها حمایت می‌کنند تا کیفیت زندگی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان بهبود بخشند. در حالی که معمولاً مدیریت قوی شهری را از شهرهای غرب اروپا می‌بینیم، اما کلان‌شهرهایی از گستره جفرافیایی وسیعی موضوع تحولات دیجیتالی را مدیریت می‌کنند و در این راستا به پیشرفت‌های مهمی دست یافته‌اند.

خدمات اینترنت گران‌قیمت، غیرقابل اعتماد و غیر قابل دسترسی بر اهداف شهرها جهت دستیابی به تحولات دیجیتالی تاثیر می‌گذارند. بر اساس این گزارش، نیم‌میلیون از خانوارهای شهر نیویورک با کمبود دسترسی به اینترنت قابل اعتماد مواجه هستند. در حالی که واشنگتن، اینترنت با هزینه پایین و یا خدمات رایگان را در اختیار شهروندان قرار داده است و شهر پاریس داده موبایل ارزان قیمت برای شهروندان خود فراهم کرده است.

از زمان شروع پاندمی کرونا، فناوری‌های دیجیتالی منجر به پیشرفت‌های اساسی در زمینه بهداشت عمومی شده است. در آسیا، برای مدیریت کووید ۱۹، اپلیکشن‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در حالی که، پزشکی از راه دور و کنترل از راه دور به موقع بیماران مزمن استفاده از دیجیتال‌سازی را در همه جا برجسته کرده است. برای مثال، در نیویورک ابتکار پیشگیری از دیابت برای بزرگسالان خطر دیابت نوع دو را تا ۵۸ درصد کاهش داده است.

سنگاپور، سائو پائولو و دهلی‌نو به دلیل انجام خدمات شهری دیجیتالی بالاترین رتبه را کسب کرده‌اند. در کره جنوبی، شهرداری سئول اولین مدیریت شهری است که خدمات دولتی را از طریق متاورس در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.