ترجمه: رضا عالش‌زاده

« ایلوت کریزیک» یک مجتمع مسکونی پیشرفته در بوردو، فرانسه است که پوسته سرامیکی خلاقانه‌ای دارد و به طور طبیعی آلاینده‌های اکسید نیتروژن را از بین می‌برد و به پاکیزگی هوای اطراف کمک می‌کند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از شهریار تبریز، این مجتمع که توسط یک شرکت معماری هلندی طراحی شده در شرق رودخانه گارون، روبروی بزرگترین کلیسای جامع فرانسه واقع شده است. معماران این مجتمع ساختمانی قصد داشتند این ساختمان به زندگی شهری در حال رشد، طرحی مطمئن برای آینده و تفسیری معاصر از سنت‌های معماری بوردو ارائه دهد.

ایلوت کریزیک ساختمانی با رنگ روشن است که از نظر ارتفاع و شکل در سرتاسر نمای آن متفاوت است. کاشی‌هایی با شکل‌های متفاوت این طراحی منحصر به فرد را ایجاد می‌کنند. آنها نور را جذب کرده و به معماری ظاهری پر جنب‌وجوش و مجسمه‌مانندی می‌بخشند. علاوه بر این، سطوح نمای کاشی‌کاری شده پشت بام‌ها را می‌پوشاند.

در این ساختمان ۹ طبقه‌ای از هر طرف، نماهای رو به خیابان از نماهای رو به حیاط مرکزی پایین‌تر هستند و شیب‌های سقف بسته به ارتباط آنها با خورشید بین ۱۴ تا ۴۵ درجه متغیر است. این شیب‌ها فضاهای داخلی پیچیده و جالبی را ایجاد می‌کنند که به ایجاد آپارتمان‌های متنوع در طیف وسیعی از اندازه‌ها کمک می‌کند و ساختمان را خانه‌ای برای انواع مختلف ساکنان مهیا می‌کند و حسی منحصر به فرد و خانگی به ساکنان می‌دهد.

متخصصان سرامیک این ساختمان، طرح‌های ویژه‌ای از سیستم نمای هوشمند کراتووین را ایجاد و تولید کردند تا با حالت ایده‌آل ذهنی معماران مطابقت داشته باشد. رنگ بیرونی خاکستری روشن به صورت سفارشی نوعی طراحی شده است تا هم چشم را اذیت نکند و هم نور را منعکس کند و در عین حال جذابیت بصری محیط را افزایش دهد. در همین حال، این ساختمان تابش خورشیدی را منعکس کرده و از آثار جزیره گرمایی شهری جلوگیری می‌کند و انتقال حرارت را کاهش می‌دهد.

این نماهای سرامیکی همچنین برای چرخه عمر طولانی و تعمیر و نگهداری کم به فناوری خودشویی مجهز هستند. این کاشی‌ها ضد باکتری هستند و در برابر هوا، آلودگی و تشکیل خزه مقاوم هستند. جالب‌ترین مطلب در مورد این کاشی‌ها این است که آنها به طور طبیعی آلاینده‌های اکسید نیتروژن را از بین می‌برند که این موضوع به بهبود کیفیت هوای اطراف کمک می‌کند.