مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه که در بروکسل جریان دارد ، نسبت به احتمال استفاده روسیه از گاز به عنوان اهرم فشار در فصل زمستان هشدار داد.

به گزارش جارچی اخبار، جوسپ بورل روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد که روسیه به تدریج در حال کاهش صادرات گاز به اروپاست.

وی افزود که انتقال گاز روسیه به برخی کشورها ۱۰۰ درصد قطع شده و برخی دیگری هم تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه با بیان اینکه گاز در فصل تابستان به عنوان یک سلاح استراتژیک بشمار نمی‌رود بعید دانست که روسیه در این مقطع صادرات آن را قطع کند.

وی با این حال هشدار داد: اما زمستان ممکن است اوضاع دشوار شود و باید اماده باشیم که روسیه از گاز به عنوان سلاح استفاده کند.

وی مدعی شد: روسیه از گندم هم به عنوان سلاح استفاده می کند.

بورل با بیان این ادعا که روسیه در تلاش است تا با ممانعت از صادرات غلات، گرسنگی در جهان به راه بیندازد گفت: ما از تلاش‌های سازمان ملل برای تسهیل صادرات غلات از بنادر اوکراین حمایت می‌کنیم. همچنین تحریم‌هایمان را بررسی خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که مانعی برای تبادل غذا از روسیه نباشد.

وی با این حال هشدار داد که قیمت‌ها رو به افزایش است و در آفریقا قیمت مواد غذایی ۶۰ درصد افزایش یافته است. این وضعیت به گفته بورل مشکلات متعددی را در جهان ایجاد خواهد کرد.

روسیه و اوکراین سبد نان جهان و صادر کننده برتر محصولات غلات مانند گندم، ذرت و جو هستند که در سال ۲۰۲۰ میلادی، هر کدام از آن دو کشور حدود نیمی از گندم تولیدی خود را به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا صادر کرده بودند.

جنگ اوکراین عرضه غلات و سایر کالاهای مورد نیاز منطقه مانند دانه‌های روغنی، روغن پخت و پز و کود را مختل کرده است.

حدود یک چهارم مجموع صادرات گندم روسیه و اوکراین و نیمی از صادرات ذرت دو کشور برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی متوقف شده است.

بسیاری از زیرساخت‌های اوکراین که از تجارت حمایت می‌کند از جمله بنادر و خطوط ریلی تخریب شده یا آسیب دیده‌اند. اوکراین هم صادرات برخی غلات را برای محافظت از ذخایر خود ممنوع کرده است.

روسیه ادعاهای مطرح شده در مورد ممانعت از صادرات غلات اوکراین را حدس و گمان خوانده و اخبار منتشر شده در این زمینه را تکذیب کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه چندی پیش تصریح کرد که این کشور به صادرات مواد غذایی و انجام تعهدات خود ادامه می دهد «زیرا علاقه مند به عملکرد پایدار بازار جهانی مواد غذایی هستیم.»