دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان کشور در بخش سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، امیرعلی حمیدیه روز پنجشنبه در سفر به شیراز پس از بازدید از برج پژوهشی محمد رسول الله(ص) به همراه دکتر «مهتاب معمارپور» معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در نشست هم اندیشی با استاندار فارس و اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی شیراز حضور یافت.

او در این نشست با اشاره به همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنین حمایت‌های استاندار فارس و رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در روند پیشبرد این پروژه نیز گفت: در آینده نزدیک شاهد به بار نشستن تلاش اساتید و مسوولان دانشگاه برای تکمیل و افتتاح فاز نهایی این مرکز خواهیم بود.

دکتر حمیدیه اظهار کرد: سه دانشگاه علوم پزشکی کشور در سال ۱۳۹۴ به عنوان قطب های مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی انتخاب شدند تا علاوه بر فعالیت به عنوان مرکز رشد، فضایی برای قرار گرفتن شتاب دهنده تخصصی، حضور کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و استقرار شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی نیز باشند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت را از بخش های مهم آینده پزشکی کشور معرفی کرد و توضیح داد: با توجه به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان قطب پزشکی کشور، به نحوی برنامه ریزی شد تا در این حوزه نیز پیشگام باشد و با حمایت استاندار فارس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فاز نهایی مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در برج پژوهشی محمد رسول الله (ص) دانشگاه علوم پزشکی شیراز تا شهریور سال جاری و همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

او اعلام کرد: در حالی که در سال ۱۳۹۴ تعداد انگشت شماری شرکت دانش بنیان در حوزه سلول های بنیادی فعالیت داشت، اما در حال حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان کشور در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی مشغول به فعالیت هستند.

حمیدیه با معرفی بیشتر روند فعالیت های شرکت دانش بنیان در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی از ساخت تجهیزات و محیط کشت، تولید ظرف کشت و سلول، در این شرکت ها خبر داد و گفت: این موضوع نه تنها صنعتی جدید، بلکه یک دریچه جدید در زمینه درمان نوین و پیشرفته برای کشور است که موجب ارزآوری و رونق اقتصادی نیز می شود.

اعلام آمادگی و حمایت استاندار فارس از پروژه های سلامت محور در استان

استاندار فارس نیز در این نشست با اعلام آمادگی و حمایت از این پروژه، به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و بر ضرورت مشارکت اساتید، اعضای هیات علمی، دانشجویان و نخبگان در توسعه شرکت های دانش بنیان تاکید کرد.

«محمدهادی ایمانیه» حمایت از پروژه های سلامت محور در استان را از اولویت های مهم استانداری فارس برشمرد و افزود: پیگیری در زمینه تامین اعتبار این پروژه نیز در دستور کار قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این نشست هم اندیشی با تاکید بر همفکری اساتید برای توسعه شرکت های دانش بنیان در فارس، خواستار حمایت مسوولان کشور در این حوزه شد و ابراز امیدواری کرد تا در راستای پیشبرد اهداف سلامت و با همکاری مسوولان ارشد استان و کشور، بهره برداری از این پروژه در طی ماه های آینده بتواند زمینه ساز توسعه دانش و فناوری در این زمینه باشد.

سید وحید حسینی با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «سال تولید؛ دانش بنیان؛ اشتغال آفرین» بر حمایت و تقویت تولیدات دانش بنیان و فناورانه در استان با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت های لازم تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از برگزاری نشست هفتگی ستاد دانشگاهی ارتقای تولید دانش بنیان در حوزه سلامت در راستای تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت خودکفایی ملی، همچنین رفع دغدغه های شرکت های دانش بنیان و سرعت بخشیدن به راهکارهای دستیابی به اهداف اقتصاد ملی خبر داد.

این نشست ظهر امروز پنجشنبه، دوم تیر ۱۴۰۱، در دفتر مدیریت بیمارستان شهید دکتر فقیهی شیراز و با حضور استاندار فارس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاونان و مدیران ارشد دانشگاه و این مرکز آموزشی درمانی برگزار شد.