ترجمه: آذر کریم‌زاده

پل‌­های هوایی سال‌هاست وجود داشته‌اند، اما اخیراً به چیزی بیش از نوآوری‌های معماری تبدیل شده‌اند. آنها اکنون به عنوان عناصر اساسی یک انقلاب جدید در ارتباط شهری دیده می­‌شوند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از شهریار تبریز، در واقع، رویکردها و فناوری‌های نوآورانه پتانسیل خود را بسیار توسعه داده و آنها را به ابزارهای معماری همه‌کاره امیدوار کننده تبدیل کرده است. آنها احتمالا به زودی به عنوان عناصر مورد انتظار و ضروری همه ساختمان‌­های جدید کاربرد خواهند داشت.

چرا پل‌­های رابط هوایی به موضوعی داغ تبدیل شده­‌اند؟

اشتیاق امروزه به ساختن پل‌­ها مربوط به ساخت و سازهای عجیب و غریب مانند پل آه در ونیز یا سازه‌­های کم ارتفاع مانند سیستم پل مینیاپولیس نیست. امروزه این پل­‌های بسیار مرتفع هستند که بیشتر مدنظر قرار دارند.

بخشی از دلیل این اشتیاق این است که پل‌ها اکنون می‌توانند برای اهداف غیرقابل تصور در گذشته استفاده شوند. همه از بهبود اتصال بین ساختمان‌ها سود می‌برند. بنابراین، آینده طراحی شهری در حال تغییر است. شهرها اکنون می­‌توانند به صورت عمودی و همچنین افقی و مورب متراکم‌­تر شوند. در ادامه به چند مورد از مزایای ایجاد پل‌­های مدرن در عصر حاضر می‌­پردازیم:

۱- مزایای مکانی  پر کردن جاهای خالی

پروژه‌­های املاک شهری گران هستند. آسمان‌خراش‌­ها استفاده از زمین­‌های گران‌قیمت را با اسکان دفاتر و خانه‌­های بلند مرتبه بهینه می­‌کنند. پل­‌ها نیز به طرز مبتکرانه­‌ای مناطق خالی را به فضاهای قابل استفاده تبدیل می­‌کنند. صاحبان خانه و برنامه‌­ریزان، مزایای اقتصادی ساختمان را در فضای بلا استفاده بین ساختمان‌ها می‌­بینند.

پل‌های رابط هوایی همچنین به معماران این امکان را می‌دهند که امکانات، خدمات و مکان­‌های اضافی را برای ساکنان، مستاجرین، گردشگران و سایر بازدیدکنندگان فراهم کنند. به عنوان مثال، مجتمع هتل مارینا بی سندز سنگاپور به دلیل ۳۴۰ متر طول « پارک هوایی» خود (تراس روی پشت بام) معروف است که می‌­تواند نزدیک به ۴۰۰۰ نفر را در خود جای دهد.

۲- مزایای فنی – یکپارچه‌سازی سیستم­‌ها

پل­‌های رابط چندسطحی آینده همچنین امکان اتصال و ادغام سیستم­‌های فنی (از جمله سیستم‌­های مکانیکی و خدمات عمومی) را در چندین ساختمان فراهم می‌کنند. در ساختمان­‌های کوپر آمریکایی در نیویورک، تنها یک پل می­‌تواند تغذیه دو برج با یک سیستم واحد را ممکن سازد.

در مواقع اضطراری، پل‌های رابط موارد بسیار امنیتی را برای سیستم‌های فنی فراهم می‌کنند. آنها همچنین مسیرهای اضافی جهت فرار در مواقع اورژانسی را برای تخلیه آسان “افقی” در ارتفاع از برجی به برج دیگر فراهم می­‌کنند. برای مثال، پل هوایی در برج‌های پتروناس در کوالالامپور، به‌طور ویژه برای تسهیل تخلیه طراحی شده است.

۳- مزایای تحرک – ایجاد میان‌بر

صرفه‌جویی در هزینه‌ها، سیستم­‌های مدیریت ساختمان کارآمدتر، و امکانات اضافی (مانند زمین بسکتبال) برخی از مزایای پل­‌های رابط هوایی هستند، اما نکته‌­ای که بیشتر الهام‌بخش معماران، برنامه­‌ریزان و دیگر طراحان بصری است در بخش تحرک و پویایی پنهان است.

ایده اصلی این است که فرد بتواند به راحتی از طبقه بالای یک ساختمان به ساختمان دیگر برسد. این باعث صرفه‌جویی در زمان می­‌شود. سناریوی مشابه دسترسی به چندین برج متصل به هم به همان روش خواهد بود. یک فرد می­‌تواند به طور افقی از طریق یک سیستم مرتفع از راهروهای به هم پیوسته به چندین ساختمان دسترسی داشته باشد.

اگر این ایده اولیه را در نظر گرفته و آن را مکانیزه کنید، به فناوری فعلی دست خواهید یافت. به لطف سیستم آسانسور MULTI، فرد می­‌تواند از نظر تئوری وارد کابین آسانسور در طبقه اول یک ساختمان (یا حتی یک ایستگاه مترو با فاصله دور) شده و در طبقه ۵۷ ساختمان دیگری خارج شود. کاملاً حیرت‌انگیز است !

۴- مزایای طراحی  استفاده از ابزارهای جدید برای معماری نوآورانه

پل‌های رابط هوایی ساختمان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند اما این فناوری آینده‌نگر MUTLI است که به کابین آسانسور اجازه می‌دهد در یک ساختمان به صورت عمودی بالا برود و در ساختمان دیگر به‌صورت افقی حرکت کند و سپس به طبقه مورد نظر بالا یا پایین برود.

MULTI پتانسیل پل­‌ها را از نظر تحرک انسانی بهینه می‌­کند که بسیار مورد علاقه معماران است. با ترکیب امکانات ارائه شده توسط پل­‌ها و امکانات فناوری جدید بدون کابل  MULTI، آنها می‌­توانند به طور کامل در معماری ساختمان‌­ها، محله­‌ها و حتی شهرها تجدید نظر کنند.

سازه‌های جدید منحصر به فرد مانند قاب دبی نشان می­‌دهد که تا چه حدی می­‌توانید پیش بروید. شهرهای عمودی دیگر از ساختمان‌­های مجزا تشکیل نخواهند شد که فقط از طریق زمین به یکدیگر متصل شده‌­اند. اکنون می­‌توان طرح‌­های مشبک یا شبکه­‌ای با تعداد زیادی برج داشت، به ویژه اینکه امروزه ابزارهایی وجود دارند که به ساختمان‌­های چند طبقه امکان می­‌دهند به هم متصل شوند و افراد از طریق این اتصالات سریع­تر به مقصد برسند.

۵- منافع برای جامعه  برقراری پیوند اجتماعی

از آنجایی که وظیفه اصلی پل‌­های رابط هوایی اتصال ساختمان‌­ها است، آنها باید همیشه به روی افراد باز بوده و اجازه عبور دائمی آنها را بدهند. این فضاهای عمومی یا نیمه عمومی که در بطن پل‌ها قرار دارند، مکان جدیدی از تعامل اجتماعی را نیز تشکیل می‌­دهند.

چگونه این امکان جدید ایجاد پیوندهای اجتماعی در ارتفاع، نوآورانه و متفاوت از فضاهای سنتی تعامل انسانی مانند پارک‌­ها، میادین یا حتی خیابان‌­ها است؟ این پل‌­ها انزوا را کاهش داده و وقوع برخوردهای تصادفی را افزایش می‌دهد که بن همرسلی روزنامه‌نگار آن را «یکی از موتورهای بزرگ زندگی و پیشرفت شخصی و فرهنگی» می‌نامد. به عنوان فضاهای جدید برای زندگی اجتماعی، پل‌­ها بیش از پیش به عنوان زیستگاه­‌های شهری مستقل دیده می‌­شوند.

۶- دسترسی

رشد عمودی شهری نوید شهرهای متراکم‌­تر، کارآمدتر و پایدارتر را می‌­دهد. امروزه، اگرچه برخی موانع هنوز باقی مانده است، تکنیک‌های جدید مهندسی سازه و فناوری‌های حمل‌ونقل نیز زندگی افقی را در ارتفاع به راحتی با عنوان شهرهایی در ابرها در دسترس قرار می‌دهند.