آذر کریم‌زاده

مشکلات روزافزون ازدحام و کیفیت پایین زندگی که شهرها را در سراسر جهان گرفتار کرده است، نقاط ضعف اجرای استراتژی‌­های برنامه­‌ریزی شهری را با تمرکز بر تحرک وسایل نقلیه آشکار کرده است. اهمیت بازگرداندن شهر به مردم و اولویت‌بندی نیازهای پیاده‌روی، تغییرات متعددی را در برنامه‌ریزی شهری در دهه اخیر تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از شهریار تبریز، تغییر در تمرکز بر پیاده‌روی خیابان‌ها، نیاز به ابداع مجدد طراحی فضاهای عمومی را برای تعامل بهتر آشکار کرده است. طراحی فضاهای عمومی باید مطابق با نیازهای مختلف زمان باشد. جهت موفقیت در انجام این کار، آنها می­‌توانند به گره­‌های فعال تعامل تبدیل شوند و شرایط اجتماعی یک شهر را تقویت کرده و همچنین طول عمر آن را تضمین کنند.

علی­‌رغم تنوع اشکال فضاهای عمومی که ساختار شهرهای معاصر ما را تشکیل می­‌دهند، به نظر می‌­رسد که بتوان تعدادی از عوامل را شناسایی کرد که تخصیص آنها توسط کاربران و در نتیجه به طور غیرمستقیم کیفیت آنها را تضمین کرده و در نتیجه چیزی ارائه دهد که در ذیل به چند نکته کلیدی می‌­پردازیم:

۱- تجربه‌­ای برای زندگی کردن

راه­‌های مختلفی برای طراحی یک فضای عمومی جدید وجود دارد. با این حال، به نظر می‌­رسد یکی از اساسی­‌ترین قوانین، ارائه دادن کاری در آنجا باشد. اصول اولیه استراحت، بازی، پیاده‌روی، دوچرخه سواری، آهسته دویدن، غذا خوردن یا حتی کار کردن و… است. علاوه بر این، اشکال استفاده جمعی از فضا به شکل زمین‌های ورزشی یا زمین‌های بازی یا حتی فضاهایی است که امکان فعالیت‌های موقتی مانند بازارها، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و کنسرت‌ها یا سایر رویدادهای ورزشی را فراهم می­‌کند.

۲- یک هم‌زیستی خوب با معماری محیط  

یک فضای عمومی پر جنب و جوش و پویا، سازه‌­های اطراف را در نظر می‌­گیرد. تعامل بین فضای بیرونی، کاربران آن و محیط ساخته شده در واقع ضروری است. طراحی ساختمان می­‌تواند نقش مهمی در تعیین جذابیت فضای عمومی داشته باشد. این جذابیت با در نظر گرفتن ابعاد انسانی افزایش می‌­یابد: به عبارت دیگر، ارتفاع ساختمان، رنگ­‌ها، شکل­‌ها، جزئیات و عملکرد هر ساختمان باعث تحریک حواس ما در هنگام قدم زدن در فضای عمومی می­‌شود. محدود کردن طول نماهای یکنواخت می‌­تواند راهی برای ارتقاء یک فضای عمومی با کیفیت باشد.

بنابراین به نظر می­‌رسد تأمل در عملکرد این فضاهای رابط بین خصوصی و عمومی برای موفقیت یک فضای عمومی ضروری است. این معیار را می‌­توان با نصب تراس رستوران­‌ها، کافه‌­ها و یا به عبارت ساده­‌تر نیمکت‌­ها و فضاهای سبز آرامش­‌بخش برآورده کرد.

۳- یک فضای در دسترس

کاملاً منطقی است که یک فضای عمومی که دسترسی به آن آسان نیست فضای نامناسبی خواهد بود. بنابراین، مهم است که اطمینان حاصل شود که عابران پیاده، دوچرخه سواران، احتمالاً حتی رانندگانی که در نزدیکی پارک هستند، بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

این قوانین دسترسی بسته به نوع فضا متفاوت است. علاوه بر دسترسی به انواع مختلف حمل و نقل، همچنین ضروری است که فضای عمومی به راحتی قابل مکان‌یابی باشد.

۴- یک فضای راحت

احساس راحتی کردن یک عامل ذهنی است. با این حال، عوامل متعددی می‌­تواند بر این درک تأثیر بگذارد. ایده این است که در فضای عمومی احساس خوش آمدگویی کنیم. این احساس تحت تأثیر چیزهایی است که در اطراف خود می­‌بینیم، از تنوع رنگ­‌ها، تمیزی یا حتی ایمنی یک فضا و مبلمانی که می‌­توان برای رفع نیازهای خاص ارائه کرد.

به عنوان مثال: خیابان منتهی به آن فضا یک‌دست و بدون مانع باشد، پیاده­‌رو بسیار پهن و خود فضا بیش از حد بزرگ نباشد، نصبیاتی جهت حفاظت از باد، باران، گرما و یا استفاده از نور خورشید وجود داشته باشد، مکانی به دور از سر و صدا بوده و دارای سرویس­‌های بهداشتی و اغلب شبکه اینترنت رایگان باشد و …

۵- ترکیبی از عملکردهای متعدد   

فضاهای یکنواخت و تک کاربردی عموماً نسبت به مکان­‌هایی که می­‌توانید کارهای مختلف زیادی انجام دهید، جذابیت کمتری دارند. یک پارک شرکتی بعد از ساعت کاری خلوت است. یا یک خیابان در یک منطقه مسکونی در ساعات اداری زیاد شلوغ نیست. ترکیبی از عملکردهای ارائه شده توسط یک فضای عمومی تأثیر مثبتی بر تنوع کاربران و زمان استفاده از آن دارد. ایده این است که بیشترین مخاطب را جذب کنید. ترکیب عملکردهای چندگانه امکان ایجاد نقاط ملاقات را افزایش می‌دهد که بسیار مثبت نیز به نظر می­‌رسد.

۶- یک فضای رنگارنگ

ظاهر هم مهم است. مصرف بیش از حد قیر از نظر منطقی جذاب نیست. افزودن آب‌نماها یا فضای سبز (درختان، گیاهان، گل‌ها، چمن) حسی کاملا متفاوت به فضا می‌دهد. کار روی نور و روشنایی فضا نیز مهم به نظر می‌­رسد چرا که طراحی نور یک زمینه رو به رشد است.

۷- فضای کافی برای عابران پیاده

یک فضای عمومی تنها زمانی می­‌تواند توسعه یابد که عابر پیاده نقطه شروع طراحی و برنامه­‌ریزی آن باشد. مطمئناً کاهش ترافیک تضمینی برای کیفیت بهتر زندگی و افزایش تصاحب فضاهای عمومی است. ایمنی عابران پیاده را نیز می‌­توان با باریک کردن معابر و بزرگ کردن پیاده‌روها، کاهش حداکثر سرعت، قرار دادن پوشش گیاهی بیشتر و غیره افزایش داد.

۸- تمیز، ایمن و حفاظت شده

ناگفته نماند که کفپوش‌های آسیب‌دیده، فضای سبز نادیده گرفته شده، نماهای نامناسب، چراغ‌های خراب یا مبلمان معیوب خیابان جذابیتی ندارند و مردم را تشویق به رفتن به فضای عمومی نمی‌کنند. مراقبت از یک فضای عمومی ضروری است، بنابراین مهم است که که این بعد مدیریت در طول زمان از مرحله طراحی در نظر گرفته شود.

۹- یک فضای سرگرم کننده

علاوه بر فعالیت‌ها و رویدادهای ورزشی، مکان‌های عمومی اغلب زمانی جذاب‌تر هستند که عملکردی سرگرم‌کننده داشته باشند. این تصور بسیار فراتر از امکانات بازی استاندارد موجود در زمین‌های بازی کودکان است. این عناصر تفریحی و حتی آموزشی را می­‌توان برای بزرگسالان نیز ایجاد کرد.

۱۰- مبلمان برای نشستن

یک فضای خالی را تصور کنید، یک درخت در آنجا بکارید و یک نیمکت درست در زیر آن نصب کنید: فضای عمومی شما ایجاد شد! تعداد نیمکت­‌ها لزوماً فضای شما را به فضایی با کیفیت تبدیل نمی­‌کند، بلکه مسئله چیدمان خوب آنها و ارائه موقعیت‌­های جایگزین است.

برخی از مردم به دنبال آفتاب هستند، برخی دیگر به دنبال سایه، گاهی اوقات مکانی آرام برای کار یا مطالعه هستند، در حالی که افراد دیگر ترجیح می­‌دهند که یک منظره باز خوب داشته باشند. مبلمان سیار که انعطاف‌­پذیری بیشتری را ارائه می­‌دهند می‌­تواند راه حل خوبی برای رفع این عامل باشد.