رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه مناطق پنجگانه حفاظت شده پیرامون منطقه آزاد ظرفیت‌های ارزشمندی است که باید به صورت اصولی و برنامه ریزی شده حفاظت شود، گفت: ارس می‌تواند به عنوان الگوی ملی در مباحث گردشگری و زیست محیطی مطرح شود.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، مجید کیانی در مراسم تکریم و معارفه مدیر محیط زیست این منطقه با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست یک تکلیف شرعی و ملی است، گفت: مناطق حفاظت شده پیرامون محدوده منطقه آزاد ارس به‌عنوان اندوخته‌های طبیعی از ظرفیت زیست محیطی بالایی برخوردارند و بسترهای مناسبی برای تنوع زیستی جانوری و گیاهی هستند که نیاز به حفاظت دارند.

وی معرفی و شناساندن جاذبه ها و ظرفیت های مناطق حفاظت شده ارس را ضروری دانست و گفت: نیاز است با تعامل و همکاری مشترک با محیط زیست استان های آذربایجان شرقی و غربی و با لحاظ کردن الزامات قانونی محیط زیست، ظرفیت های محیط زیستی و سرمایه های طبیعی بالقوه ارس را برای عموم مردم کشور معرفی کرده و زمینه جذب گردشگر و توسعه خدمات گردشگری در منطقه را فراهم کنیم و ضمن توجه به رونق اقتصادی، ملاحظات زیست محیطی را نیز در تمامی طرح ها مدنظر قرار دهیم.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: منطقه آزاد ارس به دلیل قرارگیری در محدوده پنج منطقه حفاظت شده پناهگاه حیات وحش کیامکی، پارک ملی کنتال و مناطق حفاظت شده مراکان، دیزمار و ارسباران از موقعیت ممتاز و ویژه ای در بین مناطق آزاد کشور برخوردار است.

شهنام اشتری این موضوع را یک فرصت بی نظیر برای ارس عنوان کرد و افزود: قرارگیری منطقه آزاد ارس در این موقعیت و وجود شبکه‌های ارتباطی ریلی و جاده ای در آن، یک فرصت استثنایی و بی‌نظیر برای توسعه خدمات گردشگری، اقتصادی و تجاری برای منطقه محسوب می‌شود.

وی به دلیل اقدامات انجام گرفته توسط سازمان منطقه آزاد ارس و احداث پاسگاه محیط بانی نوردوز قدردانی کرد.

در این مراسم معصومه هوشمند به عنوان سرپرست جدید مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد ارس معرفی و از خدمات منیژه موسوی تجلیل شد.

منطقه آزاد ارس با ۵۱ هزار هکتار در شمالغرب کشور در کنار رود ارس واقع شده و در کنار مزیت های صنعتی و کشاورزی به لحاظ اقلیم طبیعی دارای ظرفیت های مناسب گردشگری است.